نمایندۀ هند در سازمان ملل: منـابع عایـداتی طالبـان در افغـانستان و منطقـه قطـع گـردد

گزارشگر:داود مکارم/ دو شنبه 2 میزان 1397 - ۰۱ میزان ۱۳۹۷

نمایندۀ هند در سازمان ملل متحد می‌گوید: حال وقت آن رسیده ‌است که جامعه جهانی منابع عایداتی طالبان که از طریق کشت و قاچاق مواد مخدر به‌دست می‌آورند را قطع کند.
سید اکبرالدین، نمایندۀ هند در سازمان ملل متحد روز سه‌‌شنبه هفتۀ گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در رابطه به افغانستان برگزار شده بود گفت: کشت و تولید مواد مخدر منبع عمده مالی جنگ جاری در افغانستان است.
mandegar-3نمایندۀ هند در سازمان ملل متحد می‌گوید: حال وقت آن رسیده ‌است که جامعه جهانی منابع عایداتی طالبان که از راه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر حاصل می‌گردد را قطع کند.
آقای اکبرالدین می‌گوید: قطع منابع عایداتی گروه داعش در شرق میانه یک تجربۀ موفق در راستای تضعیف این گروه بوده و حال نیاز است تا این تجربه در افغانستان نیز به‌کار گرفته شود.
این دیپلومات هندی پیشنهاد می‌کند که جامعۀ جهانی تمرکزش را برای مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان افزایش دهد و منبع بزرگ تمویل مالی طالبان را قطع کند. هم‌چنان، محمد حنیف دانشیار سخن‌گوی وزارت مبارزه بامواد مخدر در گفت‌وگو با روز نامۀ ماندگار از بحث قطع منابع عایداتی طالبان در شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده و نقش شورای امنیت را در قطع و از بین‌بردن مواد مخدر و منبع اصلی تمویل گروه طالبان موثر و سازنده توصیف کرده و خواستار اقدام عملی در راستای قطع منابع عایداتی گروه‌های تروریستی در کشور شد.
آقای دانشیار گفت که نقش سازمان ملل متحد و به‌ویژه شورای امنیت در قطع منابع عایداتی، برجسته و مهم است و شورای امنیت می‌تواند که در از بین‌بردن کشت و قاچاق مواد مخدر فیصله صادر نماید و از این طریق گروه‌های تروریستی را تحت فشار قرار داده و تضعیف نمایند.
آقای دانشیار کشت و تولید مواد مخدر را منابع تمویل طالبان خواند و تصریح کرد که منابع تمویل و تروریسم، لازم و ملزوم هم‌دیگر اند.
سخن‌گوی وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر تهدیدی برای جامعه جهانی است و به ‌همین خاطر هماهنگی و اجماع جهانی برای مبارزه و مقابله با این پدیدۀ شوم تعیین کننده است.
سخن‌گوی وزارت مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش هم‌کاری کشورهای همسایه و منطقه را در راستای محو و جلوگیری از صدور و ترانزیت مواد مخدر به کشورهای جهان مهم و اساسی عنوان کرد و گفت که بازار مواد مخدر افغانستان جهان است و راه های ترانزیت آن از کشورهای همسایه می‌گذرد و انتظار داریم که جامعه بین‌المللی و همسایه‌گان برای از بین‌بردن کشت مواد مخدر با حکومت افغانستان هم‌کاری همه‌جانبه در این زمینه داشته باشند.
آقای دانشیار می‌گوید: نقش کشورهای منطقه در تولید مواد مخدر خیلی زیاد است،؛ زیرا به گفتۀ او، مواد کمیاوی از طریق این کشورها به افغانستان ترانزیت می‌گردد و برعکس مواد مخدر افغانستان نیز از همین طریق به بازارهای جهانی قاچاق می‌گردد.
او افزود: زمانی‌که تریاک به مشتقات مختلف تبدیل می‌شود، نیازمند مواد کیمیاوی پیش‌ساز است که این مواد در داخل افغانستان تولید نمی‌شود و از کشورهای منطقه وارد افغانستان می‌گردد.
به گفتۀ او، بیش از چهل درصد تولید مواد مخدر در ساحات ناامن افغانستان و حدود شصت درصد تولید و پروسس مواد مخدر در مناطق خارج از سرحدات افغانستان، در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.
داعش همه‌ساله از مجرای فروش نفت شرق میانه ۵۰ میلیارد دالر عاید داشت، اما عملیات نظامی بالای این منابع سبب شد تا این عواید به چهار میلیارد دالر در سال کاهش یافته و این گروه تضعیف گردد.
خواست اعضای سازمان ملل برای مبارزه علیه مواد مخدر درحالی مطرح می‌گردد که نزدیک به یک‌سال گذشته، نیروهای امریکایی حملات هوایی بالای کارخانه‌های تولید مواد مخدر را در افغانستان ادامه می‌دهند و تا حال به طالبان و گروه‌های مافیایی پنج‌صد میلیون دالر زیان وارد کرده‌اند.
به گزارش ملل متحد، در سال ۲۰۱۶ میلادی افغانستان ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید کرد که مجموعاَ حدود ۴۸۰۰ تُن می‌شود و ارزش آن سه‌میلیارد دالر ارزیابی شده است.
طالبان از مدت‌ های طولانی از دهقانانی که کوکنار کشت می‌کنند «عشر» می‌گیرند تا شورشگری طولانی مدت خود را تمویل کنند، اما مقام‌های غربی نگران‌اند که این گروه حالا کارخانه‌های مواد مخدر را گرداننده‌گی می‌کند و تریاک را به «مورفین و هیروئین» تبدیل کرده و به خارج صادر می‌کند.
ویلیام براونفیلد، یک مقام ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و آگاه قانون ایالات متحدۀ امریکا گفته است که احساس می‌کنیم که طالبان همه حاصلات کوکنار را در داخل کشور پروسس می‌کنند. آن‌ها اگر این مواد را پیش از فرستادن از افغانستان پروسس کنند، درآمد بیشتری به‌دست می‌آورند.
این مقام امریکایی افزود که ارزش تجارت مواد مخدر سالانه به میلیاردها دالر می‌رسد و طالبان یک در صدی قابل توجه آن را به‌دست می‌آورند.
کوکنار تقریباً نصف کل حاصلات زراعتی افغانستان را تشکیل می‌دهد. دهقانان در بدل هرکیلو «شیره سیاه کوکنار» که پس از نشترزدن جمع‌آوری می‌کنند، ۱۶۳ دالر به‌دست می‌آورند.
مقام‌ها گفته‌اند که طالبان بعد از تبدیل تریاک به هیروئین آن‌را فی‌کیلو ۲۳۰۰ دالر در بازارهای منطقه به فروش می‌رسانند. به گفتۀ یک کارشناس غربی که به ادارۀ مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان مشورت می‌دهد، این مواد تا به اروپا می‌رسد هر کیلوی آن به مبلغ ۴۵ هزار دالر به فروش می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.