یک نمایندۀ بدخشان در مجلس: حلقات حکومتی و نیروهای بین‏‎المللی در بی‎ثباتی بدخشان دست دارند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۶ حوت ۱۳۹۱

یک نمایندۀ بدخشان در مجلس می‎گوید که طالبان به حمایت برخی حلقات حکومتی، مجاهدین آزرده‌خاطر و حتا نیروهای بین‎المللی، توانسته‌اند به ولایت بدخشان نفوذ کنند و به یک تهدید جدی در این ولایت تبدیل شوند.

در این حال، شماری از آگاهان می‎گویند که اگر دولت به وضعیت امنیتی بدخشان توجه نکند، طالبان می‎توانند از طریق این ولایت تمامی ولایت‌های شمال کشور را تهدید نمایند.
اخیراً ۲۱ سرباز ارتش در کمین طالبان در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان اسیر شدند و هفت سرباز اسیر شده بعداً توسط طالبان رها گردیدند و ۱۶ سرباز از سوی آن‌ها تیرباران شدند.
در روزهای اخیر در ولسوالی‌های وردوج، جرم و یمگان، طالبان به شدت با نیروهای امنیتی کشور درگیر بوده اند.
روز گذشته آمر امنیت فرماندهی پولیس بدخشان به روزنامۀ ماندگار گفت که ۲۰۰ از نیروهای امنیتی در ولسوالی وردوج در محاصرۀ طالبان قرار دارند.
شاه عبدالاحد افضلی نمایندۀ ولایت بدخشان در مجلس می‌گوید، بی‌توجهی حکومت سبب نفوذ طالبان در ولایت بدخشان شده است.
به گفتۀ این عضو مجلس نماینده‌گان، طالبان توانستند به حمایت برخی از حلقات حکومتی، مجاهدین آزرده خاطر و حتا به حمایت شماری از نیروهای بین‌المللی در بدخشان نفوذ کنند و شماری از ولسوالی‌های بدخشان را نا امن سازند.
او گفت که پس از سر و صداهای رسانه‌ها، حکومت شماری از نیروهای امنیتی را به این ولایت فرستاده است.
او با انتقاد تند از سیاست‎های حکومت در برابر طالبان تأکید کرد، رییس‌جمهوری که ثبات سیاسی نداشته باشد و شب یک حرف بزند و روز بعد سخنانش را پس بگیرد، چه‌طور می‌تواند در مورد وضعیت امنیتی کشور تصمیم بگیرد؛ بنابراین بی‌تفاوتی حکومت سبب گسترش نا امنی در بدخشان شده است.
در همین حال، جنرال نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی می‌گوید، هدف طالبان که از سوی ای‌اس‌‍ای پاکستان رهبر می‌شوند، بی‌ثبات کردن افغانستان است و تفاوت نمی‌کند که این نا امنی در جنوب باشد و یا در شمال.
به گفتۀ او، هرچند طالبان در گذشته نیز در صدد نا امن کردن ولایت بدخشان بودند، اما درحال حاضر که رسانیدن نیروهای کمکی مشکل است و یک خلا به وجود آمده، طالبان به کمک پاکستان می‌خواهند به این ولایت نفوذ کنند.
جنرال علومی افزود، این ضعف حکومت است که فکر کرده در زمستان طالبان شاید دست به عملیات نظامی نزنند، بنابراین طالبان برای تصرف شماری از ولسوالی‌های بدخشان تلاش کردند.
او تأکید کرد، زمانی‌که طالبان می‌توانند در امن‌ترین ولایت نفوذ کرده و ولسوالی‌های آن را نا امن سازند، پس چه‌‎طور ممکن است که حکومت بتواند در هنگام برگزاری انتخابات، امنیت را تأمین کند.
همچنان وحید مژده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، طالبان با حملات پی‌هم در بدخشان می‌خواهند برای سال آینده در شمال موقعیت خود را تثبیت نمایند.
او افزود، هدف دیگر طالبان شاید این باشد که اگر جنگ در این منطقه آغاز شود، چون رسانیدن نیروهای کمکی مشکل است، بنابراین طالبان با گرفتن کمین در مسیر راه‌ها می‌خواهند سلاح و مهمات به دست بیاورند.
به گفتۀ این آگاه سیاسی، در طول سال اکثر راه‌های مواصلاتی بدخشان بسته می‌باشد و این مسأله طالبان را در تصرف این ولایت خاطر جمع ساخته است.
به باور او، در گذشته در ولایت بغلان یک روز قبل از انتخابات «طالبان ساخته‌گی» سر و صدهایی راه‌اندازی کردند و مانع برگزاری انتخابات شدند، اما در بدخشان طالبان تعداد زیادی از نیروهای امنیتی را کشتند وسلاح و مهمات آنان را گرفتند، بنابراین هدف از ناامن ساختن بدخشان ضعیف نشان دادن حکومت و گرفتن امتیاز در مذاکرات صلح است.
خواستیم نظر وزارت داخله را نیز در این خصوص داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.
ولایت بدخشان در شمال شرق کشور یکی از ولایت‌های آرام به حساب می‌آید که با کشور پاکستان و ولایت ناآرام نورستان در شرق افغانستان مرز مشترک دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.