۴۵۶۰ خانواده از کندز بیجا شده اند/ رسیده‌گی لازم به بیجا‌شده‌ها صورت نگرفته است!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 19 میزان 1395 - ۱۸ میزان ۱۳۹۵

منابع دولتی می‌گویند که بیش از چهارونیم هزار خانواده از ولایت کندز بیجاد شده اند و تنها هفت صد خانوادۀ آن به کابل آمده اند. اما برخی مهاجران در کابل می‌گویند که شمار بیجا شده ها بیشتر از این‌هاست و تنها نزدیک به سه هزار خانواه وارد کابل شده اند.
برخی از بیجا شده‌های کندز که به کابل متواری شده‌اند، ادعا می‌کنند که برای‌شان رسیده‌گی لازم نشده و برخی از آنان شب را در پارک زرنگار کابل mandegar-3در هوای باز سپری کرده‌اند. اما، مسوول بیجا شده‌های وزارت امور مهاجرین می‌گوید که برای رسیده‌گی به بیجا‍شده‌های جنگ کندز ۹ تیم کاری در کابل تعیین شده است.
به گفته او، شمار زیاد خانواده‌ها از کندز به ولایات کابل، تخار، مزار و برخی از مرکز ولایت کندز به ولسوالی‌هایی که نسبتاً امن هستند بیجا شده‌اند.
اما حمیدالله، بیجا شدۀ قندوز در کابل، ادعا می‌کند که تا هنوز سه‌هزاز خانواده از شهر کندز به کابل متواری شده است. به گفته او نهادهای دولتی وغیر دولتی به اندازۀ یک «توت» به آنان کمک نکرده‌اند. در حالی که اعضای شمار زیاد این خانواده‌ها بیمار هستند؛ اما نهادهای دولتی نتوانسته‌اند یک آمار درست از آنان داشته باشند. او می‌گوید به نهادهای دولتی درخواست‌ همکاری کردیم؛ اما مسوولان به دیدار ما در روی‌ جاده‌ها می‌آیند ولی تا هنوز همکاری صورت نگرفته است. اما آقای مجیدی فعال مدنی ولایت کندز می گوید که تا هنوز کمک‌هایی که به بیجا شده‌ها صورت گرفته ۴۰ خریطه خون و مقدار دارو از طرف هیأت رهبری، جوانان و فعالان مدنی ولایت تخار، هم‌چنان، ۱۵۰ بسته دارو از وزارت صحت عامه به همکاری نهاد WHO و برخی از کمک‌ها مانند نان خشک و آب به ولایت کندز رسیده است.
اما یک بیجا شده قندوز به روزنامۀ ماندگار گفت که بیشتر خانواده‌هایی که از کندز به ولایت کابل بیجا شده‌اند، در خانه‌های بسته‌گان و دوستان خود هستند که دریک حویلی ۵ خانواده جابجا شده‌اند و شماری از این خانواده‌ها در پارک زرنگار کابل در هوای باز شب را سپری کرده‌اند.
این در حالی است که مهر خدا صبار رییس بیجا شده‌‌های وزارت امور مهاجرین به روزنامه ماندگار گفت ۷۰ خانواده در حال حاضر در ساحه خیرخانه هستند و ۱۳۰ خانواده در داخل شهر رفته‌‌اند که کمک‌های اولیه برای این بیجا شده‌ها در هماهنگی وزارت مهاجرین، اداره مبارزه با حوادث و نهادهای بین‌المللی صورت می‌گیرد.
آقای صبار در مورد شمار بیجا شده‌گان کندز که به کابل آمده می‌گوید که در حدود ۷۰۰ خانواده از کندز به کابل آمده‌اند که شمار این خانواده‌ها از ثبت راجستر باز مانده‌اند که تلاش صورت گرفته تا دوباره ثبت راجستر شوند.
او گفت که ۹ تیم کاری توظیف شده تا آمار درست بیجا شده‌گان ولایت کندز را مورد بررسی قرار دهد.
آقای صبار می‌گوید: کمک‌های اولیه مانند غذای گرم، آب آشامیدنی، لوازم آشپزی برای خانواده‌ها بیجا شده انجام شده و یک کلنیک صحی را برای رسیده‌گی آنان ایجاد کرده‌ایم.
این در حالی است که انجنیر محمد خان، معاون اول ریاست اجرایی به اعضای کمیسیون عالی آماده‌گی مبارزه با رویدادهای طبیعی دستور داد که به بیجاشدگان ولایات‌ کندز و ارزگان کمک‌های فوری صورت گیرد.
هم‌چنان، محمد اسلم سیاس، معاون وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، در مورد رقم بیجاشدگان ولایات‌ کندز و ارزگان معلومات داده و گفته است که تاکنون ۴۵۶۰ خانواده از شهر کندز به ولایات تخار، بدخشان، بغلان، بلخ، کابل و پروان بیجاشده اند.
در همین حال،اعضای مجلس سنا می‌گویند که مردم کندوز به ویژه بیجاشده‌های جنگ در بدترین حالت قرار دارند و باید کمیته حالات اضطرار هرچه زود تر به آنان رسیدگی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.