چمن حضوری کابل محل تجمع قماربازان و معتادین شده است

گزارشگر:ذبیح الله میرزایی/ سه شنبه 12 دلو 1395 - ۱۱ دلو ۱۳۹۵

چمن حضوری کابل که یکی از بزرگترین اماکن ورزشی، تفریحی و تاریخی در کشور است، پس از بازسازی، دوباره به مخروبه‌یی برای تجمع قماربازان و معتادین مبدل شده است.
این درحالی‌ست که چمن حضوری کابل در ملکیت دولـت بوده و در سال ۱۹۸۹ با هزینه هنگفت دو میلیون دالر در۱۲۰ جریب زمین به کمک بنیاد عزیزی به mandegar-3توافق کمیته المپیک بازسازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ اما به اثر بی‌توجهی مسوولان در حفظ و نگهداشت آن، حالا این چمن علاوه بر نداشتن سبزه و از بین رفتن کتاره‌هایش به محل تجمع معتادین مواد مخدر مبدل شده است.
ورزشکارانی‌که پس از بازسازی چمن حضوری از امکانات درست آن استفاده می‌کردند، حالا می‌گویند که به جز از زمین خاکی، قماربازان و معتادین چیزی دیگری در این چمن بزرگ وجود ندارد.
عبیدالله یکتن از ورزشکارن در چمن حضوری ضمن نگرانی از مخروبه بودن چمن حضوری به روزنامه ماندگار گفت: “در چمن حضوری‌که یک ساحه ورزشی و تفریحی است، در این اواخر به خاطر عدم مراقبت درست آن، گروپ‌های مختلف همچون معتادین، قمار بازان و دزدان جا گرفته‌اند.”
وی افزود: “قبلاَ ورزشکاران زیادی در این چمن مصروف بازی‌های مختلف بودند؛ اما حالا به خاطر ترس از دزدی‌شدن لوازم شان توسط پودری‌ها و قماربازان به این مکان نمی‌آیند.”
وی از دولت می‌خواهد تا معتادین را از چمن حضوری خارج ساخته و این مکان ورزشی را دوباره بازسازی کند.
عبدالمعروف محمدی یکتن دیگر از ورزشکاران، که در حال بازی فوتبال بود در صحبت به روزنامه ماندگار، ازسرسبز نبودن و مزاحمت معتادین در این چمن شکایت کرده گفت:” ما برعلاوه خاک در این چمن، به مشکل اساسی که مواجه هستیم، قماربازان و معتادین مواد مخدر اند، مشکل خاک را می توانیم حل کنیم، اما مشکل آب و هوای آلوده که معتادین در این چمن بو جود میاورند چه کنیم؟ معتادین و قمار بازان در جای که ما در آن ورزش میکنیم را کثیف می کنند و ما مجبوریم که هفته دوبار آنرا پاک کنیم. ”
وی افزود: “مسوولبن نیز در این مورد هیچ توجهی نکرده اند و بجای اینکه با ما ورزشکاران کمک کند، از قمار بازان و پودریان در بدل پول حمایت می کند و کسی حق ندارد به آنها چیزی بگوید. ”
وی در ادامه صحبت های خود با انتقاد و نا امیدی از مسوولین دولتی در زمینه بیان داشت:”ما از دولت هیچ امیدی نداریم، چون اگر واقعا این دولت به این مکان ورزشی توجهی میداشت از این چمن درست نگهداری میکرد و نمی گذاشت به مکان تجمع معتادین و قماربازان مبدل شود. ”
اما احمد شاه اوریا خیل معاون فنی سرسبزی کابل در مصاحبه با روزنامه ماندگار گفت: “چمن حضوری پس از بازسازی توسط بنیاد عزیزی به هزینه دو میلیون دالر، طی یک قرار داد رسمی از طرف شهرداری کابل به مدت ۲۰ سال به کمیته المپیک واگذار شد، اما پس از گذشت یک سال کمیته المپیک دوباره چمن تخریب شده را به شهرداری کابل تحویل داد.”
