زرداری: دین به عنوان اسلحۀ جنگی استفاده می‎شود

- ۰۵ حوت ۱۳۹۱

رییس‌جمهور پاکستان در آنچه که می‌توان آن را اعلام جرمی علیه تلاش‌های جهانی برای ریشه‌کن کردن تروریسم و افراطی‌گری از جامعه توصیف کرد، گفت احتمال دارد این تلاش‌ها ختم به شکست شود.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس پاکستان، آصف علی زرداری، رییس‌جمهور پاکستان که در نشست پایانی کنفرانس ملی “توازن بین‌المذاهب” سخنرانی می‌کرد، گفت، وی و رهبران دنیا همواره این نکته را مطرح کرده‌اند که روشی که در آن به مساله تروریسم رسیده‌گی می‌شود، اشتباه است.
زرداری که ظاهراً مخالف با استفاده از زور به عنوان تنها ابزار مقابله با این تهدید بود، اظهار داشت: ما معتقد به “اسلام بردبار” هستیم و باید با آنهایی که به جای اقدامات صلح‌آمیز به تنفر اعتقاد دارند، مقابله کنیم.
وی گفت، زمانی بود که هیچ کس در پاکستان به فکر منفجر کردن خود نبود زیرا “اسلام مخالف خودکشی است.” مردم در صلح و توافق زنده‌گی می‌کردند و هیچ مساله فرقه‌یی در میان نبود. اما پس از آن سیاست‌های دنیا تغییر کرد و دین به عنوان اسلحه جنگی استفاده شد. دنیا باید روش‌های صلح آمیز اتخاذ کند تا تهدید افراطی‌گری و تروریسم را از میان ببرد.
رییس‌جمهور پاکستان همچنین گفته‌های بی‌نظیر بوتو را به یاد مردم آورد که در جریان گفت‌وگویی با جورج بوش، رییس‌جمهور پیشین امریکا گفته بود: فرانکنشتاینی در حال خلق است تا ایدیولوژی‌های رقیب را شکست دهد.
زراداری گفت: آزاردهنده است که ببینیم ارزش‌هایی مانند بردباری و توافق به سرعت در حال فرسایش هستند.
وی عنوان داشت: افراطی‌گری منحصر به یک دین یا کشور نمی‌شود، بلکه در حال رشد در سراسر دنیاست. ما باید قبل از اینکه عقلانیت کاملا از میان برود اقدامی انجام دهیم.
دکتر پل باتی، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در وزارت هماهنگی ملی که درباره این موضوع صحبت می‌کرد نیز گفت، از زمان آغاز به کار این وزارتخانه در سال ۲۰۱۱، وزارتخانه‌اش همواره گام‌هایی برای توافق و گفتگوهای بین‌المذاهب برداشته است.
دکتر باتی با تاکید بر اینکه هیچ دینی آموزش خشونت یا افراطی‌گری نمی‌دهد، افزود: ما به عنوان شهروندان پاکستانی همانگونه که قائد اعظم آن را پیش بینی کرده، باید با هم در صلح زندگی کنیم.
رانا بگوانداس، قاضی بازنشسته پاکستانی نیز بر این عقیده بود که می‌توان از طریق اتحاد و شکیبایی با چالش تروریسم مقابله کرد.
او گفت: پاکستان در حال عبور از مرحله‌ای بحرانی است و باید برای ارتقای توازن بین‌المذاهب گام‌های عملی برداشته شود.
این کنفرانس تدابیری پیشنهاد کرد که هدفش ارتقای گفت‌گوهای بین‌المذاهبی بود و همچنین گام‌هایی را توصیه کرد که جامعه بین‌المللی باید برای مقابله با علل ریشه‌ای تروریسم بردارد.
این کنفرانس تروریسم را در همه اشکال و جلوه‌هایش محکوم و تاکید کرد که تهدید تروریسم نباید به گروه، ملت یا دینی خاص نسبت داده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.