وزارت دفاع روسیه: خبر برگشت ما به افغانستان چرند است

- ۱۶ حمل ۱۳۹۲

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آن‌ها خواستار استقرار پایگاه‌های نظامی‌ خویش در افغانستان نیستند.
اناتولی انتونوف معاون وزارت دفاع روسیه، روز جمعه ضمن تماس به گزارش‌ اخیر رسانه‌های غربی راجع به امکان بحث با ناتو در بارۀ استقرار پایگاه‌های ترمیماتی تخنیک نظامی گفت: «می‌خواهم اعلام نمایم که در حال حاضر هیچگونه پایگاه‌ نظامی در خاک افغانستان مطرح بحث نمی‌باشد».
به گفته انتونوف، روسیه همیشه نسبت به خواهش‌های حکومت افغانستان در بارۀ تحکیم نیروهای مسلح و ثبات در کشور با دقت زیاد برخورد نموده و خواهد نمود.
او خاطر نشان ساخت: «اگر کدام پیشنهادی وجود داشته باشد، پس ما آماده‌ایم آن را بررسی کنیم. ولی در بارۀ هیچگونه پایگاه در خاک افغانستان صحبت مطرح بحث نمی‌باشد. همۀ این گزارش‌ها – چرندیات اند».
معاون وزارت دفاع روسیه گفت: اوضاعِ افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی می‌تواند بسیار پیچیده شود. ما در این باره، سخت نگران هستیم. من جداً بر این امر معتقدم که ثبات در افغانستان نه تنها به کشورهای ناتو، بلکه به شرکای ما در سازمان امنیت دسته جمعی ضروری است.
به گفتۀ او، روسیه از جانب خود کمک کافی هم به نیروهای ISAF و هم به «دوستان افغان» می‌نماید.
انتونوف اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که پوتنسیال بس بزرگ همکاری متقابل بین کشورهای ناتو و سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی در حل مسایل ثبات و امنیت در این ساحۀ عظیم آسیا وجود دارد».
معاون وزارت دفاع روسیه خاطرنشان ساخت: «واضح است که اوضاع در افغانستان بر وضع امور در دول همجوار اثر می‌گذارد و اگر ما به نقشۀ شمال نگاه کنیم، خواهیم دید که این دول به خاک فدراسیون روسیه وصل می‌گردند. از همین‌رو اوضاع در منطقه به امنیت ملی ما مربوط می‌گردد».
پیش از این، برخی رسانه‎های غربی از برگشت دوبارۀ نیروهای روسی به خاک افغانستان خبر داده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.