رییس جمهورغنی در شورای ملی: برای بقا مبارزه و به بسیج ملی تن بدهیم

گزارشگر:امین سیرت - ۱۱ اسد ۱۴۰۰

به دنبال شدت گرفتن جنگ‌ در شماری از ولایات کشور، دیروز(دوشنبه، ۱۱ اسد) نشست اضطراری، به درخواست رئیس جمهور غنی، در ایام رخصتی رسمی شورای ملی، برگزار شد.

آقای غنی، در این نشست درباره‌ی تحولات امنیتی و سیاسی ماه‌های اخیر و جلب حمایت نماینده‌گان شورای ملی از نیروهای امنیتی و دفاعی صحبت کرد و خواستار اتحاد و اتفاق کامل تمام اقشار جامعه افغانستان شد.

این نشست که با حضور رئیس جمهور غنی، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مالحه ملی، رؤسای و اعضای مجلسین شورای ملی، قاضی القضات، معاونین ریاست جمهوری، مقام‌های بلند پایه‌ی حکومتی، رهبران سیاسی و جهادی، در تالار مجلس نماینده‌گان دایر گردید.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور کشور، در این نشست، از آن عده از اعضای ولسی جرگه که در میان مردم علیه طالبان می‌جنگند تشکری کرد و افزود که از خانواده‌های نیروهای امنیتی صمیمانه سپاس‌گذاری می‌کنم که سینه سپرده اند و برای آزادی افغانستان می‌جنگند.

 

آقای غنی، گفت من امروز در پیشگاه تان به عنوان رئیس جمهوری قرار دارم که میان خود، شما نماینده‌گان و ریش‌سفیدان مملکت و فرزندان ما که در سنگر های داغ مصروف دفاع از وطن هستند، خواهان اتحاد و اتفاق کامل تان است؛ اتفاق و اتحاد شرط بقا و شرط پیروزی ما است. امروز به دلیلی در خدمت شما استم که احساس میکنم زمان آن فرارسیده است تا یک گفتمان ملی را آغاز نمایم.

 

او گفت: واضح می‌گویم که امروز مردم ما در معرض یک تجاوز آشکار قرار دارند که مبنای آن فتنه و ابزار آن مکر و خدعه است. علماء دین ماهیت فتنه و کلمه فتنه را تماماً درک می نمایند.

آقای غنی تصریح کرد که این تجاوز بر ما تحمیل شده است. این جنگ بر ما تحمیل شده است. این فتنه بر ما تحمیل شده است. حکم خداوند است که اگر کسی متجاوز است و دست از تجاوز بر نمی‌دارد، جنگیدن در مقابل شر و فتنه آن گروه وجیبه یک جامعه مسلمان و هر فرد مسلمان است.

او هم‌چنان گفت که برای من به عنوان رئیس جمهور یک کشور در حال جنگ دردآور ترین قسمت کارم خواندن گزارش های تلفات ملکی و نظامی است. هر روزی که با خانواده های شهدا صحبت میکنم، از دلم خدا خبر است.

 

 

رئیس جمهور هم‌چنان افزود که مشکل از جایی ایجاد شد که درس های داخلی و بین المللی صلح مراعات نشدند. جای یک روند ملی و واقع‌بینانه را یک روند شتابزده‌ی وارداتی گرفت. روندی که بر فرضیه های خام استوار بود و اساس اش را فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی می ساخت. این روند نه تنها منجر به صلح نشد، بلکه کوشش مشروعیت بخشی به یک گروه متجاوز و شریر و تلاش برای مشروعیت زدایی از صف واحد جمهوریت شد. این روند شک ایجاد کرد. ابهام خلق کرد و محصولش همین وضعیتی است که شما می بینید.

او گفت که در اینجا می‌خواهم تکرار کنم که اولویت ما در صف جمهوریت رسیدن به صلح عادلانه و پایدار است. اما متاسفانه در نیت طالبان و حامیان شان فتنه را می‌بینیم. برای کسانی که سفید نمایی میکنند و میگویند که طالبان تغییر کرده اند، دیروز هم گفتم و امروز باز تکرار میکنم. بلی! طالبان تغییر کرده اند. در ظلم و خشونت شدید تر شده اند. نسبت به گذشته مزدور تر شده اند. همانگونه که در دوران حاکمیت خود تاریخ و جغرافیه و وطن دوستی را از نصاب حذف کرده بودند، اکنون به حذف معتقد تر شده اند. بالای تاریخ و جغرافیه این وطن هجوم آورده اند.

 

او هم‌چنان گفت که متاسفانه نتیجه گیری ما در صف جمهوریت، این است که ضمیر طالبان هیچ اعتقادی به صلح و مذاکره ندارند، الی این که ما میدان جنگ را تغییر بدهیم تا این محاسبه گمراه کننده شان تغییر کند.

