پاکستان به انترپول: از افغانستان بخواهید که فقیر محمد را به ما تحویل بدهند

- ۰۶ حوت ۱۳۹۱

وزیر داخلۀ پاکستان گفته است که از انترپول یا پولیس بین‌المللی می‌خواهیم که از افغانستان بخواهد تا مولوی فقیر محمد فرماندۀ ارشد طالبان پاکستانی را که به تازه‌گی‌ها در این کشور دستگیر شده، به اسلام‌آباد تسلیم کند.
این فرمانده ارشد طالبان پاکستانی به تاریخ ۱۸ ماه فبروری توسط نیروهای امنیتی افغانستان در شرق کشور دستگیر شد.

رحمان ملک، وزیر داخلۀ پاکستان گفت که دس
تان فقیر با خون شمار زیادی پاکستانی‌ها آلوده است و او باید بر اساس قوانین محلی در پاکستان محاکمه شود. اما حکومت افغانستان تا اکنون تحویلدهی این رهبر شورشیان را به پاکستان رد کرده است.
فقیر محمد که در سال ۲۰۱۰ دومین فرمانده ارشد طالبان پاکستانی بود، گمان می‌رود که در شمار زیاد حملات مرگبار در پاکستان دست داشته است.
علاقه‌مندی شبکه‌های شبه نظامی رفته رفته از مولوی فقیر محمد کاسته شد، زیرا او پیشنهاد مذاکره با حکومت پاکستان را کرد و در خاک افغانستان پناهگزین شد.
پیشنهاد طالبان برای صلح
از زمانی‌که فقیر محمد پاکستان را ترک کرد، طالبان پاکستانی نشست و مذاکره را با اسلام آباد پیشنهاد کرده اند تا از آن طریق بتوانند به جنگ در آن کشور پایان ببخشند. اما اسلام‌آباد تا اکنون در خصوص مذاکرات صلح با تحریک طالبان پاکستانی پاسخ مثبت یا منفی نداده است.
وزیر داخلۀ پاکستان می‌گوید که طالبان باید در گام نخست، سلاح خود را بر زمین بگذارند و به اثبات برسانند که به صلح متمایل و در مذاکرات جدی اند.
رحمان ملک گفت که اگر حکیم الله محسود و ولی الرحمان – رهبران طالبان – خود را تسلیم کنند، برای آنان معافیت داده خواهد شد.
عملیات پی‌هم نظامی پاکستان در ریشه‌کن‌سازی کامل شورشیان از پایگاه‌های آنان که در مناطق قبایلی در امتداد سرحد با افغانستان قرار دارد، ناکام بوده است.
عایشه صدیقی، تحلیلگر مسایل امنیتی می‌گوید، تأکید و پافشاری پاکستان برای استرداد فقیر محمد از سوی کابل به اسلام آباد می‌‎تواند اضافه‌تر تلاشی باشد تا اعضای بیشتر تندرو طالبان پاکستانی را به میز مذاکره بکشاند.
احزاب سیاسی مخالف حکومت پاکستان را زیر فشار گرفته اند تا در مورد دسترسی و نزدیکی با طالبان بیشتر بی اندیشد. معاملات گذشتۀ صلح با جناح‌های طالبان پاکستانی انتقادات بین‌المللی را به خاطر پامال شدن حقوق مردم در مناطق تحت ادارۀ طالبان و عدم تامین صلح پایدار در آن ساحات، در پیش داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.