تلفـات نیروهـای امنیتی افغانستان نگران کننده است

- ۲۷ حمل ۱۳۹۲

در حالی که جنگ در افغانستان دیگر موضوع صفحات نخست روزنامه‌های غرب نیست و سربازان بین‌المللی کمتری کشته می‌شوند، آمارها نشان می‌دهد که بخش عمدۀ خسارت انسانی این درگیری اکنون بر نیروهای افغان تحمیل می‌شود.
روز جمعه طالبان در ولایت کنر نزدیک مرز با پاکستان که مدتهاست به عنوان یک مسیر ترانزیت مورد استفاده شبه نظامیان و ستیزه جویانه خارجی قرار دارد، حمله‌یی را انجام داد و دست کم ۱۳ سرباز افغان را کشت.
شبه نظامیان پیش از سحرگاه اقدام به حمله کردند. این حمله آزمون دیگری برای نیروهای امنیت ملی افغان بود، در حالی که ناتو در حال کاستن از نقش خود در خط مقدم پیش از خروج سربازان خود در پایان سال ۲۰۱۴ است. سربازان کشته شده در حمله روز جمعه ظاهراً اعضای یکی از موثرترین واحدهای رزمی افغان بودند.
در سال گذشته آمار تلفات نیروهای افغان رو به افزایش بوده در حالی که آمار تلفات سربازان ائتلاف نظیر نیروهای انگلیسی رو به کاهش بوده است.
در ۱۲ ماه پیش از مارچ ۲۰۱۳، ۱۱۷۰ سرباز افغان کشته و ۳۰۰۰ تن دیگر از یک ارتش ۱۴۶ هزار نفری زخمی شدند.
بنا به اعلام وزارت دفاع افغانستان، همچنین پولیس افغانستان متحمل ۱۷۰۰ کشته در سال ۲۰۱۲ شده است. افغان‌ها این آمار را ناشی از تعداد بیشتر سربازان افغان در مجموع و این حقیقت که آنها اکنون خود عملیات را انجام می‌دهند، می‌داند در حالی که فصل درگیری نیز به سرعت نزدیک می‌شود.
آمار تلفات نیروهای انگلیسی در سال ۲۰۰۹ با ۱۰۸ کشته در اوج خود قرار داشت و اغلب این تلفات در ولایت هلمند بودند. در سال ۲۰۱۰ که همچنان نیروهای انگلیسی بخش عمده رهبری عملیات‌ علیه شبه نظامیان را برعهده داشتند این آمار ۱۰۳ کشته بود. در سال ۲۰۱۱ در حالی که انگلیس و دیگر کشورهای ائتلاف شروع به واگذاری مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان کردند ۴۶ سرباز انگلیسی کشته شدند و در سال ۲۰۱۲ با پیشرفت واگذاری مسوولیت‌ها ۴۴ سرباز انگلیسی کشته شدند.
همچنین از سال ۲۰۱۰ تاکنون کاهش مشابهی در زمینه آمار تلفات نیروهای ائتلاف ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۰، ۷۱۱ سرباز ائتلاف کشته شدند در حالی که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ آمار تلفات نیروهای ائتلاف در افغانستان به ترتیب ۵۶۶ و ۴۰۲ تن بود.
در سال جاری میلادی نیز تا اکنون در افغانستان سه سرباز انگلیسی کشته شدند در حالی که در همین مدت در سال ۲۰۱۲، ۱۶ سرباز کشته شده بودند.
در ماه‌های آینده انتظار می‌رود نیروهای افغان مسوولیت امنیت در سراسر کشور را به عهده بگیرند هر چند که فرماندهان ائتلاف تاکید دارند سربازان آنها به عنوان یک نیروی جنگی در صورت نیاز حضور خواهند داشت.
جنرال نیک کارتر، معاون فرمانده نیروی ائتلاف در افغانستان اظهار داشت که نسبت به میزان فرسایشی که نیروهای افغان در حال حاضر باید با آن تطبیق پیدا کنند، نگران است.
