۱۲ خدای یونان را بشناسید

- ۱۲ حوت ۱۳۹۱

اهمیتِ شخصیت و موقعیتِ خدایان یونان در این است که جامعۀ یونان ـ که این خدایانِ مورد پرستشِ آن بوده‌اند ـ جامعه‌یی است که به عنوان مهد اولین دموکراسی در تاریخِ شناخته‌شدۀ بشر به شمار می‌رود. و چون تصویر بخشی از روابط اجتماعی آن‌روز یونان در وجود افسانه‌وارِ خدایان یونان منعکس است، شناختنِ این افسانه‌ها به شناخت از درجۀ تکامل دموکراسی در جامعۀ یونانِ قدیم کمک می‌کند.
افسانه‌های یونان در رابطۀ متقابل با طرز زنده‌گی و فکر مردمِ آن زمان یونان شکل گرفته‌اند. از یک طرف از طرز فکر، زنده‌گی و نیازهای اجتماعیِ مردم نشأت گرفته‌اند و از جانب دیگر، این افسانه‌ها (مانند هر آیین دیگری) خود بر زنده‌گی اجتماعی، فردی و تنظیم روابط مردم تأثیر داشته‌اند.
چندخدایی
مردم در یونان قدیم به توحید (یک‌خدایی) اعتقاد نداشتند و خدایان متفاوتی را می‌پرستیدند. منشای اصلیِ این تصورات در یونان قدیم و چه‌گونه‌گی دقیق پیدایشِ آن ناروشن است. شناخت امروزی از این تصورات بیشتر متعلق به دوران‌های بعد هستند: اشعار هومر (Homer) که حدود ۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیست و هزوید (Hesoid) که حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته است، از قدیمی‌ترین نوشته‌هایی هستند که البته تصورات دوران جدیدتر را منعکس می‌سازند. ظاهراً در سراییدن افسانه‌های مزبور نه فقط این دو شاعر و نویسنده، بلکه نویسنده‌گان، متفکرین و شاعران متعددی شرکت داشته‌اند که هر کدام به فراخور حال و زمان این حق را برای خود قایل می‌شدند که (به‌جای کاری که امروز آن را تاریخ‌نویسی می‌گوییم) در بسیاری از موارد با حرکت از شخصیت‌های تاریخی واقعی افسانه‌های مزبور را بال و پر داده و خوددانسته‌هایی به آن‌ها اضافه کنند. به این خاطر مرز بین واقعیت‌های تاریخی و افسانه‌ها در این نوشته‌ها روشن نیست.
۱ـ زئوس Zeus
زئوس رییس خدایان یونان، خدای آسمان و رعد و برق، کسی که دیگر خدایان از نسل او بودند. وی به‌خاطر رفتارهایی که با فرزندان و همسرانِ خود داشته است، نزد زنان بدنام است. در آثار هنری، زئوس را به عنوان یک مرد ریش‌دار و پیر به تصویر کشیده اند.
۲ـ هرا Hera
هرا ملکۀ خدایان و الهۀ ازدواج، همسر و خواهر زئوس بود! در اساطیر وی را زیباترین خدایان نامیده اند حتا زیباتر از افرودیت.
۳ـ افرودیت Aphrodite
الهۀ عشق و زیبایی، کبوتر، پرنده، سیب، زنبور عسل و قو نمادهای وی هستند. افرودیت به‌خاطر تمایلات شهوانی زیاد به‌خصوص به برادرش آرس، در اساطیر یونان شناخته شده است. کما این‌که نام یکی از داروهای مقوی جنسی از نام وی گرفته شده است (aphrodisiac).

۴ـ پوسایدون Poseidon
پوسایدون خدای دریا، زلزله و اسب است. نیزۀ سه‌شاخه و گاو نر نمادهای وی می‌باشند.
۵ـ هرمس Hermes
هرمس خدای بازرگانی و تجارت، دزدی، سخنوری است. سمبل وی نیز عصای چاووش (عصایی با دو مار دور آن) است. همه‌گان وی را با صندل‌های بالدار که به وی قدرت پرواز می‌داد، می‌شناسند.
۶ـ آپولو Apollo
آپولو، جوان‌ترین فرزند زئوس و برادر دوگانه‌گیِ آرتمیس بود. او خدای آفتاب و زیبایی، شعر و موسیقی، نور است.
۷ـ دیونیسوس Dionysus
دیونیسوس به عنوان رب‌النوع شراب و باده شناخته می شود.
۸ـ آرتمیس Artemis
آرتمیس الهۀ ماه و شکار (تیراندازی) و بکارت است. او را به عنوان یک زن تا ابد جوان و زیبا که حافظ محیط وحش و زنده‌گی طبیعی در مقابل زنده‌گی شهری است، می‌شناسند.

۹ـ هفائیستوس Hephaestus
وی را خدای آتش و فلزکاری می‌دانند. Hephaestus فرزند زدوس و هرا (Hera) بود که فلج به دنیا آمد. پدر و مادر او را طرد کردند و از کوه المپ (محل زنده‌گی خدایان) بیرون راندند. بعدها زمانی که وی به اقتداری رسید و توانست مرتبۀ خدایی خود را باز ستاند، به کوه المپ برگشت.
۱۰ـ دیمیتر Demeter
دیمیتر الهۀ کشاورزی، حاصل‌خیزی و باروری زمین هم‌چنین زنده‌گی پس از مرگ است. یونیان باستان، عطسه را به دیمیتر نسبت می‌دهند. همانند ایرانیان آن‌ها نیز این باور خرافی را دارند که اگر در حین انجام کاری عطسه کردید، بهتر است دست از آن کار بکشید یا به عبارتی “صبر آمد”، با این تفاوت که آن‌ها اعتقاد دارند این جمله از طرف خداوند دیمیتر وحی می‌شود.
۱۱ـ آرس Ares
آرس در میان خدایان به خدای دیوانه شهرت دارد. وی را خدای وحشی‌گری در جنگ می‌نامند. او اغلب با نیزه و زره و عقاب و یا جغد به تصویر کشیده می‌شود.
۱۲ـ آتنا Athena
آتنا یکی از محبوب‌ترین خدایان یونان بود. او را الهۀ عقل، عدالت و زیبایی می‌نامند. وی فرزند همسر اول زئوس بود.
گرفته شده از: روزنه

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.