هزینۀ هفت میلیارد دالری خروج امریکا از افغانستان

- ۲۳ ثور ۱۳۹۲

بر اساس تازه‌ترین برآوردها، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برای واشنگتن هفت میلیارد دالر هزینه برمی‌دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، خروج تجهیزات امریکا از افغانستان شامل هواپیماهای بدون سرنشین و هلی‌کوپترها و سایر وسایل نظامی از طریق خطوط ریلی و شبکه‌های حمل و نقل جاده‌یی و از طریق کراچی پاکستان به سمت بنادر واقع در دریای بالتیک امکان‌پذیر است.
آلن استوز، معاون وزیر دفاع امریکا در امور لوجستیکی گفت: خروج نیروها از عراق پس از پایان جنگ در این کشور یک امر کاملاً آسان به نظر می‌رسید اما به دلیل تداوم اقدامات شبه نظامیان و همچنین حملات آنها و ناامنی در افغانستان خروج نیروهای امریکایی از این کشور تا حدودی مشکل و هزینه‌بردار است.
وی افزود: کمپنی‌های شرکت‌کننده در خارج ساختن تجهیزات امریکا از افغانستان اکثراً در پاکستان واقع هستند و باید با هماهنگی اقدام به حمل و انتقال تجهیزات به بنادر واقع در دریای بالتیک کنند. امریکا خروج نیروها و تجهیزات نظامی خود از افغانستان را پس از جنگی طولانی مدت که در تاریخ ‌امریکا بی‌نظیر است آغاز کرده؛ درگیری و جنگی که تاکنون ۶۰۰ میلیارد دالر هزینه برداشته، باعث کشته شدن ۲۲۰۵ نظامی امریکایی و زخمی شدن ۱۸ هزار و ۴۶۲ سرباز این کشور شده است. همچنین جنگ افغانستان باعث کشته شدن ۱۶ هزار و ۷۲۵ غیرنظامی افغانستانی نیز شده است.
از ۶۶ هزار سرباز امریکایی که هم اکنون در افغانستان مستقر هستند حدود ۳۲ هزار تن از آنها قرار است در فوریه سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند و مابقی نیروهای کمی هستند که به آموزش و مشاوره نیروهای افغان برای انجام اقدامات ضد تروریستی در این کشور باقی می‌مانند.
معاون وزیر دفاع امریکا در امور لجستیکی همچنین اضافه کرد: خروج از منطقه‌یی درگیر همانند افغانستان عملیاتی بسیار مشکل و سخت برای هرگونه نیروی نظامی است. همزمان با کاهش تعداد نیروهای امریکایی تامین امنیت و تجهیزات برای آنها در افغانستان اقدامی مشکل و تا حدودی آسیب‌پذیر وهزینه‌بردار است.
این مقام مسوول امریکایی همچنین افزود: رویکردهای سیاسی و جغرافیایی خروج از افغانستان را برای نیروهای امریکایی پیش از خروج از عراق در سال ۲۰۱۱ میلادی پیچیده‌تر می‌کند چرا که امریکا موفق شد با کمک گرفتن از کویت نیروها و تجهیزات خود را از عراق خارج کند، اما به دلیل مشکلاتی که میان امریکا و پاکستان وجود دارد، احتمال خروج موفق و به موقع نیروهای امریکایی از افغانستان تا حدی مشکل به نظر می‌رسد.
در گذشته شاهد بودیم که پاکستان دو مرز اصلی خود را به روی امریکا بست و باعث شد تا خط ارسال مایحتاج به نیروهای امریکایی در افغانستان بین نومبر سال ۲۰۱۱ تا جولای سال ۲۰۱۲ با مشکلاتی مواجه شود این اقدام پس از کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در حمله نیروهای امریکایی رخ داد.
همچنین با وجود گشایش مجدد این مسیر ارتباطی همچنان روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد متزلزل است و علاوه بر این حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان دولت اسلام‌آباد را به حمایت از شبه نظامیان متهم می‌کند.
علاوه بر این ۴۰ درصد دیگر از محموله‌های نظامی امریکا باید از کوهستان‌های هندوکش که در میان چندین جمهوری تازه استقلال یافته شوروی واقع شده عبور کرده و به بنادر دریای بالتیک در لاتویا یا لتونی برسند. این روند پنج تا هفت میلیارد دالر هزینه برمی‌دارد.
در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی پنتاگون قرار است حدود ۲۲ هزار کانتینر شامل تجهیزات نظامی را از افغانستان خارج کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.