حکمتیار با پیوستن به صلح: گذشته‌ را فراموش کرده‌ایم قاتلان مردم را مجازات می‌کنیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۰ ثور ۱۳۹۶

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، در نخستین سخنرانی خود بعد امضای تفاهم‌نامه صلح با حکومت، گفت که او و اعضای حزبش گذشته‌ها را فراموش کرده‌اند و با پیام صلح به افغانستان آمده‌اند
آقای حکمتیار که دیروز شنبه (۹ ثور) به طور علنی در میان اعضای حزب اسلامی در لغمان سخنرانی می‌کرد، گفت: باید رقابت‌های منفی کنار گذاشته شود.
MANEGARبه گفتۀ او، باید فضایی ایجاد شود که همۀ شهروندان افغانستان با حقوق مساوی، بدون ترس از یکدیگر، زیر بیرق اسلام و به گونۀ عادلانه زنده‌گی کنند.
این در حالی است که گلبدین حکمتیار به انجام برخی از حملاتی انتحاری که در کابل و ولایات متهم است و حادثۀ شاه‌شهید کابل که ۱۶ (اسد) در یک منطقه مسکونی اتفاق افتاد، دست‌کم ۱۵ کشته و نزدیک به ۴۰۰ مجروح به جا گذاشت مسوولیت آن را حزب اسلامی گرفت.
گلبدبن حکمتیار، در این نشست تاکید کرد که افغانستان در شرایط کنونی به یک حکومت قوی مرکزی ضرورت دارد. شرکت‌های سهامی و تقسیم قدرت راه حل نیست و انتقال قدرت باید با تصمیم ملت افغانستان صورت بگیرد.
او حکومت فعلی را یک نظام عاریتی دانسته، گفت: ما باید به رهبری تحمیلی نقطۀ پایان بگذاریم و باید رهبران منتخب داشته باشیم.
آقای حکمتیار از طالبان خواست تا با پروسۀ صلح یکجا شوند. او گفت که روند صلح افغانستان، دشمنان داخلی و خارجی دارد، ما یک افغانستان آزاد و مستقل می خواهیم و باید همه مردم افغانستان در کاروان صلح یکجا شوند.
او گفت: هیچ‌کسی نمی‌تواند با زور بر افغانستان حکم‌روایی کند. ما عاملان قتل عام مردم را به سزای اعمال‌شان می‌رسانیم، هر کسی در برابر دین می‌جنگد دشمن مردم افغانستان است.
آقای حکمتیار تصریح کرد: زمانی که جهاد نیاز بود جهاد کردیم و اکنون زمان صلح است؛ مبارزه می‌کنیم تا صلح را در افغانستان تامین کنیم؛ ما آوردن صلح را از لغمان آغاز می‌کنیم.
آقای حکمتیار خطاب به گروه تروریستی طالبان گفت که راه‌حل چالش‌های فعلی افغانستان به گفتمان بین شهروندان افغانستان نیاز دارد و بیگانه‌ها نمی‌توانند برای ما صلح تأمین کنند.
او گفت که اگر جهاد نیاز است، ما نیز به آن آماده‌ایم؛ اما جنگ در افغانستان تنها از افرادی ملکی قربانی می‌گیرد. کشتن انسان‌ها در مسجد عمل نابخشودنی است.
گلبدین حکمتیار حملۀ طالبان به قول اردوی ۲۰۲ شاهین در ولایت بلخ را تقبیح کرده و به طالبان گفت: شما تأکید دارید که ما برای خدا جهاد می‌کنیم، بیاید از چنین جنگ‌ها دست بردارید که تنها از افراد ملکی و بی‌گناه قربانی می‌گیرد.
او گفت که من با پیام صلح به افغانستان آمده‌ام، برای همه اعلام می‌کنم که برای رسیدن به قدرت از رقابت‌های منفی دست بردارید و برای رسیدن به قدرت از تجربۀ‌ گذشته باید پند گرفته باشیم.
به گفتۀ او، دشمنان افغانستان به وحدت ملی ما صدمه وارد کرده‌اند، امید است تا دیگر به جنگ در افغانستان دامن زده نشود و کشورهای همسایه از ایجاد ناامنی در کشور ما دست بردارند.
او با اشاره به کارکرد رسانه‌ها در افغانستان بیان داشت: “ موسیقى زشت و سریال‌هاى مبتذل ابزار تهاجم فرهنگى بیگانه است که برخی از رسانه‌ها در افغانستان به آن به پخش آن می‌پردازند”.
او گفت که رسانه‌ها باید در استفاده از زبان و تأثیرگذاری آن متوجه باشند و باید ترمینالوژی ملی را مراعات کنند و برای منافع بیرونی‌ها کار نکنند.
در همین حال، اکرم خپلواک که روند تطبیق تفاهم‌نامۀ صلح بین حکومت و حزب اسلامی را به‌ دوش دارد، می‌گوید که پروندۀ تمام زندانیان تکمیل شده، فهرست ترتیب گردیده و فرمان رییس حکومت وحدت امضا شده‌است و نخستین گروه زندانیان حزب اسلامی مطابق کارشیوه رها خواهند شد.
هر چند، شمار دقیق زندانیان حزب اسلامی که در جمع این گروه آزاد می‌شوند، معلوم نیست، اما آقای خپلواک می‌گوید، زندانیان این حزب در آینده دسته –دسته رها خواهند شد.
این زندانیان بر اساس تفاهم‌نامۀ صلح آزاد می‌شوند که در هشتم ماه میزان سال ۱۳۹۵ هجری شمسی بین حکومت و حزب اسلامی، به امضا رسیده‌است. هم‌چنان، یک منبع حزب اسلامی می گفته که آن‌ها فهرست رهایی ۲۵۰۰ زندانی این حزب را به حکومت افغانستان سپرده‌اند.
تفاهم‌نامۀ صلح بین حکومت افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در ماه میزان سال ۱۳۹۵ امضا شد و این تفاهم‌نامه اجازه داد تا آقای حکمتیار دوباره به افغانستان برگردد.

اشتراک گذاري با دوستان :