رییس عمومی انستیتوت صلح امریکا: انتقال سیاسی مهم‌تر از انتقال امنیتی است

- ۱۷ حمل ۱۳۹۲

تأخیر در تصویب قانون انتخابات توسط شورای ملی افغانستان، زمینه را برای تقلب، استفاده از نفوذ حکومتی و بی‌نظمی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان فراهم خواهد کرد.
باوجود نگران‌ها از نبود قانون انتخابات، کارشناسان می‌گویند که نخبه‌های سیاسی علاقمند به انتخابات، درک کرده اند که تمرکزشان نسبت
به یک فرد، بر موضوعات و راه‌های حل به مشکلات افغانستان در جریان مبارزات انتخاباتی باشد.
نادر نادری، مسوول بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که تلاش عدم مداخلۀ ایالات متحده در روند انتخابات افغانستان به خاطر بی‌طرفی، مخالفان سیاسی رییس‌جمهور حامد کرزی را به این معتقد می‌سازد که این موقف واشنگتن زمینۀ سوی استفاده را برای حکومت فراهم می‌کند.
سکات واردن، مشاور ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی در افغانستان پافشاری می‌کند که افغان‌ها باید مسوولیت تمام روند را به عهده داشته باشند و جامعۀ جهانی به شمول ایالات متحده، فقط از روند، نه کاندید مشخصی، پشتیبانی خواهد کرد.
هوسی وردک، پژوهشگر افغان در انستیتوت صلح ایالات متحده در واشنگتن می‌گوید که تأمین امنیت رأی دهنده‌گان در روز انتخابات و پذیرفتن نتایج انتخابات توسط افغانستان دو موضوع عمده است که باید برای اطمینان آن حکومت، نهادهای جامعۀ مدنی و جامعۀ جهانی تلاش زیاد به خرچ دهند.
امیدواری از علاقه‌مندی مردم
اما آقای نادری می‌گوید که علاقمندی مردم در طبقه‌های مختلف جامعه به انتخابات و چگونگی اجندای کاندیدهای احتمالی امیدوار کننده به نظر می‌رسد. آقای واردن نیز ابراز خرسندی می‌کند که افغانستان نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۹، به برگزاری انتخابات آماده‌گی خوبی دارد، و فضای سیاسی نیز مثبتر و گرمتر می‌باشد.
خانم وردک به نماینده‌گی از جامعۀ مدنی افغانستان، از احزاب سیاسی و کاندیدهای احتمالی انتقاد می‌کند که تا هنوز برنامه‌ها و مشی‌های شان را برای مردم پیشکش نکرده اند که این نامعلومی همراه با نگرانی‌های مرتبط به سال ۲۰۱۴ بیم اشتراک اندک را ایجاد می‌کند.
وردک همچنان می‌گوید که اعتبار مردم تا هنوز بر نتایج و شفافیت روند کمتر می‌باشد و آن‌ها به این عقیده اند که برنده از پیش تعین شده و هیچ ضرورت نیست تا خود را به خطر انداخته پای صندوق‌های رأی برویم.
اما سکات سمت، مسوول بخش افغانستان در انستیتوت صلح امریکا، با اشاره به بحران انتخابات گذشته می‌شود که مردم و شرکای بین‌المللی باید تحمل پذیری زیاد داشته باشند زیرا دموکراسی جدید در افغانستان با مشکلات همراه است – که این خود امر طبیعی است.
آموختن از تجربه‌های گذشته
اما واردن پافشاری کرد که تجربۀ انتخابات گذشته نشان می‌دهد که مسوولان انتخابات در افغانستان باید راهکارهایی را روی دست گیرند تا شفافیت در انتخابات بیشتر شود و جلو فساد و تقلب گرفته شده بتواند.
اشتراک کننده‌گان این نشست در این نهاد پژوهشی واشنگتن بر دو اصل موافقه کردند که اهمیت تصویب پیش‌نویس قانون انتخابات توسط شورای ملی افغانستان و نقش بارز جامعۀ جهانی – به ویژه ایالات متحده – در اطمینان دهی برگزاری انتخابات (قسماً) موثر و شفاف می‌باشد.
جیمز مارشل، رییس عمومی انستیتوت صلح ایالات متحده گفت که انتقال امنیتی در افغانستان مهم است، اما آنچه برای ثبات و استحکام آن کشور مهتمر می‌باشد، انتقال صلح آمیز سیاسی است که نخستین گام برای رسیدن به آن هدف برگزاری انتخابات قابل قبول برای شهروندان آن کشور و کمک کننده‌گان بین المللی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.