چانه‌‎زنی‎های نماینده‎گان و نامزد وزرا بر سر رأی

گزارشگر:ناجیه نوری / چهارشنبه 5 میزان 1396 - ۰۴ میزان ۱۳۹۶

تلاش‌هایی وجود دارد تا از طریق این‌که نامزد وزرا، وعده پول و پست‌های مهم را به نماینده‌گان مجلس دادند، روند رای‌دهی به نامزد وزرا را مختل نمایند.
شماری از نماینده‌گان مجلس با تاکید براین مطلب می‌گویند: بحث گرفتن پول از نامزد وزرا همواره مطرح بوده؛ اما این‌که چقدر دقیق است، باید mandegar-3کسانی‌که چنین ادعای دارند، باید ادعا خود را ثابت کنند.
به باور آنان: دیدار نماینده‌گان مجلس با نامزد وزرا از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد و باید برای توضیحات در مورد برنامه‌های‌شان با وکلا دیدار داشته باشند.
آنان تاکید دارند که بیش از سه سال از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذرد؛ اما حکومت تاکنون نتوانسته، کابینه خود را تکمیل نماید؛ بنابراین هدف نماینده‌گان رهانیدن وزارت‌خانه‌ها از بی‌سرنوشتی است.
این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شود که برخی از نماینده‌گان مجلس همدیگر را به گرفتن رشوه و وعده پست‌های مهم دولتی از سوی نامزد وزیران، جهت گرفتن رای اعتماد، متهم می‌کنند.
چند روز قبل برخی از نماینده‌گان ادعا کردند که برخی وکلا، دیدارهای پنهانی با شماری از نامزد وزرا داشتند و با گرفتن وعده پست‌های مهم دولتی، به سرپرست وزرا وعده سپردند که به آنان رای اعتماد خواهند داد.
و اما شماری از نماینده‌گان با ابراز بی‌خبری می‌گویند: دیدار نماینده‌گان مجلس با نامزد وزرا از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد و باید برای توضیحات در مورد برنامه‌های‌شان با وکلا دیدار داشته باشند.
به گفته غلام فاروق مجروج عضو مجلس نماینده‌گان: پست‌های سیاسی و بست‌های اول و دوم دولتی به امضاء رییس‌جمهور مقرر می‌گردد و تقرری بست‌های پایین‌تر از آن، از طریق اصلاحات اداری صورت می‌گیرد؛ بنابراین وعده پست‌های مهم دولتی حتا اگر داده شده باشد، هم سودی نخواهد داشت.
مجروج به این باور است که بحث گرفتن پول از نامزد وزرا همواره مطرح بوده؛ اما این‌که چقدر دقیق است، باید کسانی‌که چنین ادعای دارند، باید ادعا خود را ثابت کنند.
او می‌گوید: بیش از سه سال از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذرد؛ اما حکومت تاکنون نتوانسته، کابینه خود را تکمیل نماید؛ بنابراین تلاش‌های وجود دارد تا از طریق این‌که نامزد وزرا، وعده پول و پست‌های مهم را به وکلا دادند، این روند را مختل نمایند.
این عضو مجلس نماینده‌گان افزود: چون سرپرست وزرا صلاحیت یک وزیر را ندارند؛ بنابراین بی‌نظمی در وزارت‌خانه‌ها جریان دارد؛ پس راه بهتر این است که این وضعیت پایان پیدا کند و اگر کسی در موارد مطرح شده، اسنادی دارد، خوب است که آن را با مردم شریک سازند.
وی تاکید کرد: و اما بحث‌ مسایل قومی بدون شک وجود دارد و بعضی از وکلا به نامزد وزرایی رای می‌دهند که از قوم یا منطقه آنان است؛ اما بهتر است که وزارت‌خانه‌ها از حالت سرپرستی بیرون شود و حکومت از بی‌سرنوشتی خلاص شود.
چمن‌شاه اعتمادی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان ضمن این‌که گرفتن وعده پست‌های مهم دولتی از سوی وکلا را تایید می‌کند، به این باور است که عملکرد پارلمان متاسفانه یک عملکرد روشن و واضع نیست و ممکن است که به افرادی براساس شایسته‌گی رای اعتماد داده نشود و بعید نیست که مانند گذشته براساس قوم و گروه رای‌ داده شود.
و اما این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: اختلاف دیدگاه میانه نماینده‌گان مجلس در مورد این‌که همه‌ی ۱۲ نامزد وزیر یکجا به پارلمان معرفی شوند، وجود دارد.
اعتمادی گفت: برخی نماینده‌گان می‌گویند که ۱۲ نامزد وزیر باید یک‌جا معرفی شوند، اما شمار دیگر پافشاری دارندکه ۷ نامزد وزیر یک‌بار و متباقی بعداً معرفی شوند.
او تاکید کرد: هدف آنانی‌که خواهان معرفی همه‌ی نامزد وزیران اند، این است که وزارت‌خانه‌ها از بی‌سرنوشتی خلاص شده و بی‌نظمی در وزارت‌خانه‌ها پایان یابد.
و اما بربنیاد اطلاعاتی که روز سه شنبه ۳ میزان/ مهر، رمضان بشردوست در مجلس ارایه کرده تا کنون عبیدالله رامین، قادر زازی، میرویس یاسینی، محمد هاشم و فضل‌الهادی مسلمیار این شب نشینی‌های با نامزد وزیران داشته اند.
تا کنون هیچ نامزد وزیری به گونه رسمی به پارلمان معرفی نشده؛ اما شب نشینی‌های آنها با وکلا و تنظیم این گونه شب نیشینی‌ها از سوی نماینده گان جریان دارد، گزارش‌ها می‌رساند که شب گذشته یک نماینده بدخشان میزبان شماری از نامزد وزیران بوده است
برخی از نماینده‌گان انتفاد دارند که داد و گرفت میان نمایندگان مجلس و نامزد وزیران باید براساس برنامه و کفایت کاری باشد.
این در حالی‌ست که معرفی نامزدان وزیران تا دو هفته دیگر به تعویق افتاده است؛ اما کمپاین نامزد وزیران برای گرفتن رأی اعتماد به شدت ادامه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.