از عاملان آتش‌زدن رنجرهای پولیس بازپرس صورت گیرد/ تره‌خیل: از طـریق رسـانه‌ها خبـر شـدم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 4 حوت 1395 - ۰۳ حوت ۱۳۹۵

روز دوشنبه شماری از افراد خشم‌گین که گفته می‌شود هواداران ملاتره‌خیل یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان بودند، دو یا سه موتر رنجر پولیس را در نزدیکی بیمارستان علی‌آباد آتش زدند.
شاهدان عینی به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند، زمانی‌که یک موتر نوع کرولا با سرعت غیر مجاز به هُشدار پولیس توجه نمی‌کند، پولیس هم به آنان شلیک mandegar-3می‌کند که در نتیجه، یک تن آنان از پا در می‌آید.
اما مسوولان در وزارت امور داخله می‌گویند، این حادثه زمانی رُخ می‌دهد که حوالی ۴ صبح یک موتر نوع کرولا به هُشدارِ ایست بازرسی پولیس شفاخانۀ علی‌آباد توجه نمی‌کند و زمانی‌که پولیس بالای این موتر انداخت می‌کند، یک تن از سرنشینان این موتر کشته می‌شود.
در سوی دیگر، افراد خشم‌گین ادعا دارند که شب گذشته یکی از بسته‌گان آنان، هنگام انتقال بیمارشان به بیمارستانِ علی‌آباد، مورد تیراندازی پولیس قرار گرفته و به گفتۀ آنان، در این تیراندازی فرد بیمار کشته می‌شود.
آنان هم‌چنان گفته‌اند که به دلیل این‌که هیجانی بودند، متوجه ایست پولیس نمی‌شوند که در نتیجه هدف تیراندازی قرار می‌گیرند.
نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، افرادی‌که داخل موتر کرولا بودند، ادعا داشتند که بیمار داشتند و می‌خواستند آن را به بیمارستان علی‌آباد ببرند.
آقای دانش با بیان این‌که تاهنوز بررسی‌ها تکمیل نشده است تا مشخص شود که آیا واقعاً سرنشینان موتر بیمار داشتند یا خیر، اظهار داشت: مدتی بعد از این حادثه بسته‌گان کشته شده به محل حادثه جمع شده و دست به آتش زدن موترهای رنجر پولیس می‌زنند.
آقای دانش در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود افرادی که رنجرهای پولیس را آتش زده‌اند، هواداران مولوی تره‌خیل، یکی از نماینده‌گان کوچی در مجلس نماینده‌گان استند، گفت: بررسی‌های ما جریان دارد و تا به حال اسنادی دال بر دست داشتن هواداران مولوی تره‌خیل به دست ما نیامده است.
به گفتۀ سخنگوی وزارت امور داخله، تا هنوز مشخص است که در این حادثه یک تن کشته شده و یک تن دیگر زخمی شده‌اند، اما هویت این هردو به صورت واضح تثبیت نگردیده است.
در سوی دیگر، ملا تره‌خیل محمدی، نمایندۀ کوچیان در مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار از این حادثه اظهار بی‌خبری می‌کند و می‌گوید، از حادثۀ نزدیک بیمارستان علی‌آباد از طریق رسانه‌ها خیر شده‌ایم و هیچ ربطی به ما هم ندارد.
هم‌زمان با این، حادثۀ دوشنبه موجی از واکنش‌های شهروندان را نیز در بر داشته است.
شهروندان از حکومت می‌خواهند تا افراد مسلح غیرمسوول را خلع سلاح کرده و “آرامش روانی” آنان را باز گردانند.
فرید احمدی، یکی از دانشجویان دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل و از شاهدان عینی می‌گوید، آرامش ما امروز برهم خورد. به دانشگاه دیرتر رسیدم. نمی‌دانم چطور ممکن است، کسانی در روز روشن بیایند و موتر حکومتی که ادعای حاکمیت دارد را به آتش بکشند. سر و ته این حکومت معلوم نیست.
آقای احمدی می‌گوید: “چندبار است خبرهایی به نشر می‌رسد که بسته‌گان یا محافظان آقای تره‌خیل دست به خشونت در برابر شهروندان می‌زند، اما نمی‌دانم آقای تره‌خیل چه موجودی است که حکومت نمی‌توان از او در پیوند به این رویدادها بازپرسی کند.”
حمدالله، یکی از دکانداران در نزدیکی بیمارستان علی‌آباد می‌گوید، افرادی که به بیمارستان حمله کردند و دو موتر رنجر پولیس را به آتش کشیدند، مسلح بودند.
حمدالله با اشاره به این‌که تقریباٌ نیم روز از دکانداری مانده است، می‌گوید، با مشاهدۀ حادثه به این باور رسیده‌ام که اگر طالبان یا هر گروه مسلح دیگر اگر به قصد سقوط و یا تصرف به کابل حمله کنند، کسی نمی‌تواند جلو آنان را بگیرد. وقتی زور حکومت به یک وکیل پارلمان نمی‌رسد، جنازۀ حکومت را باید خواند.
تحرکات افراد مسلح غیرمسوول به هدف ایجاد ناامنی و دیگر مشکلات در افغانستان یک مسأله تازه نیست، بلکه در چند سال گذشته نیز شکایات در مورد آزار و اذیت این گروه‌ها از گوشه و کنار کشور مطرح شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.