اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل: دوباره اقتصاد سیاه در افغانستان رشد خواهد کرد

- ۰۹ حمل ۱۳۹۲

در پی نگرانی وزارت داخله از بی‎توجهی جامعۀ جهانی در راستای مبارزه با مواد مخدر، ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، نگرانی‌اش را از گسترش اقتصاد سیاه در افغانستان ابراز داشته است.
بازمحمد احمدی معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله اعلام کرد که توجه به محو کشتزارهای خشخاش در افغانستان به تدریج کم شده است.
آقای احمدی روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت: نگرانی این است که بعد از سال ۲۰۱۴ حمایت جامعه جهانی از مبارزه علیه مواد مخدر از این هم کمتر شود.
باز محمدی احمدی گفت نیروهای خارجی به تدریج افغانستان را ترک می کنند و جای خود را به نیروهای افغان می دهند.
نیروهای تحت رهبری ناتو در سالهای گذشته، در مبارزه علیه تولید و قاچاق مواد مخدر نیز سهیم بودند.
اما حالا معاون وزارت داخله می‌گوید نیروهای ارتش افغانستان در محو کشتزارهای خشخاش مشارکت نمی‌کنند.
او با اشاره به این مساله افزود:» بدون محو کشتزارهای خشخاش میزان تولید تریاک در افغانستان نیز کاهش نخواهد یافت و چاقاق مواد مخدر نیز در کشور افزایش می‌یابد.»
معاون وزارت داخله افغانستان راه حل این مشکل را افزایش نیروهای ویژه مبارزه با مواد مخدر و بخصوص محو کشت خشخاش اعلام کرد و گفت که شمار این نیروها باید افزایش یابد.
او گزارش داد که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی بیش از ۳۲ هزار عملیات علیه قاچاق بران مواد مخدر و مراکز تولید این مواد در سراسر افغانستان انجام شده که نسبت به سال قبل ۱۲۷ درصد افزایش یافته است.
باز محمد احمدی افزود که ۴۶۹ تن انواع مواد مخدر در این سال کشف و ضبط شده‌ و ۲۳۱ نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر، بازداشت شده اند که ۱۹ نفر از آنها خارجی هستند.
در همین حال ژان لوک لمایو، نماینده منطقه‌یی اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد به بی‌بی‌سی گفت که برای حفظ دستاوردها در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، جامعه جهانی نیز باید نقش خود را ایفا کند.
او افزود: ما واقعا نگران هستیم که امسال برای سومین سال پی‌هم تولید مواد مخدر در افغانستان بیشتر می‌شود. یعنی دست‌آوردهایی که در گذشته به دست آمده بود از دست خواهد رفت. به عبارت دیگر، اقتصاد سیاه در افغانستان دوباره رشد خواهد کرد.
چندی قبل نیز وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرده بود که ارزش تجارت مواد مخدر این کشور سالانه به هفتاد میلیارد دالر رسیده است که بخش اصلی این پول، به جیب مافیای بین المللی مواد مخدر می ریزد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.