یک‌صد هزار کارگر خارجی در افغانستان

- ۲۵ جدی ۱۳۹۱

همزمان با افزایش روز افزون بیکاری در افغانستان، مقام‌های حکومتی می‌گویند که در حال حاضر بیش از یک صد هزار خارجی در کشور مصروفِ کار اند.
مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، با ابراز نگرانی از این وضعیت، از حکومت می ‌خواهند تا به معضل بیکاری در کشور توجه نماید.
محمد قربان حقجو رییس اجرایی این اتاق، روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با معین وزارت کار و امور اجتماعی از بیکاری شهروندان افغانستانی و مساعد شدن کار برای خارجی‌ها، انتقاد کرد.
او گفـت:» بیش از سی و سه درصد اتباع فعال جامعه ما بیکار استند، از ۹ میلیون نفری که توانایی کار دارند شش ملیون آنان کار دارند و متباقی ۳ ملیون شان بیکار هستند».
به گفته مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، بیشتر این کارگران مربوط کشورهای منطقه به ویژه پاکستان اند.
در همین حال، مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی می‌گویند که برنامه‌هایی را برای حل این مشکل روی دست دارند.
معین این وزارت می‌گوید که از مجموع، بیش از یک صدهزار خارجی که در افغانستان به کار آماده اند، تا اکنون ۱۷ هزار کارگر ثبت وزارت کار و امور اجتماعی شده اند.
حسام الدین همراه می‌گوید با توزیع کارت برای اتباع خارجی از یک سو جلو کارهای غیرقانونی گرفته می‌شود و از طرف دیگر سالانه عواید خوب به بودجه حکومت می‌ریزد:
« هدف پروژه توزیع  جواز کار برای اتباع خارجی به شکل الکترونیکی تامین شفافیت و سرعت در اجراآت است.
هزینه این پروژه پانزده ملیون افغانی است، قیمت فی جواز برای یک سال ۷۵۰۰ افغانی، عوایدی که سالانه از این مدرک بدست می آید یک صد و سی وسه ملیون افغانی عواید دولتی است.
تعداد اتباع خارجی را که تا حال راجستر نموده ایم، ۱۷۶۶۹ نفر است.»
به گفته وزارت کار و امور اجتماعی، پایین بودن ظرفیتِ کاری کارگران افغانستانی،  یگانه دلیلی است که سبب شده تا شرکت‌ها در این کشور، کارگران خارجی را به کار بگمارند.
بیکاری در افغانستان، مشکل تازه‌یی نیست بلکه از سال‌ها به این طرف ادامه دارد و به همین دلیل شماری زیاد از جوانان افغان با قبول هر نوع مشکل از راه های غیرقانونی خود را به خارج می‌رسانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.