بازی جـدید ارگ پشت پردۀ استیضاح

- ۱۳ حمل ۱۳۹۲

برنامۀ استیضاح یازده وزیر کابینۀ آقای کرزی که نتوانسته‌اند بودجه‌های وزارت‎خانه‌‎های‌شان را به مصرف برسانند، به درازا کشیده شده و بالاخره به نتیجه نخواهد رسید، زیرا در پشت برنامۀ استیضاح، بازی‌های بسیاری نهفته است.
شماری از نماینده‌گان مجلس و آگاهان سیاسی با ابراز این مطلب می‌گویند، با توجه به این‌که یک سال به انتخابات باقی مانده، تصویب قانون انتخابات از اولویت‌های اساسی مجلس است، نه استیضاح وزرا و چسپیدن به موضوعاتی که تأثیر زیادی به سرنوشت مردم ندارد.
به باور آنان، تصویب قانون انتخابات ارتباط مستقیم به حکومت‌داری سالم دارد، پس تصویب این قانون نسبت به استیضاح وزرا مقدم‌تر است.
مجلس نماینده‌گان سال گذشته با اکثریت آرا یازده وزیری را که نتوانسته بودند، بودجه‌های توسعه‌یی وزارت‎خانه‎های شان را به مصرف برسانند، استیضاح کرد.
اما روند استیضاح پس از گذشت چند ماه تا اکنون نیز به پایان نرسیده است.
وزرای اقتصاد، اطلاعات و فرهنگ، تجارت و معادن روز دوشنبه هفتۀ جاری استیضاح شدند و قرار است وزرای انرژی و آب، معارف، شهری سازی، مبارزه با مواد مخدر، امور داخله، دفاع ملی و تحصیلات عالی نیز در دو جلسۀ آینده مجلس استیضاح شوند و در پایان برای همه وزرا صندوق رأی گذاشته شود.
اما داکتر فاطمه عزیز عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، در پشت استیضاح وزرا بازی‌های بسیاری نهفته است و ممکن است که برنامه استیضاح، به درازا کشانیده شود و به نتیجه هم نرسد.
بانو عزیز تأکید کرد، استیضاح وزرا چالش بزرگی در برابر اجنداهای مهم دیگر که باید در بارۀ آنان تصمیم گرفته شود، می‎باشد.
او گفت، در حال حاضر مسأله مهم قانون انتخابات است که باید در مورد آن تصمیم گرفته شود، اما متأسفانه استیضاح وزرا اولویت داده شده و مشکل دیگر این که بیشتر از سه ماه است که مسالۀ استیضاح وزرا همچنان لاینحل باقی مانده است.
به گفتۀ او، هرچند فیصلۀ مجلس هیچگاه مورد احترام حکومت نبوده، اما هیأت اداری مجلس با شماری از نماینده‌گانی که با وزرا روابط دارند، به شکلی می‌خواهند استیضاح به درازا کشانیده شود.
در همین حال، محمود صیقل آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، یک حکومتی که طی ۱۲ سال نتوانسته در صورت مصارف خود اصلاحات بیاورد، در یک سال باقی مانده می‌تواند تغییرات لازم را بیاورد؟
این آگاه سیاسی همچنان گفت، پس معلوم است که هدف استیضاح وزرا نیست، بل منظور و هدف چیزی دیگری است.
به گفتۀ صیقل، مجلس نماینده‌گان باید براساس اولویت‌های کشور برنامۀ کاری خود را تنظیم کند و با توجه به این که یک سال به انتخابات باقی مانده، تصویب قانون انتخابات را در اولویت‌ اساسی مجلس قرار دهد.
وی تأکید کرد، تصویب قانون انتخابات ارتباط مستقیم به حکومت‌داری سالم در افغانستان دارد، بنابراین تصویب قانون انتخابات نسبت به استیضاح وزرا مقدم‌تر است.
او افزود، ولی آثار و شواهدی وجود دارد که ارگ در صدد به تأخیر انداختن انتخابات است و می‌خواهد مشکلات انتخابات را لاینحل باقی بماند که استیضاح وزرا یکی از همین موارد است.
اما استاد قربان علی عرفانی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، استیضاح وزرا روال کاری مجلس است و نمی‌تواند مانع کار تصویب قانون انتخابات شود.
وی اضافه کرد، پارلمان می‌خواهد وظیفه خود را انجام دهد و فکر نمی‌کنم که در پشت آن بازی سیاسی نهفته باشد، اما ممکن است افراد و اشخاصی هم وجود داشته باشند که با در نظر داشت مسایل قومی، زبانی و منطقه‌یی قضاوت کنند.
به گفتۀ این عضو مجلس نماینده‌گان، ما برای برگزاری انتخابات یک سال فرصت داریم، بنابراین باید نخست استیضاح وزرا صورت گیرد و آن عده از وزرایی که کم کاری کرده اند، مورد ملامت و بازپرس قرار گیرند و بعد در بارۀ سایر موارد تصمیم گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.