ریاست حکومت وحدت ملی: پس از ۶ میـزان دربارۀ صلـح با طالبـان تصمیـم گرفتـه می‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۳ سنبله ۱۳۹۸

پس از توقف مذاکرات صلح امریکا و طالبان، آگاهان باور دارند طالبان از قبضۀ امریکا بیرون شده و در دامن کشورهای رقیب ایالات متحدۀ امریکا افتاده‌اند.
مذاکرات صلح امریکا و طالبان هفتۀ گذشته از طرف دونالد ترمپ لغو اعلام شد. قرار بود که دونالد ترمپ، ۸ سپتامبر ۲۰۱۹ میزبان رهبران ارشد طالبان و اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در کمپ دیوید باشد، اما به دلیل کشته شدن یک سرباز امریکایی و ۱۱ تن دیگر در حمله mandegerطالبان، این نشست لغو و مذاکرات صلح با طالبان متوقف شد. در این نشست روی آتش‌بس و امضای توافق‌نامۀ نهایی با طالبان بحث می‌شد. کمپ دیوید پیش از این نیز میزبان توافق صلح میان اسراییل و فلسطین انور سادات و مناخم بیکن بوده است.
ریاست حکومت وحدت ملی اما می‌گوید که در رابطه به صلح پس از انتخابات ۶ میزان صحبت خواهد کرد.
گروه طالبان گفته‌اند که از توقف روند مذاکرات متعجب شده‌اند. اما آگاهان باور دارند که طالبان از قبضۀ امریکا بیرون شده‌اند و به عنوان یک ابزار سیاسی در دست قدرت‌های رقیب امریکا قرار گرفته‌اند.
جعفر مهدوی، عضو پیشین مجلس نماینده‌گان و آگاه روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به این موضوع گفت: سرنوشت جنگ و صلح از دست شهروندان افغانستان بیرون شده است و قدرت‌های جهانی و منطقه‌یی با تسلط بر طالبان این رشته را در دست خود گرفته‌اند.
آقای مهدوی با اشاره به شکست مذاکرات صلح امریکا و طالبان می‌گوید که در ۱۸ سال گذشته تجربه نشان داده است امریکایی در افغانستان بازنده بود و این موضوع را برخی از شخصیت‌های سیاسی و نظامی امریکا نیز تأیید کرده‌اند؛ زیرا پس سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ تا اکنون نهادهای مانند سیگار که در رابطه به اوضاع سیاسی پژوهش‌های را انجام داده‌اند، می‌گویند که حدود ۸۰ درصد خاک این کشور یا بیرون از قلمرو حکومت است تا در حال منازعه قرار دارد.
به گفتۀ او، فقر و ناامنی بالای زنده‌گی مردم تأثیر منفی گذاشته است و بیشتر شهروندان به همین دلیل مهاجرت کرده‌اند. او حکومت کنونی را نیز بیکار و حامی راهبردهای میدانند که سبب شده تا به اعتماد نیم‌بند ملی صدمه برساند و به رغم ناامنی، شهروندان از بی‌ثبات سیاسی و بحران ملی رنج ببرند.
آقای مهدوی می‌گوید که معادلات صلح دچار تغییر شده است، تلاش امریکا برای بیرون کردن طالبان از سایه کشورهای رقیب ایالات متحده در افغانستان نتیجۀ نداد و با موضع‌گیری اخیر دونالد ترمپ معادلات دچار تحول عظیم شدند و امروز طالبان در دست کشورهای رقیب امریکا مانند روسیه، چین پاکستان ایران قرار دارند با این شگرد طالبان به غرب نشان دادند که کشورهای مخالف حضور امریکا در افغانستان طالبان را به عنوان یک جریان سیاسی نظامی حمایت می‌کنند و این سبب داغ شدن جبهه‌هات جنگ در افغانستان می‌گردد.
این در حالی است که طالبان روز گذشته در دیدار با مقامات روسی در مسکو، گفته‌اند؛ زمانی که مذاکرات به نهایی شدن رسیده بود، امریکا آن رد کرده است.
شیر محمد عباس ستانکزی، مسوول مذاکره کنندۀ طالبان گفته است که در ۹ دور از گفت‌وگو با امریکا بسیار موضوعات حل شده بود، اما ناگهانی مذاکرات متوقف شد. این نمایندۀ طالبان به آغاز دوباره مذاکرات صلح امیدواری نشان داده است؛ زیرا به باور او بدون گفت‌وگو راه‌حل دومی برای چالش‌های افغانستان وجود ندارد.
همچنان، ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه در امور افغانستان در این نشست گفته است که روند گفت‌وگوهای صلح باید از سر گرفته شود.
