امریکا به حکومت افغانستان: توافقنامۀ امنیتی را امضا کنید

گزارشگر:11 جدی 1392 - ۱۱ جدی ۱۳۹۲

وزرات دفاع امریکا از حکومت افغانستان تقاضا کرده است که توافقنامۀ همکاری‌های امنیتی و دفاعی را با واشنگتن امضا کند.
تا اکنون حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان از امضای توافقنامۀ همکاری‌های امنیتی و دفاعی با امریکا خودداری کرده است، توافقنامه‌یی که تهداب پلانی را تشکیل می‌دهد که براساس آن تعدادی از نیروهای امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.mandegar-3
ستیف‌وارن سخنگوی وزرات دفاع امریکا روز دوشنبه گفت: «ما آماده‌ایم تا این قرار داد را امضا کنیم. ما مکرراً از حکومت افغانستان خواسته‌ایم تا این توافقنامه را امضا کند. در صورتی‌که این توافقنامه امضا نشود، ما مجبور خواهیم بود، برای آیندۀ بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی که نیروهای امریکایی در آن‌جا حضور نخواهند داشت، برنامه‌ریزی کنیم .»
به نوشتۀ روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا، ایالات متحده، به طور ناموفقانه تلاش کرد تا سایر مقامات حکومت افغانستان را به تایید حضور دراز مدت امریکا در افغانستان تشویق کند.
آنچه که برنامۀ پنتاگون یا وزرات دفاع امریکا را دشوار می‌سازد، همه پرسی تازه در مورد حمایت از جنگ افغانستان است که توسط سی. ان. ان (CNN) و او. آر. سی (ORC) صورت گرفت و پایین‌ترین سطح حمایت از جنگ‌هایی را نشان می‌دهد که امریکا در آن دخیل بوده است.
بر اساس این همه پرسی که روز دوشنبه نشر شد، ۸۲ درصد مردم امریکا با جنگ افغانستان مخالف اند، صرف ۱۷ درصد از آن حمایت می‌کنند. در حالیکه مخالفت مردم امریکا از جنگ ویتنام در ماه می سال ۱۹۷۰ میلادی ۵۶ در صد بود.
جنرال جوزف دنفورد فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به حمایت از حضور ۱۰ تا ۱۳ هزار عسکر در افغانستان صحبت کرده است. بدون توافقنامۀ همکاری‌های امنیتی و دفاعی ایالات متحدۀ هشدار داده است که همۀ نیروهای نظامیش را مانند عراق از افغانستان خارج خواهد ساخت. به عقیدۀ مقامات استخبارتی، حتی اگر افغان‌ها با حضور نیروهای امریکایی هم موافقت کنند، بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی دستاوردهای حاصل شده، شاید در جریان چند سال تبخیر شود.
ستیف وارن (Steve Warren) سخنگوی وزرات دفاع امریکا از تبصره در مورد نظریۀ مقامات استخبارتی خود داری کرده، اما آن را یکی از عناصر پروسۀ تصمیم گیری پالیسی ساز، خوانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.