کشته‌شدن ۳۰۰ تن در منازعۀ دو قوم در نورستان

گزارشگر:دوشنبه 4 عقرب 1394 - ۰۳ عقرب ۱۳۹۴

نماینده‌گان شورای ولایتی نورستان می‌گویند که درگیری‌ها میان قوم‌های «کامدیش» و «کشتونز» در این ولایت، تاکنون ۳۰۰ کشته، ده‌ها معلول و ده‌ها منزل سوخته برجا گذاشته اند.
باشنده‌گان این ولایت نیز می‌گویند منازعه‌های قومی در نورستان روزبه‌روز در حال افزایش است؛ اما حکومت افغانستان توجهی این مسأله ندارد.
به گفتۀ آن‌ها، ده‌ها منزل مسکونی و صدها درخت باردار در نتیجۀ منازعات قومی از بین رفته اند؛ اما دولت به این بهانه که مردم برای حل mnandegar-3چالش‌های‌شان به آن‌ها مراجعه نمی‌کنند، در این باره سکوت اختیار کرده است.
گفته می‌شود شمار زیادی از باشنده‌گان این ولایت شرقی افغانستان، از سال‌ها پیش بر سر «کوه‌ها، جنگل‌ها و زن» با همدیگر منازعه دارند. به گفتۀ موسفیدان نورستان، باشنده‌گان این ولایت، این‌گونه منازعه‌ها را از دورۀ پیش از مسلمان شدن‌شان به ارث برده اند.
منورخان همدرد، یکی از موسفیدان نورستان می‌گوید که حضور دولت در روستاهای آن‌ها تا حدی ضعیف است که حتا نمی‌تواند برای پایان دادن به این منازعه‌ها راه‌حلی پیدا کند.
آقای همدرد می‌گوید که به دلیل افزایش جمعیت، عده‌یی از مردم مناطقی را تصاحب می‌کنند که با واکنش جانب مقابل روبه‌رو می‌شوند و این مسأله به منازعات دامن می‌زند.
قاری شیرمحمد که در ولایت نورستان شکایت‌نامه درج کرده و منتظر حاضر شدن جانب مقابلش است، می‌گوید که منازعه‌های قومی بیشتر بر سر کوه‌ها و جنگل‌ها به میان می‌آیند.
در همین حال مهندس سعادالله پاینده‌زوی، رییس شورای ولایتی نورستان می‌گوید که حل کردن یک‌بارۀ این مشکل، از توان حکومت محلی خارج است. او می‌افزاید که دولت اخیراً نشستی را به ریاست اسدالله وفایی برای حل منازعه‌های قومی در نورستان برگزار کرده بود که هدف اصلی آن حل جنجال‌ها میان قوم‌های کامدیش و کشتونز بود؛ اما تاکنون پیامد مثبتی نداشته است.
از سوی دیگر فاروق‌خان، آمر امنیت فرماندهی پولیس نورستان به سلام‌وطندار می‌گوید که پولیس به هیچ قومی اجازۀ تعرض به قوم دیگر را نمی‌دهد. او می‌گوید که آن‌ها نخست برای حل منازعه‌های قومی از نشست‌های قومی کار می‌گیرند؛ اما اگر این نشست‌ها نتیجه ندهند، پولیس وارد عمل می‌شود.
منازعه میان قوم‌های کشتونز و کامدیش در ولسوالی کامدیش، مثمر، پرک، زیارت و شکوت در ولسوالی نورگرام و ژونیا و پیار در ولسوالی دوآب تاکنون جریان دارند و تلفات زیادی برجا گذاشته اند.
از این میان، منازعۀ قوم‌های کشتونز و کامدیش، یکی از قدیمی‌ترین منازعه‌های قومی در این ولایت است.
اعضای شورای ولایتی نورستان هشدار می‌دهند که اگر دولت گام‌های جدی برای حل منازعه‌های قومی برندارد، امکان دارد دامن آن گسترده‌تر شود و آن وقت توان کنترل آن را نخواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.