استدلال مضحک سخنگویان والی تخار و وزارت معارف: دانش‌آموزان مسموم نه، تلقین شده‌اند!

گزارشگر:معین فرزاد - ۰۲ ثور ۱۳۹۲

پس از مسموم‌شدن ده‌ها دانش‎آموز در ولایت تخار، مقام‎های محلی این ولایت و وزارت معارف می‌گویند که این دانش‎آموزان مسموم نه، بل خود را به «تهوع و دل‎بدی تلقین کرده‎اند.»
اما وزارت صحت عامه می‌گوید، بررسی‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این دانش‌آموزان مسموم شده‌اند.
روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، بیش از ۵۲ تن از دانش‌آموزانِ دختر لیسۀ مریم ولایت تخار، دچار مسمومیت شدند.
بر اساس گزارش‌ها در یک هفتۀ اخیر این سومین رویداد مشابهی‌ست که در این ولایت رخ می‌دهد.
سید سلیمان مرادی سخنگوی والی تخار روز گذشته به روزنامۀ ماندگار گفت، مقام‌های ولایت با نهادهای امنیتی و مسوولان شفاخانۀ تخار به منظور بررسی این رویداد، جلسه‌یی را برگزار کرده‌اند.
او گفت: «در این جلسۀ مشترک، مسوولان شفاخانه و ارگان‎های امنیتی ولایت تخار مسمومیت دختران را رد کرده و گفته اند: هنوز در پیوند به این رخداد اسناد، شواهد و علایمی مبنی بر مسمومیت و یا استفادۀ مواد سمی، وجود ندارد.»
به گفتۀ آقای مرادی، برخی از دانش‌آموزان با توجه به وضعیت سال گذشته و همزمان با گرمی هوا، حالت دل بدی و تهوع برای‌شان دست داده است.
وی می‌گوید: «وقتی دانش‌آموزان دیگر، این وضعیت را دیدند، در خود تلقین کرده‌اند که گویا مسموم شده‌اند.»
او هم‌چنان گفت: برخی‌ها یک سلسله تبلیغات را به راه انداخته‌اند، تا مانع رفتن دختران به مکتب‌ها شوند.
او گفت: حالا وضعیت به‌گونه‌یی‌ست که اگر کسی در مکتب احساس دل‌بدی کند، دیگران زیر تأثر تبلیغات رفته، فکر می‌کنند که باز هم مثل سال‌های گذشته، مسموم شده‌اند.
در این حال، امان الله ایمان، سخنگوی وزارت معارف به رسانه‌ها گفته است، تحقیقات ما نشان می‌دهد در این رویداد طالبان دست نداشته‌اند.
او، این رویداد را ناشی از آلوده‌گی هوا و حالت روانی دانش‌آموزان خوانده می‌گوید: دانش‌آموز این وضعیت را در خود تلقین کرده‌اند.
سخنگوی وزارت معارف، این مسمومیت را برخاسته از آلوده‌گی هوا و حالت‌های روانی دانش‌آموزان می‌داند.
اما کنشکا ترکستانی سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید: «گزارش‌هایی که به این وزارت رسیده نشان می‌دهد، حالتی که در دانش‌آموزان دیده شده است، آنان مسموم شده‌اند.»
حوادث از این دست که به مسمومیت مسمی شده، در ولایت تخار موضوع تازه‌یی نیست. سال گذشته نیز بیش از هفتصد دانش‌آموز دختر در مکاتب مختلف ولایت تخار مسموم شدند.
مسوولان امنیتی تا اکنون فرد و یا گروهی را در ارتباط به مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت و یا هم شناسایی نکرده اند، اما سال گذشته حدود ۱۱ تن به شمول یک دختر در پیوند به دست داشتن در مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.