نیرنگ در تصویب بودجه

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۱ دلو ۱۳۹۱

شماری از نماینده‌گان مجلس می‌گویند که در تصویب بودجه سال ۱۳۹۲ در نشست دیروز مجلس نماینده‌گان، نیرنگ صورت گرفته و نماینده‌گان اغفال شده‌اند.
به گفتۀ این نماینده‌گان، دیروز رییس مجلس نماینده‌گان پس از یک رای‌گیری علنی در مورد «دریافت قرضه از کشورهای خارجی»، اعلان کرد که بودجه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
قرار بود که برای چهار پروژۀ ملی از جمله پروژۀ سرک گردن‌دیوال، پروژۀ بند برق دوشی و گیله‌گی و دو پروژۀ دیگر، از کشورهای خارجی قرضه گرفته شود، زیرا بودجۀ داخلی برای این چهار پروژه، کافی نبوده و صلاحیت تصویب گرفتنِ قرضه برای این پروژه‌ها را مجلس نماینده‌گان دارد.
شماری از نماینده‌گان گفته‌اند که واپسین رای‌گیری مجلس به گونۀ واضح در مورد بودجه نبوده، بل در خصوص گرفتن قرضه از کشورهای خارجی صورت گرفته بود که برای چهار پروژه ملی لازم است، اما رییس مجلس از این وضعیت، به نفع تأیید بودجه سال مالی ۹۲ سوی استفاده کرده است.
چمن شاه اعتمادی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، قرار بود نخست قرضه به تصویب برسد، بعد روی بودجه بحث صورت گیرد؛ اما زمانی‌که در مورد قرضه رای گیری صورت گرفت و نماینده‌گان کارت‌های خود را بلند کردند، رییس مجلس اعلام کرد که بودجه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
این عضو مجلس نماینده‌گان افزود، بعد از تصویب بودجه به نماینده‌گان حق داده نشد تا روی سند سوم بودجه اعتراض کنند و مخالفت‌شان را اعلام کنند و کاری که باید نمی‌شد، صورت گرفت.
وی تاکید کرد، وزارت مالیه با مطرح کردن این مساله که معاشات کارمندان دولت به دلیل عدم تصویب بودجه معطل است، فشار زیادی بر پارلمان وارد کرد، در حالی‌که پرداخت معاشات هیچ ربطی به تصویب بودجه ندارد.
به گفتۀ اعتمادی، با آن‌که هیچ نوع تغییری در بودجه به وجود نیامده بود، متأسفانه بودجه از سوی نماینده‌گان ملت به هر شکلی که بود، به تصویب رسید.
در همین حال، داکتر فاطمه عزیز عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید، ما با تصویب بودجه موافق نبودیم، اما فضای مجلس را از قبل طوری آماده کرده بودند که فرصت برای مطرح کردن سوال‌ها داده نشد.
وی اضافه کرد، مسالۀ مهم دیگر اینکه معلوم نشد که نصاب رای برای تصویب بودجه کامل بود یا خیر، چون که شمارش دقیق از کارت‌های موافق صورت نگرفت.
بانو عزیز تاکید کرد، چون بحث بودجه بسیار مهم است، بنابراین باید کارت‌های موافق به طور دقیق شمارش می‌شد، اما زمانی‌که کارت‌های سبز بلند شد رییس مجلس بدون این‌که شمارشی صورت گیرد، اعلام کرد که بودجه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
این عضو مجلس نماینده‌گان تصریح کرد، مجلس امروز( دیروز) بسیار متفاوت از سایر روزها بود و فضا قسمی آماده شده بود تا بودجه به تصویب برسد.
او همچنان افزود، هیأت اداری پارلمان و حکومت صددرصد در فضا سازی مجلس امروز( دیروز) برای تصویب بودجه نقش داشتند.
به باور وی، مسالۀ عدم استیضاح وزرا نیز در تصویب بودجه نقش داشت، زیرا شماری از نماینده‌گان خواهان استیضاح وزرا نبودند، بنابراین می‌خواستند بودجه به تصویب برسد و تعطیلی نماینده‌گان آغاز شود تا استیضاح به تعویق بیافتد.
فضل‌الرحمان اوریا آگاه سیاسی می‌گوید، چون در پارلمان احزاب نیرومند وجود ندارد، بنابراین ما یک پارلمان با ثبات و متکی به منافع ملی نداریم تا در موارد این چنینی با درنظرداشت منافع ملت تصمیم بگیرند.
اوریا افزود، حامد کرزی با سهم ندادن به احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی، سبب به وجود آمدن پارلمانی که فاقد ثبات سیاسی و فکری است، شده است.
به گفتۀ این آگاه سیاسی، در نظام‌های مانند نظام حاکم در افغانستان، تصمیم گیرندۀ اصلی رییس‌جمهور است، بنابراین در کشور ما کرزی هم گردانندۀ پارلمان است و هم گردانندۀ سیستم قضایی و سایر ارگان‌ها.
وی اضافه کرد، چون تمام اختیارات در دست شخص کرزی است، بنابراین پارلمان دارای استقلال نیست و در مراحل حساس مانند تصویب بودجه، نماینده‌گان مطابق به میل حکومت گام برمی‌دارند.
اوریا تاکید کرد، تصمیم نماینده‌گان ملت مبنی بر تصویب بودجه با اکثریت آرا، نشان داد که حکومت توانسته پارلمان را باب میل خود استعمال کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.