کمک ۲۰ میلیونی جاپان برای وزارت احیا و انکشاف دهات

- ۰۸ دلو ۱۳۹۱

جاپان براساس قراردادی که روز یکشنبه به امضای سفیر این کشور در کابل و وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان رسید، ۲۰ میلیون دالر به توسعه روستاهای افغانستان اختصاص داد.
براساس این توافقنامه که امروز ویس برمک وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان و هیروشی تاکاشی سفیر جاپان در کابل آن را امضا کردند، توکیو ۲۰ میلیون دالر برای توسعه زیربناها و توسعه روستاهای افغانستان هزینه خواهد کرد.
ویس برمک وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت: از محل این کمک جاپان؛ سیستم‌های آبیاری به منظور افزایش تولیدات داخلی تقویت خواهد شد و این کمک در احداث پروژه‌های زیربنایی تولیدی،‌ فعالیت های اقتصادی برای بهبود معیشت زنان و مردم روستاها، تقویت سیستم‌های آبیاری بمنظور افزایش تولیدات داخلی و احداث دستگاه‌های آبی کوچک به مصرف خواهد رسید.
وزیر احیا و انکشاف دهات افزود: این وزارتخانه در مرحله اول ۲۷ میلیون دالر،‌ در مرحله دوم بیش از ۱۰۰ میلیون دالر و در مرحله سوم بیش از ۲۹۵ میلیون دالر بودجه نیاز دارد تا به اهداف خود دست یابد.
وی گفت: در مرحله سوم تا به حال این وزارت موفق شده مبلغ ۲۵۴ میلیون دالر از کشورهای کمک کننده دریافت کند.
او خاطرنشان کرد با امضای این قرارداد، کمک کشور جاپان به افغانستان در این بخش به ۸۶ میلیون دالر رسیده و باید گفت که این کشور طی ده سال گذشته از برنامه همبستگی ملی و توسعه منطقه‌یی،‌ برنامه جاده و خیابان سازی و دیگر برنامه های توسعه در ولایت‌های مختلف افغانستان، حمایت کرده است.
هیروشی تاکاشی سفیر جاپان در افغانستان نیز در این نشست خبری از آماده‌گی کشورش برای حمایت از پروژه‌های آبی در افغانستان خبر داد و گفت: توکیو تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم در شهرها و روستاهای افغانستان بکار می‌گیرد.
براساس آمار ارایه شده از سوی مقامات دولت افغانستان، جاپان از لحاظ رتبه دومین کشور کمک کننده به افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.