نتیجۀ نشست قطر: خشونت و انتحار کاهش یابد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۷ سرطان ۱۳۹۸

یک منبع از نشست قطر در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که مورد مهم مطرح شده در نشست دوحه، آتش‌بس بود و تأکید براین شد که اگر آتش‌بس ممکن نیست، حداقل خشونت و حملات انتحاری و انفجاری باید کاهش یابد.
این منبع که نخواست نامش گرفته شود می‌گوید، هر دو طرف تأکید داشتند که اگر آتش‌بس صورت نمی‌گیرد، باید حملات در امکان عمومی و مکان‌های غیر نظامی صورت نگیرد و تلاش‌ها برای اجرایی این برنامه جریان دارد.
mandegarمنبع همچنان می‌گوید، نشست قطر مذاکره رسمی نیست، بل گفت‌وگو میان افغان‌هاست و هیچ کس از آدرس شورای عالی صلح، حکومت و احزاب سیاسی نیامده‌اند، همه‌گان به عنوان یک افغان آمدند تا دیدگاه طالبان را بررسی کنند و ببیندکه خواست طالبان چیست.
به گفتۀ این منبع، یک کمیته هشت نفره متشکل از اعضای هیأت افغانستان و طالبان برای آماده کردن پیش‌نویس یک قطع‌نامه تشکیل شده است که اعضای آن شامل داکتر رنگین دادفر اسپنتا، عمر زاخیلوال، نادر نادری، حبیبه سرابی و لطف‌الله نجفی‌زاده از میان هیأت افغانستان و مولوی حنفی، مولوی متقی و شهاب‌‌الدین دلاور از نمایندگان طالبان اند.
او نشست بین‌الافغانی دوحه را خوب ارزیابی کرده افزود، هر دو طرف تلاش دارند تا در گفت‌وگو از صبر، حوصله و بردباری استفاده کنند و کوشش می‌کنند تا تحمل و هم‌دیگر پذیر باشند تا این نشست به نتیجه برسد.
این درحالی‌ست که عمر زاخیلوال یکی از شرکت کننده‌گان نشست قطر در صفحۀ فیس‌بوک‌اش نگاشته‌است، توافقی که در این دور نشست گفت‌وگوهای صلح در قطر از آن انتظار می‌رفت شاید حاصل نشود، اما نفس تبادل دیدگاه و نظریات یک قدم به پیش است و در آینده می‌تواند ما را در مذاکرات مستقیم «بین‌الافغانی» کمک نماید.

جداسازی صنف دختران و پسران در دانشگاه‌ها دروغ است
دیروز شماری از رسانه‌ها با استناد به منابع افشا ناشده و شرکت کننده‌گان نشست قطر گفتند که اعضای هیأت طالبان بر جداسازی صنف‌های دختران و پسران در دانشگاه‌ها تاکید دارند، اما یک شرکت کنندۀ این نشست درصحبت با روزنامه ماندگار، پخش این خبر را دروغ گفته و می‌افزاید که اعضای طالبان روی جداسازی صنف‌های دختران و پسران صحبت نکرده اند و در این مورد هیچ بحثی صورت نگرفته است.
گفتنی‌ست که در این نشست حدود ۶۰ چهر‌ۀ سیاسی، جهادی،‌ مقام‌های پیشین و شماری از مقام‌های برحال حکومت افغانستان، اعضای شورای عالی صلح، نمایندگان زنان، جوانان رسانه‌ها و جامعۀ مدنی شرکت دارند.
مایک پامپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از برگزاری این نشست در صحفۀ توییترش از مذاکرات میان نماینده‌گان بلند رتبه حکومت، نماینده‌گان طالبان، جامعۀ مدنی و زنان افغانستان ابراز خرسندی کرد.
این سومین نشست «بین‌الافغانی» میان چهره‌های سیاسی افغانستان و گروه طالبان است. نشست اول در ١۶ دلو سال گذشته و نشست دوم در ۷ جوزا سال جاری در شهر مسکو پایتخت روسیه برگزار شده بود.
در نشست قبلی ٢۴ نفر از چهره‌های سیاسی افغانستان و هیأت ١٢ نفری به ریاست ملاعبدالغنی برادر، دیدار کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.