سخنگوی وزارت داخله: اگر خواست‌های نماینده‎گان را عملی نمی‎کردیم وزیر استیضاح، توهین و تحقیر می‎شد

- ۰۲ ثور ۱۳۹۲

وزارت داخله می‎گوید که ادامۀ مداخله‌های غیرقانونی نماینده‎گان شورای ملی، برای آن‎ها دیگر قابل پذیرش نیست.
مجتبی پتنگ وزیر داخله روز یک‌شنبه از مداخلۀ شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان و سنا، در امور کاری این وزارت، به شورای امنیت ملی شکایت کرده و خواهان پایان این مداخلات شد.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله روز گذشته به خبرنگاران گفت که در چهار ماه گذشته وزیر امور داخله ۳۱ بار به مجلس نماینده‌گان و ۱۴ بار به مجلس سنا فراخوانده شده است.
او گفت در بیشتر موارد، موضوعات مورد بحث، کاری و استراتژیک نبوده بلکه مباحث شخصی و سلیقۀ مطرح شده است.
صدیقی همچنین از درخواست‌های غیرقانونی نماینده‌گان این دو مجلس شکایت کرد و گفت که در چهار ماه گذشته، بیش از ۱۵ هزار، عریضه به این وزارت رسیده است.
صدیق صدیقی در مورد محتوای این درخواست‌ها گفت: «درخواست‌ها شامل صدور مجوز تاکسی، تعیینات غیرقانونی در پست‌های مختلف، هستند.»
سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که اگر قرار باشد افراد به سفارش نماینده‌گان مجلس در پست‌های مختلف منصوب شوند و یا از پست خود عزل شوند، سیستم وزارت داخله آسیب جدی خواهد دید.
آقای صدیقی افزود چنین مداخلاتی از سوی اعضای مجلس نماینده‌گان و سنا، سبب می‌شود تا وزارت داخله نتواند اصلاحات لازم را در ساختار این وزارت به فرجام برساند.

«دیگر قابل پذیرش نیست»
سخنگوی وزارت داخله می‌گوید در مواردی به درخواست نماینده‌گان پاسخ مثبت داده شده است: «به خاطر فشارهایی که بر وزارت وارد می‌شد، از سوی وزارت هم اجراآتی صورت گرفت. اگر صورت نمی‌گرفت وزیر باید بیشتر از ۳۱ بار به مجلس می‌رفت، بیش از چند بار استیضاح می‌شد و تحقیر و توهین می‌شد.»
آقای صدیقی به طور نمونه از گماشته شدن شماری از افراد پولیس، برای خدمت به نماینده‌گان یاد کرد و آن را غیرقانونی خواند.
صدیق صدیقی با توجه به عملی شدن برنامه انتقال مسوولیت‌های امنیتی و نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری، این مشکل را صدمه خطرناکی برای وزارت داخله خواند و تأکید کرد که این موضوع دیگر «قابل پذیرش نیست».
اما فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنای افغانستان ادعاهای وزارت داخله را کاملا رد می‌کند.
او می‌گوید: «تمام نظام را به جرات چلنج می‌دهم که ثابت کنند که من کسی را جایی مقرر(منصوب) کرده باشم. من که رییس مجلس هستم کسی را مقرر نکرده ام، یک سناتور دیگر چطوری می‌تواند این کار را بکند»
وی افزود که آنان بر اساس قانون وزرا را به مجلس فرامی‌خوانند و برای رسیده‌گی به مشکلات موکلان خود به وزارت‌ها سر می‌زنند.
نماینده‌گان مجلس هر هفته دو روز برای رسیده‌گی به مشکلات موکلان خود به وزارتخانه‌ها سر می‌زنند.
در روزهای اخیر، نماینده‌گان هردو مجلس همدیگر را نیز به دست داشتن در فساد متهم کرده اند.
روز گذشته شماری از سناتوران، اعضای مجلس را به دست داشتن در فساد متهم کردند و پیشتر از این، شماری از نماینده‌گان مجلس از سوی هم‌قطارانشان به گرفتن پول از وزیران کابینه متهم شده بودند.
موضوعی که چند بار در جلسات عمومی مجلس نیز مطرح شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.