تاجیکستان: پاکستان اجازه اجرای پروژۀ «کاسا ۱۰۰۰» را نمی‌دهد

- ۰۸ ثور ۱۳۹۲

در حالی مباحث مربوط به انتقال انرژی از کشورهای آسیای مرکزی به مناطقی از افغانستان و پاکستان به نیاز اصلی کشورهای مذکور تبدیل شده است که یک مقام تاجیک، موقعیت سیاسی پاکستان را مانعی در تحقق این طرح خواند.
وی گفت در سال جاری باید همه مدارک حقوقی آماده می‌شد و به امضای دولت‌های ذی نفع می‌رسید، اما پاکستان در نشست سال گذشته این دولت‌ها شرکت نکرد، امضای اسناد مربوطه را منوط به روی کار آمدن دولت جدید کرد.
قول‌اف افزود کمپانی کانادایی اس- ان- سی لاوالین همه مدارک حقوقی را فراهم کرده و مراحل پایانی را می‌گذراند و ما منتظر هستیم که در یک موقعیت مناسب نماینده‌گان کشورهای ذی نفع گرد هم آمده و در رابطه با اجرای پروژه تصمیم‌گیری کنند.
وی گفت این پروژه باید در سال ۲۰۱۴ آغاز و در سال ۲۰۱۷ پایان یابد.
casa-1000 بخشی از طرح ایجاد بازار منطقه‌یی آسیای مرکزی و آسیای جنوبی، موسوم به casarem است و تحقق آن امکان خواهد داد همه‌ساله ۱۰۰۰ مگاوات ساعت نیروی برق از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان منتقل شود.
ارزش طرح casa-1000 مبلغ ۸۷۳ میلیون دالر برآورد شده است، که انتظار می‌رود بخش اعظم آن را نهادها و کشورهای سرمایه‌گذار پرداخت کنند.
در چارچوب این طرح پیش‌بینی می‌شود، که خط انتقال برق به طول ۷۵۰ کیلومتر در قلمرو چهار کشور تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و پاکستان احداث شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.