دفتـر نی: مسوولان ارشد رسانه‌های آزاد مقررۀ طرز تأسیس رسانه‌های همه‌گانی را زیر پا می‌کنند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 12 حوت 1396 - ۱۱ حوت ۱۳۹۶

بیشتر کار فرمایان رسانه‌های خصوصی مقررۀ طرز تأسیس رسانه‌های همگانی را نقض می‌کنند.
یک نظر سنجی چند ماهۀ دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان ( نی‌) نشان می‌دهد که کار فرمایان رسانه‌های خصوصی حقوق کارمندان mandegar-3خود را زیر پای کرده و مقررۀ طرز تأسیس رسانه‌های همه‌گانی را مراعات نمی‌کنند.
این نظر سنجی نهاد نی نشان می‌دهد که نقض مقررۀ مذکور بیشتر از طرف مسوولان ارشد رسانه‌های همه‌گانی در نظر گرفته نمی‌شود.
این نظرسنجی رویدادهای خشونت درون‌سازمانی خبرنگاران از موج نوین آزادی بیان تا ماه سنبله ۱۳۹۶ را در افغانستان پوشش داده است.
عدم عقد قرارداد با خبرنگاران، ندادن حقوق، عقد قراردادها خلاف قانون، اخراج‌های غیرقانونی، عقد قراردادها به گونه‌‌یی یک‌طرفه و کار اجباری از مواردی‌اند که این بررسی به آن‌ اشاره کرده است.
بر بنیاد نظرسنجی‌یی که نی انجام داده ۵٫۸۷ درصد خبرنگاران کاپی قرارداد خود را ندارند یا اصلاَ قرارداد نکرده‌اند. این نظرسنجی می‌گوید، صددرصد خبرنگاران حقوق مطابق مقرره‌‌یی طرز تأسیس رسانه‌های خصوصی را دریافت نمی‌کنند.
در این نظرسنجی با ۴۰ خبرنگار از ۴۰ رسانۀ معتبر خصوصی گفت‌وگو شده است که بیشترشان از نقض حقوق خود ناراض بوده‌‌اند.
تلویزیون‌های آریانا، یک، سبا، وطن، افغان و رادیو نوبهار از جمله رسانه‌هایی‌اند که نام‌شان در این گزارش به عنوان رسانه‌هایی که تخطی داشته‌اند، آمده است. با این حال مسوولان این رسانه‌ها ادعای کارمندانی که از آن‌ها شکایت دارند را رد می‌کنند و این ادعاها را بی‌بنیاد می‌خوانند.
در پایان بررسی، نی می‌گوید، نتایج گزارش‌ها حاکی از آن است که به گونۀ تأسف‌باری آیندۀ مصوونیت شغلی خبرنگاران با دشواری‌های گوناگونی روبه‌رو خواهد بود.
نی می‌گوید که اگر وضعیت خبرنگاران افغانستان به همین منوال ادامه یابد، جامعه‌‌یی خبرنگاری با «فاجعه» روبه‌رو خواهد شد.
دفتر حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از مالکان رسانه‌ها، خبرنگاران و حکومت می‌خواهد که در تطبیق مقرره‌یی طرز تأسیس رسانه‌ها و قانون کار از هیچ تلاشی دریغ نکند.
دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان ( نی) در حالی از نقض حقوق خبرنگاران در سانه‌های خصوصی هشدار می دهد که پیش از نیز برخی از خبرنگاران از برخوردهای ناپسند و بیرون از قانون توسط برخی از کار فرمایان‌شان در رسانه‌ها شکایت کرده‌‌اند. هم‌چنان، گزارش‌های نشر شده حاکی از آن است که بیشتر مسوولان رسانه‌های آزاد حقوق کارمندان خود به وقت معین‌اش‌ نمی‌پردازند.
همچنان آزار و اذیت بانوان خبرنگار از دیگر سوژه‌های است که هر از گاهی در رسانه‌ها پاین و بالا می‌شود. شمار زیاد از بانوان خبرنگار از آزار و اذیت در دفترهای کار‌شان شکایت می‌کنند. در همین ارتباط اتحادیۀ خبرنگاران افغانستان، چندی پیش به‌خاطر جلوگیری از روند آزار و اذیت برای بانوان خبرنگار پیشنهاد «چله پوشی » (انگشتر نامزدی) را کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.