از پایتخت فرهنگی جهان اسلام حفاظت شود

- ۲۶ حمل ۱۳۹۲

شنبه هفتۀ جاری، روز خوبی برای مردم افغانستان بود؛ زیرا در این روز، شهر غزنی به گونۀ رسمی عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خود گرفت.
اگرچه از هیاهو تا حقیقت وضعیت غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی دنیای اسلام، تفاوت زیادی دیده می‌شود، با آن هم کسب این لقب برای افغانستان دست‌آورد و امتیاز بزرگی به حساب می‌آید.
انتظار می‌رفت که کمک‌های قابل توجهی برای ساختن مجدد این شهر به خصوص بناهای تاریخی آن صورت گرفته باشد؛ اما وزیر فرهنگ کشور واضح گفت که هیچ کمکی برای ساختن پایتخت فرهنگی جهان اسلام صورت نگرفته و همه شایعه بوده است.
اما حالا که پایتخت فرهنگی جهان اسلام با وضع موجود افتتاح شده است، بر مسوولان حکومتی است تا نگذارند که دست‌آوردی به این بزرگی دست‌خوش توطیه‌ها و دسیسه‌ها شود و این پایتخت فرهنگی پسوند ناامن‌ترین را نیز به دنبال داشته باشد. نهادهای امنیتی وظیفه دارند تا توجه خاصی در خصوص تامین امنیت این ولایت داشته باشند.
هم‌چنان وزارت اطلاعات ‌و فرهنگ نیز دست زیر الاشه ننشسته و تلاش‌هایی را برای ترمیم و دوباره ساختن اثرهای باستانی این ولایت، روی دست گیرد؛ زیرا آن گونه که مسوولان می‌گویند کار پایتخت فرهنگی جهان اسلام، تازه آغاز شده است و واضح است که از این پس، توجه جهان‌گردان و علاقه‌مندان این مهد و فرهنگ، به مرکز فرهنگی جهان اسلام بیشتر می‌شود.
بنابراین از مسوولیت‌های دولت است تا به هر قیمتی که شده کارهایی را برای خوبتر شدن وضعیت شهر غزنی روی دست گیرند.
به‌ راه انداختنِ سیاست «حمایت از پایتخت فرهنگی جهان اسلام»، تنها راهی است که می‌تواند کمک‌های کشورهای اسلامی به خصوص کشورهایی که شامل گسترۀ فرهنگی خراسان و تمدن بزرگ اسلامی می‌شوند را در پی داشته باشد.
برای دست یافتن به این هدف، باید وزارت اطلاعات و فرهنگ طرح راهبرد عملیاتی آن را سنجیده به حکومت و مجلس پیش‌کش کند.
کشورهای اسلامی همه مسوولیت دارند تا پایتخت جهان اسلام را حمایت کنند و برای زنده نشان دادن مجد اسلام و فرهنگ آن، بناهای تاریخی این شهر را دوباره سازی کرده و بر حفظ آبدات آن بکوشند.
مردم غزنی بیشتر از همه مسوولیت دارند تا به هرقیمتی که شده، از شهر شان که حالا پایتخت فرهنگی جهان اسلام خوانده می‌شود و در گذشته شهر اولیای خدا و مهد پرورش فرهنگ و آیین اسلامی خراسانی بوده، به خوبی حفاظت کنند؛ زیرا همه افتخارات معنوی غزنی باستان پیش از همه به مردم باعزت این ولایت می‌رسد و باید آ‌ن‌ها از جان و دل در تامین امنیت و نگه‌داشت مانده‌های تاریخی آن مایه گذارند.
زیرا طالبان و پاکستانی‌ها که در هر گوشه و کنارِ این ولایت حضور دارند، هر آن می‌توانند امنیت و آرامش این شهر را برهم زنند.
همکاری مردم با حکومت به خصوص نهادهای امنیتی می‌تواند از هرنوع تهدید و نابه‌سامانی در این ولایت جلوگیری کند.
حالا آبادسازی شهر غزنی، بالای حکومت و مردم افغانستان واجب شده است و آن‌گونه که تصاویری ‌پخش شده نشان می‌دهد این شهر به کار زیادی نیاز دارد.
در عین حال، آن‌چه که می‌تواند به ساده‌گی این ولایت را از موقعیت و موقف کنونی‌اش در سطح تمدن و کشورهای دنیای اسلام پایین بیاورد، حرکت‌هایی به ظاهر خوش‍‌‌آیندی است که در واقع در دشمنی با این افتخار بزرگ می‌تواند صورت بگیرد.
ممکن تلاش‌هایی برای ساخت بلندمنزل و مکان‌های مدرن، در ساحات مهم و تاریخی این شهر صورت گیرد که می‌تواند این شهر را از لیست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام حذف کند.
بنابراین، مسوولان ولایت غزنی از هرنوع ساخت‌وسازهای مدرن در ساحات تاریخی و باسانی این شهر، جلوگیری کرده و هوشیارانه با این مسأله برخورد کنند.
اگر قرار باشد آبادی‌یی در این شهر صورت گیرد، نباید خدشه‌یی بر چهره تاریخی آن وارد کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.