آقای غنی، در ادامه افزود من انسان واقعبین هستم. در گذشته زنده گی نمی‌کنم. مسوولیتم را احساس میکنم و میدانم که اکنون وقت اتحاد و همبستگی است و فرصت برای جدا ساختن ملامت و سلامت نیست. قضاوت در مورد گذشته نزدیک را به وجدان آگاه هر مرد و زن افغان می‌گذارم. تمرکز امروز من بر وحدت ملی و یکپارچگی ماست. امروز در معرض یک آزمون کلان ملی قرار دارم.

او خطاب به اعضای مجلس گفت که شما از من به عنوان رئیس جمهور تان می‌خواهید تا واقعبینانه صحبت کنم. صحبت واقعبینانه همین است که ما در سه ماه گذشته با یک حالت غیرمترقبه روبرو شدیم.

ما مورد یک هجوم تبلیغاتی داخلی و خارجی استیم. پیش بینی‌های بی‌موردی هم صورت گرفت. شایعات زیادی را همه ما می‌شنویم. مثلا آیا وضعیتی که پیش آمد در نتیجه معامله پنهانی بود؟ کدام معامله؟ هیچ معامله یی در کار نیست! فقط عدم آماده گی دو جانبه و ضعف های خورد و ریزه در رهبری سطوح متوسط سرهم شدند و حالت شک و ابهام را بوجود آوردند.

 

آقای غنی، هم‌چنان خطاب به اعضای شورای ملی گفت که هر نماینده ملت، هر سناتور صاحب با هزارن نفر ارتباط دارد، از روابط قوی تان از شبکه های قوی تان امروز استفاده کنید که یک بسیج ملی انجام شود و یک جواب قاطع به دشمنان افغانستان داده شود.

او تصریح کرد که در کل برای تان می‌خواهم بگویم که یک پلان واضح برای رسیدن به استقرار در ظرف شش ماه آینده تدوین شده است و تطبیق آن آغاز شده است. پیش بین تمام خطرات و فرصت ها استیم و نیرو های دفاعی و امنیتی شما این قابلیت را دوباره پیدا کرده اند تا در شش ماه آینده به حالت استقرار برسند و بعد از آن دوباره به حالت مطلوب برگردیم.

آقای غنی، در ادامه افزود که ما با یورش بی سابقه تروریزم روبرو هستیم. این یورش سه بعد دارد. طالب طالب ۲۴ سال پیش نیست. طالب متشدد تر، خونخوار تر و جابر تر  بر ما هجوم آورده است. طالب نه تنها این که روابط خود را با تروریستان داخلی و بین المللی قطع نکرده بلکه این روابط قوی تر شده است، خشونت شان افزون تر شده است. بی اعتنایی شان به احکام و ارزش های دین مبین اسلام و قوانین بین المللی بشردوستانه و حملات شان بر زنان و فعالان مدنی و رسانه یی بیشتر شده است.

 

او هم‌چنان گفت که این بار ما با یک حرکت پراگنده و بی تجربه روبرو نیستیم. با یک دستگاه منظم سوق اداره روبرو استیم که در عقب آن ائتلاف نامقدس تروریزم بین المللی و حلقات حامی شان قرار دارند. با یک یورشی روبرو استیم که عقبه آن را مفکوره دگم و تاریک اندیشی پر میکند. با یک یورشی روبرو استیم که در عقب آن باجگیران بنادر، کلانترین قاچاق بران مواد مخدر به شمول هیرویین و انواع مواد مخدر، قاچاقچیان معادن کرومایت و طلا  و قاچاقیان چوب  و رخام… قرار دارند. این جنگ را ما در مقابل ائتلاف نامقدس گروه های ترورویستی، ایدیولوژیک، قاچاقبران، باجگیران و رهزنان می نمایم.

رئیس جمهور غنی، در ادامه گفت که بوجود آمدن این عقبه مغلق طالبان را واداشته است تا به قضاوت شمشیر رو کنند و پیروزی خود را در میدان جنگ ببینند. ولی تکرار می کنم که این محاسبه غلط و نادرست، طالبان را ذلیل خواهد ساخت و دفاع مشروع و برحق مردم افغانستان در مقابل این یورش عظیم بالاخره پیروز خواهد شد.

او هم‌چنان افزود که جمهوریت ما، با همه این مزایا، کاستی‌های خود را دارد، ولی این نظام از مردم است، زعامت جمهوریت به انتخاب مردم است و جمهوریت نظام در حال تغییر و تکامل است. به یاد داشته باشید که در طرف مقابل با گروهی روبرو استیم که پیامش جز خشم و غضب، جز رنج و اندوه، جز بردن افغانستان به تاریکی و جز وابسته ساختن افغانستان به شبکه های جرمی و تروریستی دنیا و خدای ناکرده مبدل ساخت افغانستان به میدان جنگ نیابتی چیزی دیگری نیست.

