عبدالله از ریاض برگشت

گزارشگر:شنبه 1 عقرب 1395 - ۳۰ میزان ۱۳۹۵

عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور که در رأس هیأت بلندپایه دولتی به عربستان سعودی سفر کرده بود، ناوقت پنجشنبه به کابل برگشت.
رییس اجرایی و هیأت همراهش با استقبال گرم عربستان سعودی مواجه شده است.
در این سفر سه روزه، رییس اجرایی با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود شاه عربستان٬ ولیعهد این کشور محمدنائف معاون اول شورای وزیران و وزیر mandegar-3امور داخله٬ ولی ولیعهد سعودی شهزاده محمدبن سلمان بن عبدالعزیز معاون دوم شورای وزیران و وزیر دفاع این کشور٬ دکتور مفرج الحقبانی وزیر کار و امور اجتماعی٬ دکتور ماجد القصبی وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری٬ دکتور احمدعیسی وزیرمعارف٬ دکتور ابراهیم عساف وزیر مالیه٬ دکتور عبداللطیف زیانی سکرتر جنرال شواری همکاری خلیج٬ دکتور ولید الصمعانی وزیر عدلیه٬ شیخ صالح آلصالح وزیر شئون اسلامی٬ قاری سدیس رییس عمومی امور حرمین شریفین٬ والی مکه٬ والی مدینه٬ تاجران سعودی و شهروندان افغانستان مقیم این کشور دیدار کرده است.
براساس خبرنامه ریاست اجرایی، در این نشست‌ها هردو طرف روی تحکیم روابط میان دو کشور ٬ مبارزه با تروریسم٬ استحکام صلح و ثبات در افغانستان و منطقه٬ سرمایه‌گذاری٬ مبادلات تجارتی٬ کمک و سرمایه‌گذاری در عرصه معارف و رسیده‌گی به مشکلات مهاجران افغانستان مقیم عربستان سعودی به بحث و تبادل نظر پرداختند. در جریان این سفر یادداشت تفاهمی برای همکاری‌ها و مشوره مشترک میان دو کشور نیز به امضا رسید.
عربستان سعودی وعده سپرده تا در افغانستان سرمایه‌گذاری نماید؛ زمینه مبادلات تجارتی میان دو کشور را فراهم سازد؛ در عرصه معارف تعداد بورسیه‌ها را افزایش دهد؛ مشکل اقامت مهاجران در سعودی و تبدیل پاسپورت‌های غیر افغانی آنان به پاسپورت افغانی را حل نماید؛ میزبان کنفرانس کمک به آبادانی و عمران افغانستان باشد؛ افغانستان را در عرصه صلح و استقرار همکاری‌کند و کمک‌های این کشور به افغانستان را افزایش دهد.
برخی تحلبلگران می گوید که استقبال کم‌نظیر عربستان از هیأت افغانستان امیدواری‌هایی را به وجود آورده است که ریاض در امر صلح و ثبات در افغانستان همکاری نماید.
ناظران می‌گویند که عربستان سعودی از نفوذ گسترده در درون طالبان برخوردار است و همچنان روابط استراتژیک و نزدیک با پاکستان دارد. از همین‌رو، می‌تواند کابل را در تأمین صلح همکاری نماید.
در این سفر آقای عبدالله را تعدادی از شخصیت‌های سیاسی از جمله عطا محمد نور٬ وزیر عدلیه٬ وزیر حج و اوقاف٬ وزیر تجارت٬ وزیر معارف٬ وزیر تحصیلات عالی٬ وزیر کار و امور اجتماعی٬ وزیر مبارزه با موادمخدر٬ رییس شورای علمای افغانستان٬ اعضای شورای ملی٬ مشاوران ریاست اجراییه٬ مسوولین اتاقهای تجارت و تعدادی از تاجران ملی همراهی می‌کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.