واکنش جنرال سالنگی به اظهارات جنرال گروموف: شکست را در چهرۀ گروموف به وضوح می‌دیدم

- ۰۲ حوت ۱۳۹۱

جنرال محمد ایوب سالنگی فرمانده پولیس کابل، اظهارات جنرال پیشین ارتش شوروی سابق در خصوص افغانستان را واهی و خلاف حقیقت می‌خواند.
جنرال بوریس گروموف به خبرگزاری ریانووستی گفته است که آن‌ها در افغانستان شکست نخورده‌اند و با بیرق‌های برافراشته به خانه‌های شان برگشته‌اند.
او همچنان گفته است که هم‌اکنون اکثریت مردم افغانستان از آن‌ها به نیکی یاد می‌کنند.
اما جنرال محمد ایوب سالنگی فرماندۀ پیشین جهاد و مقاومت، واکنش تندی به اظهارات این جنرال شوروی سابق، نشان داده است.
او این اظهارت را کاملاً واهی و خلاف حقیقت می‌داند و می‌گوید که گروموف آفتاب را به دو انگشت پنهان کرده نمی‌تواند.
این فرمانده ارشد جهادی، فرماندهان شوروی سابق را متهم به کشتار جمعی مردم افغانستان کرده و گفت: به تاریخ ۴ دلو ۱۳۶۷ ارتش شوروی سابق، پیش از خروج، انسان‌های بی‌گناه را به گونۀ دسته‌جمعی در ولسوالی سالنگ ولایت پروان شهید کردند و حتا در آن هنگام حیوانات و پرنده‌گان نیز از شر آن‌ها مصون نماندند.
او گفت که در چهارم دلو سال ۱۳۶۷ براثر بمباران هواپیماهای ارتش شوروی سابق که از میدان‌های هوایی شیندند، دوشنبه و … پرواز می‌کردند، ۱۲۰۰ تن از مردم بی‌گناه ما در سالنگ به شهادت رسیدند.
او گفت: ارتش شوروی سابق خلاف همۀ موازین پذیرفته‌شدۀ منطقه‌یی و جهانی، مردم را به گونۀ وحشیانه به رگبار بستند و تا توانستند بی‌گناهان را به شهادت رسانیدند.
فرمانده امنیه کابل می‌گوید: «این‌که جنرال گروموف مدعی است که ما در «افغانستان شکست نخورده‌ایم و با سربلندی از این کشور خارج شده‌ایم»، یک ادعای واهی و ‌دور از حقیقت می‌باشد؛ دنیا می‌داند که اتحاد جماهیر شوروی سابق در نتیجۀ مقاومت و پایمردی شجاعانۀ مردم افغانستان شکست خوردند؛ شکست شوروی سابق در تمام اسناد و مدارک منطقه‌یی موجود است.»
آقای سالنگی هم‌چنان می‌افزاید، در بخشی از اظهارات گروموف آمده است که «مردم افغانستان ما را دوست دارند و هنوز از ما به نیکویی یاد می‌کنند»، این یک اشتباه است، کسانی که جگرگوشه‌های خویش را در نبرد با دشمن (شوروی سابق) از دست داده باشند، نه تنها آنان را دوست نمی‌دارند، بل رسم مردم افغانستان این است که هرگز دشمن خود را نمی‌بخشند.
او گفت: من به جنرال گروموف می‌گویم با گذشت نزدیک به سی سال هنوز مردم افغانستان به شوروی سابق با دیدۀ نفرت نگاه می‌کنند و نسبت به آن‌ها، متنفر هستند.
فرمانده امینه کابل گفت، اخیراً (به ‌تاریخ ۵ دلو سال جاری) مردم سالنگ تجاوز ۴ دلو ۱۳۶۷ شوروی سابق به افغانستان را به شدت محکوم کرده و از شهدایی‌که توسط ارتش متجاوز شوروی به شهادت رسیده‌اند، گرامی‌داشت به عمل آوردند؛ آن‌ها همچنان طی اعلامیه‌یی خواستار به محاکمه کشانیدن عاملان اصلی تجاوز شوروی وقت به افغانستان شده شده‌اند.
او گفت که در میان شهدا و مجروحان حملات بی‌رحمانۀ ارتش شوروی سابق ده‌هاتن از خویشاوندان و نزدیکان ما نیز حضور داشتند؛ پدر و خواهرم در این حملات به شدت زخم برداشتند و تا اکنون علایم زخم‌ها در وجود آن‌ها به مشاهده می‌رسد.
