فرمانده کل نیروهای خارجی: خروج از وردک در دستور کار نیست

- ۲۷ حوت ۱۳۹۱

فرماندۀ نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است که حامد کرزی به رغم درخواست‌های علنی، دستوری خطاب به این نیروها مبنی بر خروج از وردک صادر نکرده است.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جنرال جوزف اف. دانفورد، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان در سخنان خود به طرح بلند مدت واگذاری اختیار ولایت میدان وردک به نیروهای افغانستان اشاره کرده است.
مقامات امریکایی تأیید کرده‌اند که مسألۀ خروج سربازان عملیات ویژه از ولایت وردک در دستور کار قرار ندارد.
این درحالی است که روز شنبه شماری از مردم میدان وردک در کابل برضد نیروهای ویژۀ امریکایی در این ولایت دست به راه‎پیمایی زدند.
آن‎ها خواستار خروج نیروهای ویژۀ امریکایی از وردک شدند.
شورای علمای افغانستان نیز در این مورد به نیروهای امریکایی هشدار داده است.
رییس‌جمهور افغانستان به امریکایی‌ها تا ۱۰ مارچ مهلت داده بود تا همه سربازان عملیات ویژه را از ولایت وردک خارج کنند. این خواسته پس از طرح شکایت‌ها درباره حملات شبانه نیروهای ویژه که طی آنها قربانیان ناپدید می‌شوند مطرح شد.
روز شنبه شورای علمای افغانستان که اعضای آن توسط حامد کرزی منصوب شده‌اند در بیانیه‌یی تهدیدآمیز خواهان خروج سربازان ویژه امریکایی از ولایت وردک و همینطور واگذاری زندان پایگاه بگرام به افغان‌ها شد.
در این بیانیه که در آن نیروهای امریکایی «کافر»خوانده شدند آمده است: اگر امریکایی‌ها یک بار دیگر به تعهدات خود عمل نکرده و به سرپیچی خود ادامه دهند، حضور آنها اشغالگری تلقی شده و انتظار واکنش به اقدام خود را داشته باشند.
ولایت وردک دروازۀ غربی ورود به کابل است اما شبه نظامیان در مناطق دور افتاده آن نفوذ دارند. در این ولایت حضور واحدهای عادی ارتش امریکا ناچیز است، بنابراین بخش عمده مبارزات علیه شبه نظامیان را سربازان عملیات ویژه امریکایی با واحدهای نیروهای ویژه افغان انجام می‌دهند.
مقامات غربی می‌گویند شبه نظامیان در منطقه‌یی که حملات بسیاری در آن انجام می‌شود، جنگ‌جویان حزب اسلامی هستند. این گروه مدت‌ها پیش به یک شاخه شبه نظامی که با دولت افغانستان مبارزه می‌کند و یک حزب سیاسی که از دولت حمایت می‌کند تقسیم شد.
گفته می‌شود، والی ولایت میدان وردک نزدیک به این حزب است و لابی‌گری گسترده‌یی با حامد کرزی انجام داده تا خروج نیروهای ویژه امریکایی از افغانستان را محقق سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.