وزیر دفاع پاکستان: سلاح‌های باقی ماندۀ امریکایی در افغانستان به پاکستان تعلق دارد

گزارشگر:13 حمل 1393 - ۱۲ حمل ۱۳۹۳

وزیر دفاع پاکستان اعلام کرد: امریکا هنوز از فروش سلاح‌های باقی مانده در افغانستان به پاکستان انصراف نداده است.
آصف یاسین ملک وزیر دفاع پاکستان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در اسلام‌آباد ابراز داشت: امریکا هنوز از فروش سلاح‌های باقی مانده در افغانستان انصراف نداده اما آنان هنوز درباره نحوه فروش و انتقال این سلاح‌ها به پاکستان به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.mnandegar-3
وی افزود: سلاح‌های باقی مانده در افغانستان به پاکستان تعلق دارد و قرار نیست این سلاح‌ها همچنان در مناطق خطرناک که در دسترس طالبان است، باقی بماند.
در همین حال، سفارت امریکا در پاکستان در بیانیه‌یی اعلام کرد: واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم و سایر موارد با اسلام‌آباد همکاری می‌کند و از فروش این سلاح‌ها به پاکستان انصراف نداده بلکه در این زمینه چالش‌هایی وجود دارد که شاید سلاح‌های مورد نظر با همکاری یک کشور ثالث در اختیار پاکستان قرار گیرد.
هفته گذشته نیز دبیر کل ناتو در سخنان خود گفت، سلاح‌های باقی مانده در افغانستان به پاکستان تحویل داده نمی‌شود.
امریکا سعی دارد بیش از ۱۲۰۰ موتر زرهی خود را بفروشد و این موضوع را بین ۲۰ کشور به مزایده گذاشته است.
در حال حاضر ۱۶۰۰ موتر زرهی ضد مین در افغانستان می‌باشد که حمل این موترها هزینه زیادی به دنبال دارد.
امریکا اعلام کرده کشورهایی که فقط هزینه حمل سلاح‌های امریکایی به ویژه موتر‌های زرهی را تقبل کنند، می‌توانند بخشی از این سلاح‌ها را در اختیار داشته باشند.
این در حالی است که تقریباً بیشتر کشورها از خرید جنگ‌افزارهای سنگین امریکایی انصراف داده‌اند اما پاکستان همچنان تمام تلاش خود را برای خرید سلاح‌های امریکایی به کار می‌برد.
در همین حال مقام‌های دولت امریکا اعلام کردند واشنگتن به دنبال خریدار برای فروش میلیاردها دالر سخت افزار‌های نظامی‌اش همزمان با خروج از افغانستان پس از ۱۳ سال جنگ است.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اما این اقدام از جانب امریکا در منطقه‌یی که روابط میان کشورهایش دچار تزلزل و آشفتگی است، امری پیچیده و مشکل به نظر می‌رسد.
در بیانیه سفارت امریکا در پاکستان آمده است، اسلام‌آباد تمایل دارد تا تجهیزات نظامی دست‌دوم و کارکرده امریکا را بخرد.
در این بیانیه هم‌چنین آمده است: درخواست اسلام‌آباد درحال بررسی است اما خرید هرگونه تجهیزات نظامی توسط پاکستان شامل خودروهای ضدمین، نباید باعث خشم و عصبانیت افغانستان شود.
مارک رایت، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در یک مصاحبه تلفنی گفت: ایالات متحده تمایل دارد تا این تجهیزات و تسلیحات نظامی را به کشورهای همسایه بفروشد چراکه بازگرداندن این تجهیزات به امریکا بسیار هزینه‌بردار خواهد بود. درمیان اقلامی که برای فروش گذاشته شده است می‌توان به ۸۰۰ دستگاه موتر ضد مین اشاره کرد. فروش این وسایل و تجهیزات نظامی به معنای پس‌انداز ۵۰۰ میلیون دالر و ذخیره صدها میلیون دالر دیگر است. این موترهای ضد مین توسط نیروهای ارتش امریکا در عراق و افغانستان برای حفظ جانشان درمقابل مین‌های کاشته شده در زمین توسط شبه‌نظامیان مورد استفاده قرار می‌گرفت.
براساس آمارهای خبرگزاری آسوشیتدپرس، دست‌کم ۲۱۷۶ تن از اعضای ارتش امریکا در افغانستان از زمان حمله این نیروها به این کشور به سال ۲۰۰۱ کشته شدند. بسیاری از آنها به واسطه بمب‌های کنار جاده‌ای جان باختند.
البته همچنان این مساله مطرح است که پاکستان، نزدیک‌ترین همسایه افغانستان، نمی‌تواند این موترهای ضدمین را خریداری کند اگرچه بمب‌های کنار جاده‌یی از مرگبارترین تسلیحات در کشته شدن نظامیان و غیرنظامیان در پاکستان محسوب می‌شوند.
اوایل ماه جاری میلادی، جنرال جوزف دانفورد، رییس نیروهای ائتلاف ناتو در افغانستان به پنتاگون اعلام کرد که پاکستان برای داشتن این موترهای ضدمین تمایل نشان داده است.
در بیانیه سفارت امریکا در اسلام‌آباد آمده است که دولت واشنگتن در حال بررسی درخواست پاکستان برای خرید این موترهای ضدمین است.
انتشار گزارش‌ها درباره تمایل پاکستان در خرید این تجهیزات از امریکا باعث بحث‌ها و جدل‌هایی در کابل شده است به طوری که مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند این تجهیزات بایستی در این کشور بمانند.
ایمل فیصل، سخنگوی حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان روز دوشنبه گفت:‌ ما به شدت مخالف این قرارداد بدون مشورت و رایزنی با دولت کابل هستیم و این موضوع را به صراحت به دولت واشنگتن ابراز می‌کنیم. این توافق با هنجارهای معمول همکاری میان شرکای استراتژیک که کابل و واشنگتن هستند، مغایرت دارد.
جنرال دانفورد در ادامه گفت: دولت کابل در بیانیه اخیر خود به این مساله تاکید داشت که هیچ‌یک از تجهیزات نظامی در افغانستان نباید به پاکستان فروخته شود. ما به تعهدات خود درقبال مردم افغانستان و نیروهای امنیت ملی این کشور پایبند هستیم.
مارک رایت، سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز ادامه داد: واشنگتن در تلاش است تا ۶ میلیارد دالر از سخت افزارهای غیرنظامی خود _ شامل میز، صندلی و ژنراتور- را پیش از خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو در پایان سال جاری میلادی از افغانستان منهدم کند.
امریکا سال گذشته میلادی فروش تجهیزات نظامی دست‌دوم را به دولت کابل آغاز کرد و مبلغ حاصل از آن ۴۲ میلیون دالر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.