احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





وزارت خارجه افغانستان: با رییس‌جمهور جدید امریکا روابط حسنه خواهیم داشت

- ۱۵ عقرب ۱۳۹۱

حکومت افغانستان می‌گوید برنده‌شدن یکی از دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات در انتخابات امریکا، تغییری در حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی از افغانستان به وجود نمی‌آورد.
جانان موسی‌زی، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید امضای سند همکاری‌های استراتژیک بین افغانستان و امریکا سبب می‌شود تا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا تغییری در روابط بین دو کشور ایجاد نکند: «ما برای تداوم همکاری‌های با امریکا، توافقنامه همکاری‌های استراتژیک درازمدت را امضا کرده ایم و مطمین هستیم که هر شخصی که برنده انتخابات امریکا شود، به تطبیق مکمل موافقتنامه همکاری‌های درازمدت بین دو کشور کماکان متعهد باشد».
اما تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند در صورتی که میت رامنی از حزب جمهوریخواه در انتخابات امریکا برنده شود، تغییراتی را در سیاست آن کشور در مورد افغانستان به وجود خواهد آورد.
موسی‌زی گفت افغانستان دوست استراتژیک امریکا است و امیدوار است این روابط به نحو خوبی به پیش برود: «نکته‌یی که برای دولت افغانستان مهم است روابط ما با دولت امریکاست و در این چهار چوب ما روابط دوستانه، روابط حسنه، روابط نیکو و روابط خیلی وسیع با ایالات متحده امریکا داریم».
به گفته این مقام حکومت، افغانستان تلاش می‌کند تا روابط خود را با امریکا بر اساس توافقنامه همکاری های درازمدت استراتژیک و همچنین توافقنامه همکاری‌های نظامی که در آینده نزدیک مذاکرات آن آغاز می‌شود، تنظیم کند.

دیدگاه‌های دو نامزد درباره افغانستان
جمهوریخواهان از عجله رییس‌جمهور اوباما برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده اند. در تازه‌ترین مناظره بین معاونان دو نامزد ریاست جمهوری در امریکا، معاون آقای رامنی گفته است در صورتی که برنده شوند، بخشی از نیروی نظامی امریکا را در افغانستان نگه خواهند داشت. اما بارک اوباما و معاونش بر خروج نیروهای امریکا از افغانستان تا سال ۲۰۱۴ تاکید کرده اند.
پالیسی کنونی ایالات متحده امریکا بر انتقال مسوولیت امنیتی به نیروهای افغان و خروج نیروهای آن کشور از افغانستان متمرکز است.
تحلیلگران می‌گویند در نحوه تطبیق استراتژی امریکا تغییراتی به وجود خواهد آمد؛ اما در سیاست های کلان امریکا در قبال افغانستان تغییری رونما نخواهد شد.
رییس‌جمهور کرزی در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش روابط خوبی با او داشت. کرزی در آن دوران چندین بار به امریکا سفر کرد اما پس از آن که بارک اوباما رییس جمهور امریکا شد، مخالفت‌ها بین دو رییس‌جمهور افزایش یافت.
بارک اوباما از فساد در حکومت افغانستان به شدت انتقاد می‌کند و رییس‌جمهور کرزی کشتار غیرنظامیان را حربه‌یی برای رویارویی و انتقادهای جدی از رییس‌جمهور اوباما قرار می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.