وزارت خارجه‌ی روسیه، از ایالات متحده و طالبان، خواسته است که به زودی گفت‌وگوهای صلح را از سر گرفته و توافق‌نامۀ صلح را امضا کنند.
سفارت روسیه در کابل، با نشر اعلامیه‌‌یی به نقل از وزارت خارجۀ این کشور، گفته است که هیچ بدیلی به غیر از رویکرد سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران افغانستان وجود ندارد.
ریاست حکومت وحدت ملی اما می‌گوید که در رابطه به صلح پس از انتخابات ۶ میزان صحبت خواهد کرد.
صدیق صدیقی، سخنگوی غنی در یک نشست خبری با اشاره به این موضوع می‌گوید: در مورد صلح حکومت بعدی تصمیم خواهد گرفت، گروه طالبان دشمن اصلی روند برگزاری انتخابات هستند و ما برای گفت‌وگوهای صلح تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ برنامه نداریم.
انتخابات
هم‌چنان سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی از برگزاری انتخابات شفاف در ششم میزان خبر داد، آقای صدیقی گفت: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان سال جاری و تشویق مردم برای اشتراک گسترده در این روند از اولویت‌های حکومت افغانستان است و هیچ قدرت و مانعی نمی‌تواند جلو برگزاری انتخابات را بگیرد.
او گفت: به باور ما کلید مشروعیت صلح در برگزاری انتخابات است و صلح بدون مشروعیت تأمین شده نمی‌تواند و مشروعیت صلح نیز بدون انتخابات به‌میان نمی‌آید.
او گفت: کسانی که در تلاش‌اند تا این پروسه را بدنام و سبوتاژ کنند و طرف‌دار حکومت موقت اند،اما آنها مخالف نظام جمهوریت و مردم ما است و در هم‌سویی با دشمنان مردم افغانستان قرار دارد.
به گفته‌ی آقای صدیقی، حکومت افغانستان و کمیسیون‌های انتخاباتی به برگزاری انتخابات در یک فضای امن و عاری از تقلب متعهد اند.
او گفت که محمد اشرف غنی به تمامی مسوولان نظامی و غیرنظامی در مرکز و ولایت‌ها هدایت داده است تا به هیچ صورت در امور کاری کمیسیون‌های انتخابات مداخله نکنند و هر عملی که شفافیت و سلامت انتخابات را زیر سوال ببرد، به گونۀ جدی مورد تعقیب قرار دهد.
این در حالی است که آگاهان باور دارند که محمد اشرف غنی برای دوباره انتخاب شدن دست به هر نوع تقلب سازمان یافته می‌زند، اما به گفتۀ آنان، این دور تقلب به معنای آغاز جنگی داخلی در کشور است.
جعفر مهدوی در قسمت دیگر از صحبت‌هایش با روزنامۀ ماندگار گفت: در بحبوحۀ این وضعیت آشفته انتخابات برگزاری خواهد شد، اما نتیجۀ در پی ‌نخواهد داشت؛ زیرا غنی از طرف رقیب‌هایش متهم به تقلب سازمانی یافته در انتخابات است.
این عضو پیشین مجلس نماینده‌گان حکومت را به نداشتن ارادۀ سیاسی برای برگزاری انتخابات شفاف متهم می‌کند و می‌گوید: آقای غنی درتلاش است تا با تقلب یا بار دیگر به کرسی ریاست حکومت برسد، اما این کار سبب بحران بزرگ در کشور خواهد شد؛ زیرا هیچ یک از شخصیت‌های با نفوذ و مردمی در کنار غنی قرار ندارد و هر نوع تلاش برای تقلب، سبب آغاز یک جنگ داخلی در کشور است.
او گفت که در صورتی که غنی برای تحمیل خود از قوۀ قهریه استفاده کند با موج از مردم در خیابان‌های کشور مواجه خواهد شد، برخی از ولسوالی و مراکز ولایات به رقیب‌های غنی سقوط خواهد کرد و یک بی‌ثباتی و جنگی داخلی متحمل است.
او گفت که راه‌حل این بحران ممکن ایجاد یک حکوت عبوری باشد که انتخابات را مدیریت کند.
گروه طالبان از یک‌سال به این‌سو ۹ دور با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ امریکا برای ایجاد صلح گفت‌و‌گو کردند، اما رییس‌جمهوری امریکا در دقیقه نود این روند را لغو کرد. آقای ترمپ این تصمیم را ادامه انجام حمله‌های انتحاری و انفجاری به‌خصوص انفجار شش درک کابل عنوان کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.