ساخت دستگاه تولید اکسیجن در هرات

گزارشگر:محمد امین سیرت - ۰۲ سرطان ۱۴۰۰

تیم رباتیک دختران هرات، به تازه‌گی دستگاه تولید آکسیجن را در این ولایت ساخته است.

این دستگاه توسط تیمی از جوانان تیم رباتیک (آریا تاپ تک) در دانشکدۀ کمپیوتر ساینس دانشگاه/ پوهنتون هرات ساخته شده است.

منابع در این دانشکده/ پوهنحی، می گویند که این دستگاه با هزینه پنجاه هزار افغانی ساخته شده است و خوشتختانه نسبت به دستگاه های مشابه خارجی از قیمت بسیار کمتر و از کیفیت بهتری برخوردار است.

این دستگاه قادر به تولید هفت و نیم لیتر اکسیجن دریک دقیقه می باشد.

منبع می گوید که خلوص اکسیجن تولیدی این دستگاه نود و پنج درصد است و درصورت تولید انبوه می‌تواند مشکلات تمام کشور را برطرف سازد.

تیم رباتیک دختران هرات در حالی به ساختن این دستگاه عمل کرده است که افغانستان در شرایط اوج بحران سوم کرونا با کمبود اکسیجن برای مریضان کرونایی مواجه بوده است و همین امر یکی از دلایل اصلی افزایش مرگ و میر در میان این بیماران خوانده شده است.

در حالی که موج سوم کرونا در افغانستان ادامه دارد، این کشور به طور جدی با کمبود کپسول اکسیژن مواجه شده و نگرانی بسیاری بین مردم به وجود آمده است. در این میان، قطع واردات برق در کابل و هرات هم کارخانه‌های تولید اکسیژن را از کار انداخته است.

تا کنون تنها در کابل، هرات و بلخ امکان تولید اکسیجن در افغانستان وجود دارد..

در میان برنامه‌های فوریی که دولت افغانستان برای به دست آوردن اکسیجن اعلام کرده، خریداری کپسول‌های اکسیژن از کشورهای همسایه مدنظر قرار گرفته است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان، اعلام کرده که این وزارتخانه چهار هزار و ۵۰۰ کپسول اکسیژن از ایران خریداری کرده است، اما این کپسول‌ها هنوز به افغانستان نرسیده‌اند.

بنابر اعلام این وزارتخانه، روزانه حدود ۳۰۰ کپسول اکسیژن هم از ازبکستان به افغانستان وارد می‌شود. در کنار این اقدام‌ها، حدود شش شرکت خصوصی در افغانستان اکسیژن تولید می‌کنند که کمبود برق، روند تولید آن‌ها را کند کرده است.

از سوی دیگر، گزارش شده است که براساس یک سوءتفاهم، کپسول‌های وارداتی از ازبکستان، خالی و بدون اکسیژن بوده‌اند.

آگاهان می گویند که اگر دولت بتواند به حمایت نهادهای خصوصی مثل تیم رباتیک هرات، به هدف تولید اکسیجن اقدام کند ممکن است که برخی از نیازمندی ها در این زمینه به درستی از داخل کشور رفع شود.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.