وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران: خواهان گسترش روابط فرهنگی ـ هنری با افغانستان هستیم

- ۲۴ حمل ۱۳۹۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران می‌گوید که آن‌ها با ایجاد شورای همکاری فرهنگی ـ هنری در تلاش گسترش روابط فرهنگی میان کشورهای منطقه به ویژه افغانستان، تاجیکستان و ایران هستند.
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز گذشته در کابل به خبرنگاران گفت که شورای همکاری هنری و فرهنگی افغانستان و ایران ایجاد شده و اساس‌نامۀ آن نیز آماده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران که به منظور شرکت در جشنوارۀ غزنی وارد کابل شده بود، با اشاره به معرفی غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی کشورهای جهان گفت، ایران تنها کشوری بود که نماینده‌یی به سطح وزیر در این نشست داشت.
آقای حسینی گفت که ما به خاطر فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک، آداب و سنت‎های مشترک، دین مشترک و زبان مشترک (فارسی)، لازم ‌دانستیم که در این برنامه شرکت کنیم.
وزیر ارشاد اسلامی ایران گفت که ما نخستین کشوری هستیم که از گزینش غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن کشورهای اسلامی استقبال کردیم و در آغاز سال ۲۰۱۲ نشستی با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در خصوص غزنه در ایران داشتیم.
او گفت که پیرامون اهمیت غزنی تا اکنون چندین کتاب منتشر شده و چندین کتاب دیگر قرار است منتشر شود.
به گفتۀ آقای حسینی، غزنی مهد عرفان، علم و فرهنگ است و با استفاده از نام‎گذاری این شهر به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی، باید روی آرا و اندیشه‎های بزرگانی چون سنایی غزنوی، ابوریحان البیرونی… کار صورت گیرد.
او گفت: بسیاری از شهرهای ایران با شهرهای مهم دنیا خواهرخوانده‌گی دارند؛ ما پیشنهاد کردیم که غزنی افغانستان و نیشاپور ایران یک پیوندی میان‌شان برقرار شود که صرفاً ما به برنامه‎های سال ۲۰۱۳ اکتفا نکنیم و همیشه این موضوعات مطرح باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران همچنان گفت که در ایران سطح تولید کتاب بسیار افزایش یافته و ما امیدوار هستیم که زمینۀ ورود این کتاب‌ها در افغانستان تسهیل شود.
آقای حسینی گفت که هم‌اکنون سالانه حدود ۱۰۰ فیلم هنری در ایران تولید می‎شود و این فیلم‌ها از هر لحاظ با فرهنگ و ارزش‎‌های مردم افغانستان سنخیت دارد، ما امیدواریم که بتوانیم در این خصوص نیز همکاری‎های خویش را با افغانستان افزایش ببخشیم.
او خواهان ساختن فیلم‌های هنری از تاریخ و شخصیت‌های برجستۀ مبارزاتی کشورهای منطقه و به ویژه افغانستان و ایران از سوی هنرمندان دو کشور شد.
آقای حسینی ضمن برشمردن فیلم‎های ساخته شده در این کشور افزود: «یک شخصیتی مثل احمدشاه مسعود در افغانستان که مظهر مبارزه، پایداری، شجاعت و قهرمانی است، جا دارد که یک فیلم سینمایی خوب در موردش ساخته شود؛ برخی فیلم‎های مستند هست، اما کافی نیست. برای جوانان و نوجوانان امروز که شاید کمتر بشناسد ایشان را، یک فیلم سینمایی می‌تواند یک شخصیت را معرفی کند.»
او خواستار افغانستان پیشرفته و مترقی شد و گفت، به هر اندازه‎یی که افغانستان آبادتر و بهتر باشد، برای ما که همسایۀ شما هستیم، بهتر و خوبتر است.
وزیر ارشاد اسلامی ایران با اشاره به رشد هنرمندان افغانی در ایران گفت که همکاری‌ها میان مردمان دو کشور می‌تواند در شناخت همدیگر تأثیر زیادی داشته باشد.
او در پاسخ به سؤالی در خصوص تلویزیون فارسی‎زبانان که قرار بود ایجاد شود، گفت که ایران در این خصوص آمادۀ هرنوع همکاری است و هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.
این مقام ایرانی گفت: ما در سفری که اخیراً وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان به ایران داشت، مسألۀ ایجاد شورای فرهنگی- هنری میان دو کشور افغانستان و ایران را مطرح کردیم که توافق هم صورت گرفت، سند همکاری هم امضا کردیم. ما تلاش داریم که سطح روابط فرهنگی- هنری میان کشورهای مثل افغانستان، ایران و تاجیکستان که مشترکات فراوانی دارند، گسترش یابد. اگر چه حالا هم همکاری‎هایی هست؛ ولی به عنوان فارسی‎زبان، این شورا را پایه‌گذاری کردیم، اساس‌نامه هم حالا آماده شده و در آینده می‎تواند با محوریت ایران، تاجیکستان و افغانستان این شورا توسعه پیدا کند… چون زبان فارسی قرن‌ها در هندوستان و پاکستان زبان رسمی و اداری بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، روز گذشته در شهر غزنی در جشنواره‎‌یی که به مناسبت معرفی رسمی غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار شده بود، اشتراک کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.