وی به شبکۀ بی. بی. سی گفت: به همین علت اهمیت دارد که ما با آنها همکاری نزدیکی داشته باشیم تا آنها بتوانند این دوره دشوار همراه با شدت بالای عملیات را مدیریت کنند.
کارتر افزود: آنچه که ما می‌توانیم به افغان‌ها اجازه دهیم در طول این دوره تابستانی انجام دهند این است که آنها شکست بخورند.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: ما اعتماد افغان‌ها را مرکز سفر خود می‌دانیم و برای این هدف اگر که افغان‌ها نیاز به کمک ما داشته باشند ما در دسترس هستیم.
وی تأکید کرد: این مسأله که افغان‌ها رهبری مسوولیت امنیت را برعهده می‌گیرند به طور اجتناب ناپذیری بدین معناست که آنها با احتمال تلفات بیشتری به نسبت به رو به رو هستند.
وی تصریح کرد: آنها به وضوح خواهان مبارزه هستند و نیروهای امنیتی افغانستان هر چه بهتر و بیشتر آماده آنچه که پیش روی آنهاست، می‌شوند البته فصل تابستان یک زمان چالش برانگیز است.
ارتش ملی افغانستان که در هر سال به دلیل ترک وظیفه مجبور است نزدیک به یک سوم از نیروهای خود را جایگزین کرده و آموزش دهد با شبه نظامیان رو‌به‌روست که دست از مبارزه برنداشته‌اند.
تاکنون در سال جاری طالبان ظاهراً تمرکز خود را بر این گذاشته که به نسبت سال‌های گذشته هر چه بیشتر با نیروهای افغان درگیر شود در حالی که در سال‌های قبل تاکتیک‌های اصلی آن شامل بمب‌های کنار جاده‌یی و حملات انتحاری بود.
بمب‌گذاری‌های انتحاری که به دنبال آن از قدرت آتش در فاصله نزدیک توسط شبه نظامیان استفاده می‌شود در حال افزایش است. در تاریخ سه اپریل طالبان در ولایت فراه حمله‌یی پیچیده را انجام داد.
طالبان در این حمله ابتدا با یک بمب‌گذاری انتحاری کار خود را آغاز کرد و پس از آن در ساختمان دادگاه اقدام به گروگان گیری کرد. این حمله موجب یک درگیری مسلحانه یک روزه با نیروهای امنیتی افغان شد که طی آن بیش از ۴۰ تن کشته و ۹۰ تن در مجمع زخمی شدند اما ائتلاف ناتو در افغانستان می‌گوید که نیرهای افغان در حالی که غرب شروع به خروج از این کشور کرده است هر چه بیشتر در به عهده گرفتن درگیری‌ها توانمند می‌شوند.
باب بروس، فرمانده در حال کناره گیری نیروی ضربت هلمند اظهار داشت: نیروهای افغان در این ولایت نه فقط در زمینه ظرفیت بلکه در زمینه اطمینان به خود نیز به نحو خارق العاده‌یی توسعه پیدا کردند.
ریپرد جونز، جانشین وی در مقام فرماندهی نیروی ضربت هلمند اضافه می‌کند: در حوزه‌هایی نظیر حمایت پزشکی و تخلیه تلفات آنچه که ما در طول تابستان باید انجام دهیم این است که این کمک را به نیروهای افغان ارایه دهیم و همزمان قابلیت‌های آنها را توسعه دهیم.
فرآیند خروج نیروهای ائتلاف از ولایت هلمند در حال شتاب گرفتن است. از ۳۷ پایگاهی که نیروهای انگلیسی سال گذشته میلادی اشغال کرده بودند اکنون تنها ۱۲ پایگاه باقی مانده است اما در حالی که نیروهای افغان متهم به بخش عمده مسئولیت درگیری‌ها و همین طور تلفات می‌شوند تعداد زیادی از غیرنظامیان افغان نیز در جنگ افغانستان کشته می‌شوند.
آمارها نشان می‌دهد که غیرنظامیان بزرگترین تلفات جنگ هستند و از هر پنج غیرنظامی کشته شده چهار تن توسط طالبان کشته شد‌ه‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.