روسیه: عاملان کشتار غیرنظامیان در کنر مجازات شوند

- ۲۰ حمل ۱۳۹۲

وزارت امور خارجۀ روسیه در امور حقوق بشر و دموکراسی، روز سه شنبه اعلام کرد، عاملان تلفات غیرنظامیان در حملۀ هوایی ناتو در شرق افغانستان باید مجازات شوند.
کنستانتین دّلگُف، یکی از مقام‎های وزارت خارجۀ روسیه گفت: «گزارش‌های مقامات افغانستان و رسانه‌ها در خصوص تلفات غیرنظامی‌ها در حملۀ هوایی نیروهای بین المللی در ولایت کنَر در شرق افغانستان، توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد. اخیراً افزایش این گونه حملات، تلفات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان را در پی داشته است.»
وی افزود: «این پرونده باید به طور کامل بررسی شود و مسوولان مجازات شوند.»
دّلگُف گفت: «به عقیده مسکو لازم است از اجرای کامل همه قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر توسط همه گروه‌های فعال در افغانستان اطمینان حاصل و حتی از خسارت‌های غیر عمدی به شهروندان و زیرساخت‌های این کشور جلوگیری شود.»
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، دّلگُف تلفات غیر قابل قبول غیر نظامیان در افغانستان را در نتیجه عملیات نظامی، نشانه‌یی دال بر لزوم به کارگیری تدابیر موثر توسط ایساف برای جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه دانست.
نگرانی ملل متحد از کشتار غیرنظامیان
در این حال، سازمان ملل نیز از کشتار غیرنظامیان در ولایت کنر ابراز نگرانی کرد.
سازمان ملل روز گذشته با انتشار بیانیۀ با بازمانده‌گان بمباران نیروهای ناتو ابراز همدردی کرد و از همه طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواست به حفظ جان غیرنظامیان توجه کنند.
بر اثر بمباران شنبه این هفته توسط نیروهای ناتو در ولسوالی شیگل ولایت کنر دست‌کم ده کودک و یک زن جان خود را از دست دادند.
براساس گزارش سازمان ملل، سال گذشته ۲۷۵۴ غیرنظامی بر اثر انفجارها، حملات انفجاری و عملیات نظامی در افغانستان کشته و بیش از چهار هزار و هشتصد غیرنظامی زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.