سخنگوی ریاست‎جمهوری: کرزی در سفر به هند پیرامون اختلاف مرزی خط دیورند نیز گفت‏‎وگو خواهد کرد

- ۲۹ ثور ۱۳۹۲

رییس جمهورکرزی قصد دارد در سفر به هند در مورد امضای قراردادهای تسلیحاتی با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.
این در حالی است که تنش بین افغانستان و پاکستان در مورد اختلافات مرزی دو کشور رو به افزایش است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی نو، ایمل فیضی سخنگوی کرزی گفت رییس جمهور افغانستان در سفر به هند در مورد اختلاف بر سر مسایل مرزی «خط دیورند» و راه‌های تقویت نهادهای امنیتی افغانستان نیز گفت‌وگو خواهد کرد.
فیضی گفت: «افغانستان در مورد پیمان راهبردی با هند به توافق رسیده و آن را امضا کرده است؛ بر اساس این پیمان هند در زمینه‌های مختلف به افغانستان کمک خواهد کرد.»
وی افزود: «برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، از هند خواهیم خواست در تامین نیازهای نظامی و کمبودها به ما کمک کند.»
هند از سال ها قبل،‌ تعداد محدودی از افسران نظامی افغانستان را در موسسات نظامی خود آموزش داده است اما گذشته از چند موتر نظامی،‌ کمک نظامی قابل توجهی در اختیار این کشور قرار نداده است.
دهلی نو در سال ۲۰۱۱ یک پیمان راهبردی با کابل امضا کرد که بر اساس آن با توجه به آماده شدن افغانستان برای تحویل گرفتن مسوولیت امور امنیتی این کشور از نیروهای خارجی، دو طرف می‌توانند همکاری‌های آموزشی خود را گسترش دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت همکاری دهلی نو با کابل بر طرح‌های توسعه متمرکز است اما با توجه به چالش‌های پیش رو، بحث امنیت نیز اهمیت پیدا می‌کند.
سید اکبرالدین گفت موضوع تجهیز نیروهای افغان در چارچوب مشارکت راهبردی به بهترین شکل قابل بحث است و پیش از پایان سال ۲۰۱۳ نشستی برای بررسی مسایل امنیتی و سیاسی برگزار خواهد شد.
برخی تحلیلگران سفر حامد کرزی را به هند در مقطع زمانی‌یی که تنش‌ها با پاکستان بالا گرفته است، احساساتی عنوان کرده اند.
احمد رشاد منگوری ماستر علوم سیاسی در هند می‌گوید که این تصمیم را رییس‌جمهور افغانستان در واکنش به تنش‌های اخیر با پاکستان، اتخاذ کرده است.
منگوری گفت: « همه می‌دانند که پاکستان هستۀ تروریزم است، اما می‌تواند کلید صلح برای افغانستان نیز باشد. برخورد احساساتی آقای کرزی گوش‌زدی به پاکستان است که اگر به خواسته‌های افغانستان پاسخ مثبت ارایه نکند، ما (افغان‌ها) با دشمن شما دوست و برادر واقعی شده می‌توانیم.»
آقای منگوری می‌گوید که هند از تیره‌گی روابط میان افغانستان و پاکستان استفادۀ سو می‌کند.
او می‌افزاید: «افغانستان می‌خواهد که در این نشست در مورد خط دیورند نیز صحبت کند، و هند – برای این‌که این مناقشه میان افغانستان و پاکستان همیشگی باشد – یگانه کشوری است که خط دیورند را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌خواهد از این موقع سوء استفاده کند.»
بُعد دیگر این موضوع، مسالۀ دریافت کمک‌های نظامی هند است. پاکستان درگذشته پیشنهاد کمک‌های نظامی به شمول آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را کرده بود، اما این پیشنهاد از جانب افغانستان رد شده بود. این در حالی است که اعلامیۀ قصر ریاست جمهوری افغانستان از همکاری‌های نظامی هند خبر می‌دهد.
آقای منگوری، همچنان حملات اخیر در افغانستان را واکنش پاکستان به سفر حامد کرزی به هند ربط داده می‌گوید که اگر حکومت افغانستان و احزاب مخالف به گونۀ مشترک راه حلِ را برای تنش‌ها با پاکستان در یافت نکنند، این موضوع می‌تواند فواید سیاسی انفرادی داشته باشد اما به زیان مردم و کشور افغانستان تمام خواهد شد و عواقب بد و نا خوش آیندی را در قبال خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.