شهرداری کابل اشتهارات غیر قانونی نامزدان را می‌بردارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 11 میزان 1397 - ۱۰ میزان ۱۳۹۷

مسوولان شهرداری کابل، عکس‌های نامزدانی را که در ساحات عامه و غیر قانونی نصب شده بود، از سطح شهردور کرده و هشدار داده اند که نامزدان در تبلیغات انتخاباتی شان «جداً» زیبایی شهر را در نظر بگیرند.
سید مصطفی سعیدی، رییس فرهنگی شهرداری کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید،با نامزدانی که عکس‌های شان را در ساحات عامه و ممنوعه نصب کرده اند، برخوردقانونی می‌شود.
mandegar-3آقای سعیدی می‌افزاید که بربنیاد قانون محصول خدمات شهری کسی حق ندارد در اماکن عامه، ساحات دولتی، لوحه‌های نام‌گذاری شده، پایه‌های برق، درختان و ساحات سبزتبلیغات انتخاباتی انجام دهند.
او می‌گوید، در سه روز گذشته در هماهنگی با ریاست تنظیف شهرداری و نواحی کابل، کار تخریب و دور کردن اشتهاراتِ غیر قانونی نامزدان انتخابات را آغاز کرده اند که این روند تا دور کردن تمام عکس‌های و اشتهارات غیرقانونی از تمام شهر، ادامه خواهد داشت.
رییس فرهنگی شهرداری کابل در پاسخ به این پرسش که چرا پیش از آغاز پیکارهای انتخاباتی به نامزدان هُشدار داده نشده بود؟ می‌گوید: «شهرداری کابل پیش از آغاز پیکارهای انتخابات از طریق شبکه‌های اجتماعی و نیز کانال‌های شهرداری به تمام نامزدان پیام‌رسانی کرده بود تا از طریق ریاست فرهنگی شهرداری کابل دست به تبلیغات بزنند».
او می‌افزاید که عده‌یی از نامزدان حاضر شدند از طریق ریاست فرهنگی شهرداری کابل و با پرداخت مالیه دست به تبلیغات بزنند، اما عده‌یی دیگر که به پیام‌ها و هشدارهای شهرداری وقعی نگذاشتند، حالا تلاش می‌شود تا جلو تبلیغات غیر قانونی شان گرفته شود.
سید مصطفی سعیدی می‌گوید که شهرداری کابل دوماه پیش تفاهم‌نامه‌یی را برای جلوگیری از اشتهارات غیرقانونی و تعیین مجازات به نامزدان متخلف آماده کرده بود تا مشترکاً با کمیسیون انتخابات به امضا برسد، اما بنابر «ملحوظاتی که برای شان معلوم نیست»، کمیسیون انتخابات حاضر نشد با شهرداری کابل آن را امضا کند.
آقای سعیدی اضافه می‌کند:»برمبنای تفاهم‌نامه‌یی که از سوی شهرداری کابل آماده شده است، کارشیوۀ تبلیغاتی نامزدان، جریمه‌ها و تمام مسایل مربوط به تبلیغاتِ انتخاباتی در آن گنجانیده شده بود».
به گفتۀ او، شهرداری کابل در برابر یک کار انجام شده قرار گرفته است و تلاش می‌شود حداقل از نازیبا شدن شهر جلوگیری کرده و نیز عواید شهرداری را جمع‌آوری کند.
این مسوولِ شهرداری کابل هم‌چنان می‌گوید،فهرست نامزدانی که تبلیغات غیر قانونی انجام می‌دهد، با کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نیزشریکخواهد شد تا اقدامات قانونی صورت گیرد.
سعیدی از نامزدان انتخابات پارلمانی می‌خواهد تا از راه‌ها مدنی و قانونی دست به تبلیغات بزنند. به گفتۀ او: «اگر کسانی که به کرسی قانون‌گذاری خود را نامزد کرده اند، پیش از رفتن به آن کرسی قانون‌گریزی کنند، امیدی به آیندۀ افغانستان باقی نخواهد ماند».
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که قرار است به تاریخ ۲۸ میزان ماه جاری انتخابات پارلمانی در کشور برگزار شود. پیکارهای انتخاباتی نامزدان انتخابات هم روز جمعۀ هفتۀ گذشته آغاز شد. بیش از ۸۰۰ تن در این انتخابات خود را نامزد کرده اند.
گفتنی است که برای نماینده‌گان ولایت کابل ۳۳ کرسی در نظر گرفته شده است که از این میان، ۹ کرسی آن سهم بانون می‌باشد.
نزدیک به هفته است که نامزدان انتخابات مجلس برای رسیدن به این کرسی‌ها، کاروزارهای خود را آغاز کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.