این فرماندۀ جهاد و مقاومت گفت که فرماندهان شوروی سابق در هنگام خروج، به دلیل این‌که از ارتش منظم مجاهدین در سالنگ به خاطر انتقام‌گیری می‌هراسیدند، خانه‌های مردم را با سلاح‌های سنگین بمباران کردند.
به گفتۀ جنرال سالنگی، حتا کسانی‌که در بس‌های شهری بودند از سوی فرماندهان شوروی سابق کشته شدند.
او می‌گوید که خودم نیز باری از سوی نیروهای شوروی سابق در سالنگ محاصره شدم و به شکل ماهرانه توانستم خودم را از محاصرۀ آن‌ها نجات بدهم.
فرماندۀ پولیس کابل همچنان می‌گوید: «این جنرال شوروی سابق باید بداند که خروج شوروی در اثر فشار، مقاومت و ایستادگی مردم افغانستان صورت گرفته و این خروج، به معنای شکست بوده است؛ در نتیجۀ این شکست، اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید و کشورهای در بند استبداد و استعمار آسیای میانه به آزادی و استقلال رسیدند که این خود نشانۀ از شکست شوروی در جنگ افغانستان می‌باشد و حتا اسناد و شواهد موثق وجود دارد که برخی از مقام‌های بلندرتبۀ این کشورها، آزادی کشور خود را مدیون جهاد مردم افغانستان می‌دانند.»
آقای سالنگی می‌افزاید، در حدود ۶ ماه پیش از خروج اتحاد جماهر شوروی از افغانستان جنرال گروموف برای مذاکره با مجاهدین به درۀ سالنگ آمده بود؛ من نیز از نزدیک با این جنرال ملاقات کردم و در آن‌هنگام شکست را در چهره‌اش به وضوح مشاهده می‌کردم.
او گفت که این جنرال چهارستارۀ شوروی سابق با ۵۰ ماشین محاربوی به درۀ سالنگ آمده بود و برخی خواست‌های مشخص داشت که از سوی مجاهدین رد گردید.
او افزود، جای تعجب است که هنوز هستند کسانی چون گروموف که شکست‌ شوروی سابق را بی‌شرمانه پیروزی عنوان کرده و خاطره‌های تلخی را که از افغانستان با خود برده‌اند، به فراموشی سپرده‌اند.
وی افزود، اظهارات این جنرال یادآور آن همه دردها و رنج‌های بیکران است که مردم افغانستان به اثر تجاوز قشون سرخ متحمل شده‌اند.
فرماندۀ پیشین جهادی، از سفارت فدراسیون روسیه در کابل خواسته است که جلو اظهارات تحریک‌آمیز در خصوص جهاد افغانستان را بگیرد.
به گفتۀ آقای سالنگی، این‌گونه اظهار و نظرهای غیرمسوولانه نمک‌پاشیدن به زخم‌های مردم رنج دیدۀ افغانستان می‌باشد.
فرماندۀ امنیۀ کابل گفت که اظهارات من هیچ رابطۀ با فدراسیون روسیه ندارد، زیرا در ده سال گذشته این کشور روابط خوبی با افغانستان داشته و در بخش‌های مختلف مردم افغانستان را کمک کرده است.
جنرال گروموف که از فرماندهان ارشد اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان بود، گفته است: من همیشه کاملاً صادقانه می‌گفتم و حالا می‌گویم: ارتش ما در افغانستان هیچ‌گونه شکست را متحمل نشده، برعلاوه ما به خانه با سربلند و بیرق‌های برافراشته برگشتیم. و حتی حال، با گذشت ۲۴ سال بعد از خروج قطعات محدود از افغانستان، خود افغانان با اکثریت تمام ما را به نیکی یاد می‌کنند.
جنرال گروموف گفت: «ورود نیروهای شوروی به این کشور را اشتباه فاجعه‌بار رهبری آن وقت شوروی می‌دانم. درست است، به افغانستان به مثابۀ همسایه استراتژیک ما، باید کمک می‌کردیم، چیزی‌که اتحاد شوروی قبل از آغاز حضور نظامی انجام می‌داد؛ اما به نظر من، همکاری نظامی- تخنیکی و کمک به ارتش افغانستان به سطح مشاورین نظامی ما کاملاً کافی بود».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.