نخست‎وزیر چک به رییس‎جمهور کرزی: به حضورمان پس از ۲۰۱۴ ادامه می‎دهیم

- ۲۴ حمل ۱۳۹۲

نخست‌وزیر جمهوری چک گفته است که کشورش در چوکات ناتو به حضور نظامی و به همکاری‎هایش با افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، ادامه می‎دهد.
پیتر نیکاس نخست‎وزیر جمهوری چک روز گذشته با رییس‎جمهور کرزی در ارگ ریاست‎جمهوری دیدار کرد.
براساس خبرنامۀ ریاست‎جمهوری، در این دیدار هر دو جانب در مورد گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه‌های مختلف، بحث و تبادل نظر کردند.
رییس جمهور کرزی از کمک و همکاری جمهوری چک به افغانستان تشکری کرده گفته است که جمهوری چک دوست دیرینۀ مردم افغانستان است و از زمان‌های دور با کشور ما روابط دوستانه دارد.
رییس جمهور کرزی به نخست‎وزیر چک گفت که تمنیات نیک و مراتب سپاس افغان‌ها را به خاطر کمک‌های آن کشور به افغانستان به مردم چک، برساند.
در این حال، پیتر نیکاس، نخست‎وزیر جمهوری چک گفت که این اولین سفرش به افغانستان می‌باشد و از روابط و همکاری که میان دو کشور وجود دارد، خرسند است.
نخست‎وزیر جمهوری خاطر نشان کرد که کشورش حضور نظامی و همکاری‌های خویش را از طریق روابط دو جانبه و در چوکات ناتو پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان ادامه می‌دهد. وی افزود: ما علاقه‌مند هستیم که گفت‌وگوی‌های منظمی با افغانستان در رابطه به گسترش روابط و همکاری‌ها، داشته باشیم.
رییس جمهور کشور در این دیدار با اشاره بر این‌که جمهوری چک نهادهای معتبر تحصیلی دارد، از نخست‎وزیر چک خواست تا زمینه تحصیلات عالی جوانان افغان را در رشته‌های طب و انجنیری که هزینۀ آن را حکومت افغانستان خواهد پرداخت، مساعد سازد.
آقای پیتر نیکاس ضمن اینکه خواست رییس‌جمهور کرزی را در این زمینه پذیرفت، خاطر نشان کرد که یقیناً زمینه‌های خوب تحصیلی در جمهوری چک وجود دارد.
در این دیدار به سفیر چک در کابل وظیفه سپرده شد، تا زمینۀ تحصیلات عالی جوانان افغانستان را در همکاری با وزیر تحصیلات عالی کشور در جمهوری چک، مساعد سازد.
همچنان نخست‎وزیر چک گفت که کشورش خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط با افغانستان است و می‌خواهد در ساحات ترانسپورت، معادن و دیگر ساحات مورد علاقه، در افغانستان سرمایه گذاری نماید.
حامد کرزی به مسوولان دولتی که در این دیدار حضور داشتند، وظیفه سپرد تا به زودترین فرصت از طریق ادارات مربوطه در همکاری با سفارت چک، اقدامات لازم را در زمینه سرمایه‌گذاری آن کشور در افغانستان، انجام دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.