ارگ: جنـگ ارزگان منازعه میان اقـوام است

گزارشگر:دوشنبه 14 عقرب 1397 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۷

mandegarمحمداشرف‌ غنی، رییس حکومت وحدت ملی با صدور فرمانی، هیأتی را جهت بررسی و حل منازعات ولایت ارزگان، تعیین کرده است.
در این فرمان، جنگ ارزگان، منازعۀ میان اقوام خوانده شده و از هیأت خواسته شده تا این منازعه را ریشه‌یابی و برای حل آن اقدام کند.
براساس این فرمان، ریاست این هیأت را اسدالله فلاح مشاور ریاست‌ حکومت وحدت ملی در امور حل منازعات به عهده خواهد داشت.
در این فرمان آمده که این هیأت موظف است تا چگونگی وقوع منازعه را ریشه‌یابی و به حل آن اقدام کند. سپس یافته‌ها و گزارش اجراات خود را همراه با طرح مشخص پیشنهادی به ریاست حکومت تحویل دهند.
ارگ در حالی جنگ در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان را منازعه قومی خوانده که شماری از نماینده‌گان مردم در مجلس نماینده‌گان و حتا معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی، این جنگ را جنگ طالبان علیه مردم خوانده‌اند.
شماری از نماینده‌گان مجلس گفته‌اند که طالبان مسلح از یک هفته بدین‌سو حملات گسترده‌‌یی را بر مناطق حسینی و کندلان ولسوالی ارزگان خاص راه‌اندازی کرده‌ که با مقاومت شدید نیروهای مردمی روبه‌رو شده‌اند.
چمن شاه اعتمادی نماینده مردم غزنی گفته است: «تهاجم گروهی طالبان از چهار روز به این طرف بالای ولسوالی ارزگان خاص و بخش‌های از ولسوالی مالستان غزنی ادامه دارد؛ اما مقام‌های امنیتی پس از اتفاق فاجعه بر سر جنازه‌ها خواهند رفت.»
آقای اعتمادی افزود که نهادهای امنیتی از فاجعه ارزگان خاص با خبر اند ولی خود را به کری/ناشنوایی زده اند و هیچ اقدامی نمی‌کنند.
عارف رحمانی دیگر نماینده غزنی نیز گفته است: «قرار گزارش‌های خود نیروهای امنیتی تا هنوز ۴۲ فرد ملکی در ولسوالی ارزگان خاص در حمله گروهی طالبان به شهادت رسیده، ۷۰۰ فامیل بی‌جا شده و ۳۰۰ فامیل دیگر در اسارت طالبان افتاده اند.»
آقای رحمانی افزود که صدها طالب مسلح از ولایت‌های هلمند، زابل، غزنی، میدان وردک و ارزگان در این حمله تهاجمی برمناطق کندلان، و حسینی ولسوالی مالستان و ارزگان خاص بسیج شده و ۱۵ عراده تانک نیز در اختیار دارند.
به گفتۀ او، حکومت بی‌شرمانه به این فاجعه نگاه می‌کند و هشدار داد در صورتی که قتل عام، آتش زدن خانه‌ها و چپاول بازارها در این مناطق متوقف نشود جنگ قومی در این ولسوالی رُخ خواهد داد.
سرور دانش معاون دوم، ریاست حکومت وحدت ملی نیز جنگ ارزگان را جنگ طالبان در برابر مردم خوانده و از بی‌توجهی حکومت به وضعیت مردم ارزگان خاص به شدت انتقاد کرد.
آقای دانش نیز هفته گذشته در نشستی با اشاره حمله گروهی طالبان بر مردم ولسوالی خاص ارزگان گفت: «در این حمله طالبان ده‌ها تن افراد ملکی به شمول زنان و کودکان به شهادت رسیده اند اما تا اکنون نه اداره محلی و نه هم نهادهای امنیتی مرکزی برای دفاع از مردم هیچ اقدامی نکرده اند.»
او تأکید کرد که با وجود مشکلات امنیتی کشور، نیروهای امنیتی مکلف اند به کمک مردم شتافته و اجازه ندهد حادثه ارزگان خاص به یک «گره کور دیگر» تبدیل شود.
آقای دانش بیان داشت که مردم ارزگان خاص به‌خاطر حمایت از دولت مرکزی زیر هجوم طالبان قرار گرفته‌اند و از مردم خواست که تسلیم ظلم طالبان نشده و مردانه از عزت خود دفاع کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.