به گفته آقای اوریا خیل شهرداری کابل توانایی دوباره بازسازی و مراقبت این چمن را ندارد؛ لذا شهرداری کابل مصمم است، بخاطر دوباره سازی و مراقبت این چمن آنرا به یکی از سکتور های خصوصی بسپارد.
در همین حال، سردار میر یکتن از محافظین و با غبان‌های چمن حضوری کابل در صحبت با روزنامه ماندگار میگوید، که این چمن هفت سال پیش توسط بنیاد عزیزی بازسازی شد؛ اما بر اثر نبود تقسیم اوقات مشخص ورزشی برای تمرین ورزشکاران و نداشتن آب و برق کافی، آنها نتوانستند از این چمن محافظت نمایند.
وی همچنان افزود: “وقتی چمن حضوری برای ما تسلیم داده شد، ۱۵ نفر بودیم که از این چمن محافظت کنیم، مگر حالا دو نفر باقی ماندیم، که نمی توانیم از این چمن محافظت کنیم. ”
به گفته این محافظ چمن حضوری آنها بخاطر ممانعت از دزدیدن دروازه و پنجره های این چمن هرشب با معتادین درگیر می شوند و توانای برخورد با بعضی این معتادین را هم ندارند.
وی از دولت می‌خواهد که بجای ساختن این همه شهرک توجهی به این مکان ورزشی کند و دوباره این چمن را بازسازی کرده و امکانات درست برای آنهابخاطر محافظت چمن حضوری فراهم سازد.
از سوی دیگر، معتادین چمن حضوری سبب نگرانی جدی باشنده گان شده اند، که در نزدیکی چمن حضوری زندگی و یا کار می کنند. این معتادین عملا روز و شب دست به دزدی و راهگیری زده و ساکنین محل حتی نمی توانند به آسانی گشت و گذار نمایند.
ذکریا یکتن از باشندگان که در نزدیکی چمن حضوری ( محل تجمع معتادین) زندگی می کند، در صحبت به روزنامه ماندگار گفت:” با جا گرفتن معتادین و قماربازان در چمن حضوری دزدی ها نیز در این محل افزایش پیدا کرده است، زیرا معتادین پول مواد مخدر خود را از طریق دزدی بدست می آورند. ”
وی همچنان افزود: “اینها صبح و و ناوقت شام با چاقوی در دست داشته خود مردم عادی را تهدید کرده و پول آنها را به زور می گیرند. ”
به گفته وی مردم عادی حتی در روز با ترس و دلهره از این محل می گذرند و گاهی هم مورد حمله دسته جمعی معتادین قرار می گیرند، اما مسوولین امنیتی مسوولین امنیتی در این زمینه تا حال هیچ توجهی نکرده اند.
اما محمد داود پکتیاوال آمرحوزه هشتم امنیتی، در مورد تجمع قماربازان و معتادین مواد مخدر در چمن حضوری کابل به روزنامه ماندگار گفت که آنها توانسته اند تا به کمک وزارت صحت عامه تعداد زیادی از این معتادین را از چمن حضوری کابل خارج ساخته و به شفاخانه‌ها انتقال دهند و همچنان چند بار چمن حضوری را از وجود قماربازان کاملا پاک سازی کنند.
آقای پکتیاوال علاوه کرد، که بخاطر نبود مراکز درمانی بیشتر برای تداوی معتادین انها نمی توانند همه آنها را خارج کننند، لذا از وزارت صحت عامه توقع میرود تا برای آنها مراکز درمانی بیشتر بسازند، تا آنها بتوانند این ساحه را از وجود معتادین خارج کرده و آنها را به مراکز درمانی انتقال دهند.
به گفته آقای پکتیاوال، پولیس حوزه هشتم در این زمینه غافل نبوده و همه توانای خود را در به خرج می‌دهد تا قماربازان و معتادین را از این ساحه خارج سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.