 

او در اخیر گفت که تعهد من به شما و ملت افغانستان این است که در مقابل هیچ نیروی ویرانگر زانو نمی زنم. یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می نشینیم. یا در میدان جنگ زانو های شان را می شکنیم. ما انتخاب خود را کرده اییم. طالب و حامیان شان انتخاب خود را کنند.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان، در این نشست فوق‌العاده شورای ملی،  ضمن اعلان حمایت از نیروهای امنیتی گفت که همه اعضای مجلس نماینده‌گان برای حمایت و بسیج نیروهای مردمی تلاش می‌کنند.

آقای رحمانی خطاب به گروه طالبان گفت که تدوام جنگ بازی باخت – باخت است و باید تن به صلح دهند؛ زیرا آسیب جنگ را مردم افغانستان متحمل می‌شوند.

رئیس مجلس نماینده‌گان افزود که شورای ملی در کنار قوه اجرایی ایستاده است و از روند صلح حمایت می‌کند.

آقای رحمانی هم‌چنان افزود که حمایت از خیزش های مردمی در چارچوب اردوی محلی، روحیه مقاومت نیروهای دفاعی و امنیتی را بیشتر تقویت نموده و در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی دراین دفاع مقدس پیروز خواهیم شد.

از سوی هم، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در حمایت از سخنرانی آقای غنی در نشست فوق العاده شورای ملی، در بیانیه‌ی گفته است موضع رهبری حکومت از هر جهت و در همه موارد مهم و سرنوشت ساز ملی همچون صلح، جنگ، چگونگی پیشرفت مذاکرات و گفتگو های معنا دار صلح، ماهیت دشمن و مسئولیت های ملی مردم افغانستان به صراحت و روشنی تمام بیان گردید.

او هم‌چنان در ادامه افزوده است که واقعیت این است که کشور عزیز ما افغانستان در شرایط حساس قرار دارد و حراست از تمامی ارزش های ملی و انسانی این سرزمین وجیبۀ ایمانی و ملی فرد فرد ما است. اکنون که رهبری حکومت افغانستان با صراحت و وضاحت کامل اولویت های اساسی حکومت در برابر حملات گروه طالبان را اعلام داشته است، توقع می‌رود که مردم افغانستان با بسیج همگانی در برابر سپاه جهل، متحدانه در کنار نیروهای سرفراز امنیتی و دفاعی کشور بایستند و خواب امارت طالبانی گروه طالبان را بر آنان حرام کنند.

در پایان این نشست، هر دو مجلس شورای ملی، با حضور رئیس جمهور یک اعلامیه مشترک را به تصویب رساندند. در این اعلامیه مشترک از نیروهای امنیتی کشور حمایت شده است.

شورای ملی، از طالبان و سایر گروه‌های مسلح مخالف دولت خواسته است که به خشونت‌ها پایان بدهند و از یتیم‌سازی، بدنام‌سازی اسلام و ویرانگری اقتصادی در کشور دست بکشند.

این نهاد گفته است که قربانی اصلی خشونت‌ها در کشور  مردم عادی و جامعه فقیر کشور است بنابر این گروه طالبان نباید بیش‌تر از این تاریخ تمدن منطقه را ویران کند. شورای ملی از طالبان خواسته است تا به صلحی که خواست قرآن کریم نیز است بپیوندند.

شورای ملی دفاع از کشور را مقدس خوانده و به حمایت از نظام جمهوری، قانون اساسی، آزادی بیان، حضور گسترده زنان در نظام و نهادهای انتخاباتی و نیز حقوق شهروندی به عنوان مزایای این نظام، تأکید کرده است.

در همین حال، این شورا خاطرنشان کرد که نمی‌گذارد تا دست‌آوردهای دو دهه اخیر که در نتیجه سعی، تلاش و قربانی مردم افغانستان است، نابود شود.

اعلامیه مشترک شورای ملی تصریح کرده است که هرگونه تلاشی که موجب صلح و ثبات دایمی در کشور شود باید مورد حمایت قرار گیرد و این شورا سهم خود را در این زمینه به طور احسن ادا خواهد کرد.

در بخشی از اعلامیه مشترک، مجلس نماینده‌گان و مجلس سنا از سازمان ملل متحد، امریکا، کشورهای دخیل در مساله افغانستان، سازمان‌های جهانی، منطقه‌ای و نیز سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته شده است تا مردم افغانستان را همانند دو دهه گذشته حمایت مادی و سیاسی کرده و در راه رسیدن به صلح دایمی و پایدار همکاری همه جانبه کنند.

نشست فوق العاده رییس جمهور در شورای ملی در حالی برگزار شده است که میز مذاکره هیئت‌های مذاکره کننده دو طرف در دوحه سرد و میدان جنگ بین گروه طالبان و دولت افغانستان بیش از پیش گرم شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.