آگاهان به گفت‌وگو کننده‌گان صلح: قربانیان نیروهای امنیتی را فراموش نکنید

گزارشگر:شفیق‌الله نظری - ۲۰ دلو ۱۳۹۷

مسوولان در نهاد کمک برای قهرمانان خواهان پایان دادن به تلفات بیش از حد نیرو‌های امنیتی شدند.
به گفتۀ آنان، در ماه‌های پسین آمار قربانیان نیروهای امنیتی بیشتر شده و این وضعیت قابل تحمل برای هیچ شهروندی نیست.
از سویی هم، آگاهان مسایل سیاسی و نظامی خواهان در نظر گرفتن قربانیان نیروهای امنیتی در روند گفت‌وگوهای صلح اند و می‌گویند که طرف‌های گفت‌وگوکننده نباید قربانیان این نیروها را از یاد ببرند.
mandegarآنان با انتقاد تند از افزایش تلفات نظامی و ملکی در این اواخر حکومت را به ناتوانی متهم کرده و آمار تلفات این نیرو ها را تکان‌دهنده گفته و خواهان روشن بودن موقف نیروهای امنیتی در گفت‌وگو های صلح با طالبان شده اند.
احمد سعیدی یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست در رابطه به کاهش تلفات و روشن بودن جایگاه نیروهای امنیتی در گفت‌وگو های صلح با طالبان تأکید می‌کند و از حکومت می‌خواهد که در جهت تقویت، همکاری و پشتیبانی قوی این نیروها به گونۀ جدی اقدام کند.
آقای سعیدی با انتقاد از تقاعد افسران جوان ‌می‌گوید: پارلمان افغانستان منحیث یک نهاد مردمی است که باید قانون را در این زمینه به تصویب برساند.
او عدم بررسی از نیروهای امنیتی، تقابل و تضاد واقع شدن را در سرنوشت کشور را خطرناک دانسته و حفظ قوت‌های مسلح را در افغانستان خط سرخ می‌داند و کاهش، توهین، تحقیر و انحلال در قوت‌های مسلح را خیانت بزرگ می‌گوید.
در همین حال، بانو سیرنه یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست با اشاره به مشخص بودن جایگاه نیروهای امنیتی و زنان در روند گفت‌وگو های صلح و حفظ جایگاه قوای مسلح در افغانستان تأکید می‌کند.
او وضعیت کشور را بحرانی گفته و گفت‌وگوهای صلح را در شرایط کنونی یک آزمون بزرگ تاریخی خوانده و به بیدار و هوشیار بودن در روند گفت‌وگوهای صلح تأکید می‌کند.
او می‌گوید که انحلال، کاهش و دست کاری در قوت‌های نظامی و نیروهای امنیتی هیچ‌گاهی به نفع کشور نبوده و این امر سبب می‌شود دست‌آوردهای ۱۸ ساله ما قربانی این معامله شود.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی نیز در این نشست می‌گوید: در روند گفت‌وگوها تا زمانی که حکومت به یک توافق کلی دست پیدا نکرده و طالبان سلاح‌های خود را به زمین نگذارند به آنها مشروعیت بخشیده نشود حکومت در امر جلوگیری از افزایش تلفات نظامان موفق به در نخواهد شد.
آقای کوهستانی تلفات بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی در چند سال آخر را تکان‌دهنده خوانده و ضعف مدیریت در نهادهای امنیتی و برخورد در تعیینات به شکل سلیقه‌یی، حُرمت نگداشتن به زخمیان و شهدای نیروهای امنیتی در میدان جنگ، دسترسی نداشتن به اکمالات و تجهزات، استفاده درست نکردن از فصل جنگ و حالت دافعی نیروهای امنیتی را از جمله دلایل میزان بلند بودن تلفات نیروهای امنیتی می‌داند و می‌گوید: نیروهای امنیتی باید در مطابق به لایحۀ وظایف‌شان رفتار کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.