۱۸ تن در حملات انتحاری در کابل و خوست جان باختند

- ۱۹ حوت ۱۳۹۱

در یک حملۀ انتحاری شدید صبح روز گذشته در دروازۀ وزارت دفاع افغانستان، دست‎‌کم ۹ تن کشته شدند. در حملۀ انتحاری دیگری نیز ۸ کودک و یک پولیس در خوست کشته شدند.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که در نتیجۀ حمله انتحاری صبح روز شنبه، شماری از غیرنظامیان کشته شدند. مقامات وزارت دفاع گفته‌اند که در این حمله حداقل ۹ تن کشته شدند. گروه طالبان مسوولیت این حملات را بر دوش گرفته است.
در همین حال، در نتیجۀ یک حمله انتحاری دیگر هشت کودک و یک پولیس روز شنبه در شهر خوست کشته شدند. مقام ولایت خوست در بیانیه‌یی گفته است: «یک مهاجم انتحاری بمب خود را در نزدیکی یک گزمه مشترک پولیس افغانستان و نیروهای بین‌المللی در خوست منفجر کرد».
جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: «یک مهاجم انتحاری خود را در فاصله ۳۰ متری دروازۀ وزارت دفاع منفجر کرد. در بین قربانیان شماری افراد ملکی دیده می‌شوند، اما از پرسونل وزارت دفاع کسی آسیب ندیده است».
یک مقام که در نزدیکی وزارت دفاع افغانستان حضور داشت، به خبرنگاران گفت که مهاجم سوار بایسکل بود. یک سرباز که آغشته به خون بود، گفت که او پنج نفر را کمک کرده است تا از محل حمله دور شوند.
پس از انفجار شدید، صدای تیراندازی در سراسر شهر کابل به گوش رسید. این در حالی است که به خبرنگاران همراه چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا گفته شده است که هیچ‌گونه خطری او را تهدید نمی‌کند. یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت: «وزیر دفاع در جلسه‌یی بود که این حادثه رخ داد. جلسه بدون کدام خللی ادامه پیدا کرد».
در همین حال، «نیروی بین المللی کمک به امنیت» (ایساف) در بیانیه‌یی وقوع این حمله را تایید کرد و تیراندازی را «خفیف» توصیف کرد.
هیگل در حالی به کابل سفر کرده است که نیروهای ائتلاف بین المللی آماده می‌شوند تا پایان سال آینده افغانستان را ترک کنند و تمام مسوولیت امنیتی را به نیروهای داخلی این کشور بسپارند.
وزیر دفاع امریکا پیش از رسیدن به کابل، شام روز جمعه به خبرنگاران گفت: «در حالی که ما برای انتقال مسوولیت‌ها آماده می‌شویم، ما بسیار مسایل و چالش‌های بزرگ پیش رو داریم». او همچنان افزود: «این انتقال باید درست انجام شود. این انتقال باید با همکاری افغان‌ها و نیروهای ایتلاف ما صورت بگیرد».
چاک هیگل که ده روز قبل به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده سوگند یاد کرد، گفت: «ما هنوز ۶۶ هزار سرباز داریم که منطقه جنگی به سر می برند. واقعیت این است». او توضیح داد: «من نمی خواهم هیچ چیزی را کوچک کنم یا به حاشیه برانم، زیرا ما ممکن است به مرحله جدیدی وارد شویم. ما هنوز در افغانستان در حال جنگ هستیم».
در حال حاضر، حدود یک صد هزار سرباز بین المللی در افغانستان به سر می برند. قرار است تمام نیروهای جنگی تا پایان سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.