خاک بیمار مان می‌کند یا درمان؟

- ۱۶ حمل ۱۳۹۲

 بخش دوم و پایانی

با این خاک خود را بشویید
یکی از خاک‌هایی که توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، خاک سفید است. این خاک با بافتی چرب مانند، بیشتر در سرزمین‌های عراق، کوفه و حجاز وجود داشته و از این سرزمین‌ها به کشورهای دیگر ارسال می‌شده است. خاک سفید که لزج‌مانند و چسبنده بود، معمولاً برای شستن بدن مورد استفاده قرار می‌گرفته و آثار درمانی متعددی داشته است به گونه‌یی که افراد بعد از شست‌وشو با این خاک سبکی و نشاط بیشتری احساس می‌کردند. این خاک از بین برنده چرک مو و زایل‌کننده زخم‌ها و دمل‌های مزمن است.
درمان واریس با گل ارمنی
برخی از درمانگران و حکیمان طب سنتی در حال حاضر نیز گل ارمنی را دارویی مناسب برای درمان بیماری واریس می‌دانند. درمانگران با مخلوط کردن گل ارمنی و گلاب، خمیری تهیه می‌کنند و این خمیر را دور پا در محل واریس قرار می‌دهند و آن را با پارچه‌یی مناسب می‌بندند تا این گل خشک شود و حالت انقباض آن موجب از بین رفتن و جمع شدن واریس و درمانِ آن شود. امروزه نیز برخی درمانگران طب سنتی از این نسخه برای درمان واریس استفاده می‌کنند. تهیه گل ارمنی از عطاری‌ها چندان دشوار نیست و می‌توان از این شیوه طبیعی با تجویز متخصص طب سنتی برای درمان واریس و برخی از بیماری‌ها استفاده کرد.
بهبود بیماری‌های مفصلی با گل درمانی
گل سیاه‌ بر اساس تحقیقات دانشمندان، خاصیت درمانی معجزه‌آسایی برای درمان برخی از بیماری‌های مفصلی، پوستی، بیماری‌های زنان و حتا روان‌درمانی برای بیماران دارد. از این رو گل‌درمانی نه‌تنها در دنیای سنتی قدیم جنبه‌های درمانی موثری داشته، بلکه دنیای پزشکی امروز نیز خواص درمانی آن را تأیید می‌کند تا با حضور در مناطقی که دارای خاک و گل با جنبه‌های درمانی و مورد تأیید مراکز درمانی هستند، از خواص درمانیِ این خاک‌ها برای افزایش میزان مقاومت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بهره ببرند.
این خاک افسرده‌تان می‌کند
در مکاتب درمانی مختلفی به تاثیر مواد و اجزای مورد استفاده برای ساخت خانه بر انسان اشاره شده است. به عنوان مثال در مکاتبی هم‌چون طب آیورودا و طب سنتی به این نکته اشاره شده که نوع خاک و رنگِ آن تاثیر زیادی بر کیفیت زنده‌گی و سلامت اعضای خانواده دارد. در حقیقت در متون طب سنتی ایران نیز توصیه‌های مختلفی در این زمینه شده که مثلاً کدام خاک برای ساختن خانه مستحکم‌تر است و رنگ خاک و طبعی که دارد، چه تاثیری بر سلامت افرادی که در آن محیط زنده‌گی می‌کنند، می‌تواند داشته باشد. برای نمونه می‌توان به تحقیقی که در یکی از کشورهای اسکاندیناوی صورت گرفت، اشاره کرد. در این تحقیق مشخص شد که آمار خودکشی در خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که با بتون ساخته شده بود، بسیار بالاست. تحقیقات و مشاهدات این گروه نشان داد که سکونت در مجتمع‌هایی که از بتون ساخته می‌شود، به دلیل خاصیت محصورکننده بتون و حس محدودکننده و خفقانی که به فرد منتقل می‌کند، می‌تواند در درازمدت فرد را ضعیف و افسرده کرده و زمینه‌های خودکشی را در او افزایش دهد. البته نیازی نیست اگر خانه بتونی دارید حتماً تغییر مکان بدهید، تغییر رنگ دیوارها و یا گذاشتن گلدان‌های سبز در منزل، می‌تواند تا حدود زیادی کمک‌کننده باشد.
آلرژی می‌گیریم، چون از خاک دوریم
به تازه‌گی در نتایج تحقیقی که در یکی از لابراتوارهای خارجی به دست آمده، معلوم شده است که عدم ارتباط مردم با خاک احتمال ابتلا به حساسیت‌های فصلی را در آن‌ها افزایش می‌دهد و به همین دلیل امروزه تعداد افرادی که به آلرژی‌های فصلی و مشکلات تنفسی مبتلا می‌شوند، در مقایسه با گذشته بیشتر است. بر اساس تحقیقات این گروه در خون انسان ۲ مدل گلبول سفید وجود دارد که برخی از آن‌ها در برابر عفونت از خود واکنش نشان می‌دهند و برخی از آن‌ها به انواع حساسیت‌ها. به این ترتیب هر چه میزان گلبول‌های سفیدی که به عفونت واکنش نشان می‌دهند در بدن بیشتر باشد، میزان گلبول‌هایی که به حساسیت واکنش نشان می‌دهند کمتر می‌شود. بنابراین در گذشته که احتمال تماس مردم با خاک و ابتلا به برخی از عفونت‌های سطحی ناشی از آن بیشتر بود، احتمال ابتلا به انواع حساسیت کاهش می‌یافت. زیرا گلبول‌هایی که به انواع عفونت‌ها واکنش نشان می‌دادند، در این شرایط درگیری بیشتری داشتند. اما نکته مهم این است که این‌گونه نباید باشید که مردم با هر نوع خاکی تماس پیدا کنند. مهم این است که ما با خاک‌های تمیز مثل خاک‌هایی که در ساحل‌ دریا یا رودخانه وجود دارد یا خاکی که در بخش بکر بیابان‌ها وجود دارد، در تماس باشیم و از خواص درمانیِ آن‌ها بهره‌مند شویم.
گرفته شده از: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.