سفیر افغانستان در مسکو: روسیه حضورش را در افغانستان پر رنگ سازد

- ۲۰ حوت ۱۳۹۱

سفیر افغانستان در مسکو خواستار حضور پررنگ روسیه در افغانستان شده است.
عزیزالله کرزی، سفیر افغانستان در مسکو مرز بین روسیه و افغانستان را مرز صلح توصیف کرده و گفته است: (در گذشته) دو نظامی که از نقطه نظر خصوصیات باهم فرق جدی داشتند، در صلح و آرامش باهم زنده‌گی می‌کردند. اما متأسفانه بر اثر یک سوء تفاهم، حادثه‌یی ناگوار رخ داد که برای هر دو ملت فاجعه‌های زیادی به بار آورد.
او در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی، در روسیه خاطرنشان کرد: گذشته از همه مسایل، یکی از مهمترین پیامدها این بود که پای نیروهای خارجی به خاک افغانستان باز شد و افغانستان را به میدان مداخلات و جنگ مبدل ساخت.
وی یادآور شد پس خروج نیروهای شوروی سابق، حوادث زیادی در افغانستان رخ داد و کشورهای زیادی وارد افغانستان شدند، ولی روسیه در آنجا حضور نداشت.
عزیزالله کرزی خاطرنشان کرد: عدم حضور روسیه در مناسبات افغانستان خلای بزرگی بود که به هیچ وجه قابل قبول نبود.
وی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای روابط کابل و مسکو گفت: رهبری روسیه با درک موضوع و شرایط، از رییس‌جمهور افغانستان برای سفر به کشورش دعوت به عمل آورد و ما توانستیم تمام مسایل گذشته را حل و فصل کنیم، فصل جدیدی را در مناسبات میان دوکشور بگشاییم.
کرزی با ریانووستی، گفت: در منطقه مرزهای مستحکم ومحفوظ وجود ندارد و مسایل تروریسم و قاچاق مواد مخدر در آن مشکل اساسی محسوب می شود.
کرزی با بیان اینکه روسیه و افغانستان به یکدیگر نیاز دارند خواستار حضور پررنگ و فعال روسیه در عرصه‌های مختلف افغانستان شد.
سفیر افغانستان در مسکو در پایان گفت که در آینده نزدیک نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند، امریکایی‌ها به کشورشان و اروپایی‌ها به اروپا خواهند رفت، ولی مردم روسیه و افغانستان در این منطقه در کنار همدیگر زنده‌گی خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.