تکـرار سوءتفـاهم‌هـای ‌غنـی و مـودی

- ۰۶ جدی ۱۳۹۸

هفته گذشته، اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، که زیر فشار نتایج ابتدایی انتخابات قرار دارد، در یک توئیت مدعی شد که نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان در یک تماس تلفنی، برنده شدن او را در انتخابات ابتدایی ریاست جمهوری تبریک گفته است. واکنش‌ها به این توئیت آقای غنی در صفحات اجتماعی بالا گرفت و نیز مودی مورد انتقاد منتقدان غنی قرار گرفت. دسته‌های انتخاباتی هم در پای این تویت واکنش‌هایی تندی از خود نشان داند و نیز پیام‌هایی مخالفتگرایانه به صحبت مودی را به نشر سپردند. اما بعد از داغ شدن واکنش‌ها در فضای فیسبوک و توئتر و تماس و واکنش برخی دسته‌های انتخاباتی به سفارت هند در کابل در مورد واکنش نخست وزیر هندوستان، آقای مودی متوجه مساله شده و در توئیتی نوشت که در صحبتش با آقای غنی به عنوان یک دوست برخورد کرده و از برنده شدن او چیزی به زبان نیاورده است. او گفت که من فقط از سپری شدن مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج ابتدایی نتایج آن سخن گفتم. آقای مودی، در این واکنش نشان داد که غنی از تماس تلفنی او در امر سیاسی داخلی کشورخودش سو استفاده کرده است.
هنوز آقای غنی که در نتایج ابتدایی با بیشترین آرا تایید شده است باید از زیر ساتور شکایت‌ها بیرون شود و تا در نتایج نهایی برنده اعلام شود. اما به نظر میرسد که انتخابات به دور دوم کشانده می‌شود و اما تلاش‌های آقای غنی برای نشان دادن برنده بودنش، نشان از آن دارد که پای استدلال او در این انتخابات شکننده است و بیم دارد که یکبار با کم شدن مقداری از ارایش او بازنده انتخابات اعلام شود یا انتخابات به دور دوم برود. به این خاطر تماس مودی را دستاویزی ناحقی به برنده شدنش تعبیر کرد که با واکنش مودی، سبب خجالتی برای کشور شد.
این البته بار اول نیست که چنین تعبیرها و یا سوتفاهم هایی مان غنی و مودی رخ داده است. باری آقای مودی در یک توئیت روز تولد اقای غنی را تبریک گفت. اما بلافاصله آقای غنی در یک توئیت دیگر به صراحت نوشت که تشکر از تبریک گویی شما؛ اما امروز روز تولد من نیست.
آن برخورد غنی در برابر توئیت مودی، واکنش‌هایی را در رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی هند در پی داشت. اما بعدها معلوم شد که سال تولد اقای غنی در پروفایل توئیت او، اشتباه و بدون دقت درج شده بود و همین مورد سوء تفاهمی را در برخورد سران دو کشور و به تاسی از آن در فضای دیپلوماتیک دو کشور ایجاد کرده بود.
بنابرین به نظر میرسد که طرف دولت افغانستان که آقای غنی در راس آن قرار دارد، هنوز در مورد برخوردهایش با مقامات کشورها، روش‌های خشن و یا استفاده جویانه را بکار برده است. چه از برخورد ابزاری و غیر صادقانه با تماس تلفنی مودی که با آن در سطح افکار عامه بازی کرده است و خواسته است که فشارهای انتخاباتی را از روی دوش خودش بردارد و خودش را از قبل مورد حمایت کشورهای منطقه نشان بدهد و حریفانش را زیر بگیرد تا برخورد او با یک تویت آقای مودی در گذشته. این دو مورد نشان داد که آقای غنی در روابط فردی دیپلوماتیک می‌لغزد و اخلاق تعامل در مناسبات دیپلوماتیک میان سرانی یا دو جانبه در سطح سران، تحت تاثیر مجاز و خاصیت فردی او، صدمه می‌بیند.
در عین حال طرف هندوستان نیز تقصیرهایی در این نوع واکنش ها دارد. به نظر میرسد که سفارت افغانستان در هندوستان و یاهم دستگاه ریاست جمهوری، در مورد اطلاع رسانی به هند یا هر کشوری، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری به گونه یی عمل کرده باشد که برنده شدن غنی را نشان بدهد و این تاثیر مستقیم بر کنش مودی داشته است.
به همین دلیل طرف هندوستان باید در مورد افغانستان با دقت لازم عمل کند تا بیشتر (مثل توئیت آقای مودی، برای روز تولد غنی در گذشته و در مورد تازه: صحبت تلفنی او در مورد انتخابات با غنی) سرخورده نشوند.
البته قابل یاد آوری است که آقای غنی چنین برخوردهایی را با تنها مودی نداشته است. او چندی پیش در خبری از آدرس ارگ، از تماس تلفنی ترامپ با خودش نیز قصه‌یی ساخته بود که گویا به امریکا دعوت شده است. اما آن خبر نیز با واکنش‌هایی مواجه شده بود و سرانجام کاخ سفید در یک رشته توئیت، به اصلاح آن پرداخت و گفت که در آن تماس تلفنی میان ترامپ و غنی، از کسی برای سفر به امریکا، دعوت نشده است.
بنابراین خوب است که آقای غنی واکنش‌هایش را در برابر کنش‌های سران کشورها با صبر حوصله و صداقت انجام دهد و از برخورد احساساتی و یا هم فردی محض با آن جلوگیری کند و از تماس‌ها برای خطای خودش ابزار مشروعیت بخش نسازد که چنین رسوایی‌هایی را در پی دارد. زیرا این برخوردها برخورد کل کشور است؛ نه از یک فرد عادی.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.