بازرگانان به حکومت: از اموال واردشده از پاکستان مالیه نگیرید

- ۰۵ حوت ۱۳۹۱

بازرگانان کشور می‌گویند حکومت افغانستان از اموالی که آن‌ها از پاکستان وارد می‌کنند نباید مالیه بگیرد، زیرا این اموال برای ماه‌ها در بندر کراچی متوقف بوده و آن‌ها به دلیل پرداخت خاک پولی زیاد به پاکستان، خسارت دیده‌اند.
صدها کانتینر بازرگانان افغانستان برای سه ماه در بندر کراچی متوقف ماند و حالا آن‌ها می‌گویند خسارات هنگفتی را به دلیل پرداخت دیمریج یا خاک پولی متحمل شده اند.
بازرگانان افغان روز شنبه با برگزاری کنفرانسی در کابل گفته‌اند وزارت مالیه نباید از بازرگانانی که میلیون‌ها افغانی خساره دیده‌اند، مالیه بگیرد.
حاجی عثمان ناصری یک تن از بازرگانان گفت: «مشکلاتی که در بندرها به وجود می‌آید، مربوط به دولت است. وزارت‌های سکتوری وظیفه دارند که با متشبثین ملی همکاری کنند تا بازرگانان به فکر آرام کار کنند.»
این بازرگانان تاکید کردند که با گذشت ۱۱ سال از کار حکومت کرزی، هنوز فضای بهتری برای تجارت در افغانستان مهیا نشده است. آن‌ها گفتند که رشوه‌ستانی، اختطاف و آزار و اذیت بازرگانان ادامه دارد و این مسایل فعالیت آن‌ها را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرده است.
وزارت مالیه افغانستان از تمام بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغان خواست تا دارایی‌ها و شرکت‌های شان را بیمه کنند. این وزارت به آن‌ها تا اول حمل ۱۳۹۲ مهلت داده است. در غیر این صورت اجازه فعالیت از آن‌ها سلب خواهد شد.
بازرگانان در حالی از اخذ مالیات شکایت دارند که در فیصله اخیر شورای وزیران آمده است: «کمیته اقتصادی شورای وزیران به منظور حمایت از بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور و جلوگیری از افزایش خساره به آنان، فیصله نمود که محصول گمرکی حدود ۳۷۰۰ کانتینر اموال بازرگانان متذکره معاف گردد».
رحم الدین حاجی آغا، رییس بورد عالی متشبثین خصوصی گفت: «مال‌های ما نظر به فرمان معاف شده است. به خاطری که بازرگانان در پاکستان میلیون‌ها دالر دیمریج داده اند». این تاجر افغان پرسید، زمانی‌که دستور شورای وزیران عملی نشود بازرگانان شکایت شان را به کجا ببرند.
به باور بازرگانان افغان به هر اندازه کارشکنی‌ها در برابر آن‌ها زیاد شود و مال آن‌ها متوقف شود، به همان اندازه مردم افغانستان ضربه اقتصادی می‌بینند. حاجی آغا گفت که پاکستان از هر کانتینر مال بازرگانان، ۴۸۰۰ دالر دیمریج یا خاک پولی گرفته است.
افغانستان و پاکستان به منظور تسهیل تجارت در هر دو کشور، توافقنامه‌یی امضا کرده اند، اما بازرگانان افغان همواره شکایت داشته اند که پاکستان به آن‌ها اجازه تجارت آزاد در کشورش را نمی دهد. این در حالی است که بازرگانان پاکستانی به آسانی می‌توانند کالاهای شان را به شهرهای مختلف افغانستان انتقال دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.