مانور نظامی کشورهای آسیای میانه از نگرانی حضور طالبان در شمال افغانستان/ رییس جمهور تاجیکستان: وضعیت افغانستان روز‌ به‌ روز و حتا ساعت به ساعت بدتر می‌شود

گزارشگر:امین سیرت - ۰۳ اسد ۱۴۰۰

رحمان: زمانی که در تاجیکستان جنگ تحمیلی شهروندی ادامه داشت، برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور آن وقت افغانستان و احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان – با وجود آنکه در قلمرو افغانستان نیر جنگ‌های شدید جریان داشت- بخاطر صلح در تاجیکستان میان‌جگری کردند که در نتیجه‌ی این اقدام، در روند مذاکرات ما گردش کلی به وقوع آمد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت که شخصیت‌های برجسته‌ی افغانستان وظیفه و دین برادری و همسایه‌داری خود را در سطح بلند ادا کردند و ما این عمل خیر آنها را همیشه پاس می‌داریم.

 

همزمان با ادامه ناامنی‌ها در شمال افغانستان، قرار است روسیه و اوزبیکستان در مرز با افغانستان، یک مانور هوایی نظامی انجام بدهند.

وزارت دفاع روسیه اعلان کرد که این مانور از ۳۰ جولای آغاز و تا ۲۰ اگست ادامه پیدا می‌کند.  در این مانور، قوای هوایی روسیه کمک رسانی به نیروهای زمینی و هدف قراردادن نقاط مشخص شده را تمرین می‌کند.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که هیچ کسی در فکر هدف قرار دادن یک مکان مشخص در افغانستان و یا حتا به فکر حمله به افغانستان نمی‌باشد.اما او افزوده‌است که روسیه مانند امریکا و یا شوروی سابق، دیگر به فکر حمله به افغانستان نیست و هدف از این مانور نظامی هم، اطمینان از تامین امنیت کشورهای متحد این کشور می‌باشد.

این درحالی است که به تازه‌گی کشور تاجیکستان هم یک مانور بزرگ نظامی در مرز با افغانستان انجام داده‌است.

امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان گفته است که جنگ در افغانستان ابدی نیست و مردم افغانستان به صلح و آرامش خواهند رسید.

رئیس‌جمهور تاجیکستان، خطاب به سربازان این کشور گفت با اطمینان اظهار می‌دارم که این روزهای سخت مردم افغانستان ابدی نیستند و امیدوارم که در افغانستان عاقبت عقل سالم پیروز شده، در این کشور همسایه‌ی ما صلح و آرامی برقرار ‌شود.

او افزود: زمانی که در تاجیکستان جنگ تحمیلی شهروندی ادامه داشت، برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور آن وقت افغانستان و احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان – با وجود آنکه در قلمرو افغانستان نیر جنگ‌های شدید جریان داشت- بخاطر صلح در تاجیکستان میان‌جگری کردند که در نتیجه‌ی این اقدام، در روند مذاکرات ما گردش کلی به وقوع آمد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت که شخصیت‌های برجسته‌ی افغانستان وظیفه و دین برادری و همسایه‌داری خود را در سطح بلند ادا کردند و ما این عمل خیر آنها را همیشه پاس می‌داریم.

آقای رحمان در ادامه تاکید کرد که سیاست‌مداران و شخصت‌های آبرومند و صاحب‌تجربه‌ی این سرزمین باستانی و این ملت تمدن‌ساز، باید روند صلح را بطور جدی راه‌اندازی کنند و مردم خود را از عذاب و مشقت رها سازند.

به دنبال سخنان امام علی رحمان، رئیس جمهور کشور تاجکستان، شورای عالی مصالحه ملی، به نقل از داکتر عبدالله عبدالله، رئیس این شورای در خبرنامه‌ای گفته است که امام علی رحمان، رئیس جمهور کشور تاجکستان، در پیامی از نیت خیرخوانۀ کشورش دربارۀ افغانستان به‌ویژه روند صلح و تأمین امنیت و ثبات سخن گفته‌ است.

در این خبرنامه آمده است که کشور تاجیکستان در سه دهۀ گذشته روابط بسیار نزدیک و عمیق با دولت و مردم افغانستان داشته و همواره با حسن نیت و با نظرداشت اصل همسایگی، برادری و هم‌فرهنگی، از صلح و ثبات در کشور ما حمایت کرده و موضع خیرخواهانه و براساس منافع و مصالح ملی افغانستان داشته است.

این خبرنامه افزوده است که جناب امام علی رحمان همواره در دیدارهایش با سران افغانستان و سخنرانی‌هایش در همایش‌های ملی تاجیکستان، از همکاری و کمک پروفیسور استاد برهان الدین ربانی رهبر فقید جمعیت اسلامی و رییس دولت اسلامی و احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان، یاددهانی و قدردانی کرده است. یادآوری از نقش و کمک سران سابق افغانستان در تأمین صلح تاجیکستان نشان‌دهندۀ قدرشناسی رهبر تاجیکستان می‌باشد.

آقای عبدالله، گفته است که تاجیکستان همواره تأکید کرده است که یک افغانستان صلح آمیز، مترقی و عاری از تروریزم و هراس‌افگنی به سود همۀ کشورهای منطقه است. او امیدواری کرده است که سایر کشورهای منطقه و همسایه همانند تاجیکستان با درک پیامدهای تسلط دوبارۀ افراط‌گرایی و تروریزم در افغانستان در راستای تأمین صلح پایدار، با عزت و سراسری در کشور همکاری و یاری کنند.

 

رئیس جمهور تاجیکستان، در مراسم استقرار ۲۰ هزار نیرویش جدید در مرز با افغانستان هم‌چنان گفت، تاجیکستان ۱۰۰ هزار نظامی و ۱۲۰ هزار سرباز احتیاطی را در پایگاه‌های نظامی خود در حالت آماده باش قرار داده است.

آقای رحمان، در سخنرانی خود مقابل نیرو‌های نظامی کشورش گفت، وضعیت در افغانستان، به ویژه در مناطق شمالی هم مرز با تاجیکستان، بسیار دشوار و نامشخص است و وضعیت آن‌ها روز‌ به‌ روز و حتا ساعت به ساعت بدتر می‌شود.

وی افزود، این اوضاع وخیم در ۴۳ سال جنگ در افغانستان برای اولین‌بار اتفاق افتاده است. مردم افغانستان که دارای تاریخ، تمدن و فرهنگ باستانی هستند، مقصر چنین وقایع ناگوار نیستند. وی گفت، وقت آن رسیده است که سیاست‌مداران، رهبران همه احزاب و جنبش‌های سیاسی و همه مردم این کشور متحد شوند و میهن، کشور و ملت خود را از بی‌ثباتی و تجزیه نجات دهند.

این در حالی است‌ که پیش از این، به دنبال سقوط ولسوالی های ولایت بدخشان به دست جنگ‌جویان گروه طالبان، مقام‌های تاجیکستان گفته بود که بیش از هزار سرباز افغان به کشور شان پناه برده اند.

مانور نظامی، کشورهای آسیای میانه در حالی در نقطه مرزی کشور افغانستان، اجرا می‌شود که گروه طالبان بیش از ۹۰۰ کیلومتر از مرز افغانستان با تاجیکستان را تحت کنترل دارد.

گفتنی است که پیش از این نیز کشورهای روسیه و تاجکستان در مرز افغانستان، چند بار در برابر حمله احتمالی طالبان مانور نظامی را در نزدیک مرز افغانستان راه اندازی کرده بودند.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.