ترکمنستان: در مرز با افغانستان دستگاه تولید برق نصب می‌کنیم

- ۱۲ حمل ۱۳۹۲

مقام‌های ترکمنستانی اعلام کرده اند که این کشور در نظر دارد تا در نزدیکی مرز افغانستان دستگاه تولید برق با قدرت دو هزار میگاوات نصب کند.
قربان غاغه گیلدیوف، والی ایالت مرو ترکمنستان در سفری به ولایت هرات وعده سپرده است، که پس از این روابط تجاری میان ترکمنستان و افغانستان افزایش خواهد یافت.
به گفته او، مقام‌های دو کشور برای گسترش این روابط بیشتر کار خواهند کرد.
به گزارش بخدی، داوود شاه صبا، والی هرات در کنفرانس خبری گفت که کشور ترکمنستان تعهد کرده که پس از این در بخش‌های انرژی برق، ایجاد مراکز صحی، و تبادل کالاهای تجاری مردم افغانستان را بیشتر حمایت خواهد کرد.
آقای صبا گفت که قربان غاغه گیلدیوف والی ایالت مرو کشور ترکمنستان همراه با ۱۴ تن از همکارانش براساس یک دعوت رسمی به ولایت هرات سفر کرده است.
به گفته او، در جریان این سفر روی موضوعات مختلف توافق شده است.
ایجاد بازارهای آزاد تجاری و صنعتی در دو طرف مرز، تبادل کالاهای تجاری، سرمایه‌گذاری، بررسی مشکلات مرزی و استفاده از منابع انرژی برق کشور ترکمنستان از موضوعات مورد بحث در دیدار والی هرات و آقای گیلدیوف خوانده شده است.
والی هرات افزود که براساس گفتۀ والی مرو کشور ترکمنستان دستگاه‌‎های تولید برق با قدرت دو هزار ولتاژ را در نزدیک سرحد افغانستان نصب می‌کند.
به گفته او، با فعال شدن این دستگاه علاوه بر حل مشکلات برق داخل ترکمنستان، به چندین ولایت افغانستان نیز برق توزیع خواهد شد.
کشور ترکمنستان در حال حاضر ۲۰ کیلووالت برق ولایت هرات را تامین می‌‎کند.
کمبود ولتاژ برق، و قطع وصل زیاد برق ترکمنستان، از موضوعات است که همواره از سوی مردم و مسوولان اداره برق هرات مطرح شده است.
با این حال، محمد سرور صدیقی، رییس اداره برق هرات نیز می‌گوید که والی مرو تعهد کرده است که به منظور بر طرف کردن مشکلات برق ولایت هرات، سبستشن برق ۲۲۰ کیلووالت در منطقه سرحدآباد (نزدیک مرز هرات) ایجاد خواهند کرد.
هرات در غرب کشور از ولایات نسبتاً امن به شمار می‌رود.
در جریان چند سال گذشته ده‌ها پروژه برق رسانی و ساخت بندهای برق در این ولایت افتتاح شده، اما هیچ کدام تاکنون بهره برداری نشده است.
شماری از باشنده‌گان ولایت هرات می‌گویند که با فعال شدن این پروژه‌ها، مشکلات کمبود برق این ولایت رفع خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.