حضور روسای جمهور شماری از کشورها در جشن نوروز در ترکمنستان

- ۲۷ حوت ۱۳۹۱

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که افغانستان با شماری از کشورهای آسیای میانه و عربی، از جشن باستانی نوروز در ترکمنستان گرامی‌داشت به عمل می‎آورند.
به گفتۀ این مقام‌ها، در این جشن سران کشورهای ترکیه، مصر، عراق، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، گرجستان و افغانستان شرکت می‌کنند.
جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور به خبرگزاری بخدی گفت: «در این محفل، حامد کرزی، وزیر اطلاعات و فرهنگ و شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور نیز شرکت می‌کنند».
او افزود که تعداد زیادی از هنرمندان کشور برای تجلیل از این روز، هفته پیش عازم ترکمنستان شده اند.
نورانی تاکید کرد که سران کشورهای شرکت کننده در جشن امسال، کشور میزبان جشن سال آینده را مشخص می‌کنند.
چند سال پیش، شماری از کشورهای آسیای میانه باهم توافق کرده اند که از این به بعد هرسال جشن نوروز به طور مشترک در یکی از پایتخت کشورهای آسیای میانه گرامی‎ داشته شود.
هدف از این توافق، افزایش معلومات در باره فرهنگ، رسوم، عنعنات و بهبود مناسبات میان کشورهای همسایه خوانده شده است.
در سال‌های گذشته از نوروز در کشور ایران و تاجیکستان بزرگ‎داشت شد.
قرار است که در سال‌های آینده این محفل با حضور شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشورهای آسیایی میانه در افغانستان برگزار شود.
با این حال، جلال نورانی گفت که در این محفل، شماری از فیلم‌سازان و هنرمندان افغانستان آثار هنری شان را به نمایش می‌گذارند.
او افزود که چنین برنامه‌هایی برای بهبود مناسبات میان هنرمندان کشورهای همسایه موثر است.
شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی نیز از ایجاد چنین محافلی ابراز خرسندی کرده و می‌گویند که چینین برنامه‌ها، برای تحکیم دوستی و روابط میان کشورهای آسیای میانه مفید است.
جشن باستانی نوروز از جشن‌های بزرگ است که همه ساله در کشورهای مختلف به خصوص کشورهای فارسی زبان و حوزه آُسیای میانه برگزار می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.